InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Smeer jezelf mooi

Smeer jezelf mooi

Smeer jezelf mooi Dankzij het zogenaamde "beautyfood" kun je jezelf al een heel pak vooruit helpen wat schoonheid betreft. Maar niet alleen inwendig, maar ook uitwendig kunnen sommige voedingsmiddelen helpen tegen allerlei kwaaltjes.

Hoe jij je mooi kan smeren

Echte schoonheid zit vanbinnen! Maar hierbij kan je jezelf een handje helpen. Sommige voedingsmiddelen moet je niet per se eten om ze resultaat te laten leveren. Je kunt ook bepaalde voedingsmiddelen op je huid smeren. Deze voedingsmiddelen bevatten bepaalde vitamines of stoffen die je huid weer opknappen. Vooral het eten van veel groenten en fruit loont, en dat zal je zien!

Maak zelf je schoonheidsmasker!

Helpt tegen een vette huid

Reinig je gezicht met yoghurt, magere melk of citroensap.

Helpt tegen een droge huid

Voor een droge huid zijn volle kwark of melk goed. Smeer hier je huid mee in. Ook een rijpe banaan 20 minuten op je gezicht laten kan wonderen doen. In banaan zitten ook stoffen die de huidveroudering tegen gaat! Spoel vervolgens je bananenmasker af met lauw water en dep je gezicht droog.

Wondermaskers tegen acne

Een wondermiddel tegen acne is bijvoorbeeld een groen kleimasker! Het verzacht de irritatie van ontstoken wondjes, vermindert de roodheid en voorkomt dat je huid weer gaat glimmen. Groen kleipoeder kan je vinden in onder andere natuurwinkels. Je mengt gewoon een beetje poeder met zuiver water zodat dit een papje vormt. Smeer het op je gezicht, wacht tot dat alle klei opgedroogd is en spoel het vervolgens af met lauw water. Wat je ook kunt proberen is een gistmasker. Bij een kleine bakker kan je verse gist kopen. Dit is helemaal niet duur. Een ruwe schatting is 0,20 voor 50g. Meer heb je dan ook niet nodig buiten zuiver water. Meng de gist en het water samen tot het een smeerbaar papje is. Let wel op dat bij het eerste masker je acne iets erger zal worden doordat het de talg uit je huid zal "trekken". Maar hoe vaker je een gistmasker gebruikt, hoe minder je acne wordt. Het is het proberen waard.

Een goede huidreiniger

Melk en boter zijn goede huidreinigers. Doe het op een wattenschijfje en ga ermee over je huid. Was daarna je gezicht met lauwwarm water. Dep je huid droog.

Avocado masker

Een avocado bevat goede vetzuren. Plet het vruchtvlees van een rijpe avocado plat en doe er een eetlepel olijfolie, een scheutje citroensap en een eetlepel yoghurt bij. Smeer dit op een gereinigde huid zodat het masker goed zijn werk kan doen. Laat het een 20 tot 30 tal minuten zitten. Spoel het daarna af met lauwwarm water en dep je gezicht droog.

Om in je badwater te doen

Wil je een zachte huid? Los dan wat honing en melk op in je badwater! 1 kop vloeibare honing en 1 liter melk doen het werk. Vergeet bovendien je (eigen) badzout niet. Dankzij het zout kan je huid zich goed reinigen. Doe dus een goede 500 gram keukenzout mee in je bad. Allemaal even goed doorroeren en ontspan minstens 20 minuten. Spoel jezelf daarna goed af. Je kunt natuurlijk ook in een speciale huidreiniging baden. Hiervoor zorgen citrusvruchten, maar vooral citroenen. Gebruik hiervoor 3 citroenen. Snijd ze apart en kook ze in een halve liter water ongeveer een paar minuten lang. Nu kan je de citroenen platdrukken met een schuimspaan. Laat dit water 6 uur staan. Zeef daarna het citroenwater en giet het bij je badwater. Ga hier minstens 20 minuten in liggen als je resultaat wil boeken. Of heb je last van een schrale huid? Giet dan gewoon een halve liter appelazijn in je badwater en meng het even door elkaar. Best 20 minuten in blijven liggen zodat je huid zich kan herstellen.

Nog een paar simpele, spotgoedkope trucjes

  • Tegen droge lippen: smeer je lippen rijkelijk in met honing of vette boter.
  • Zelf peeling maken voor een super zachte huid: hiervoor verwarm je 4 eetlepels olijfolie met een mespuntje zout. Masseer hiermee je gezicht. Afspoelen met lauwwarm water.
  • Tegen de jeuk van een muggenbeet: een in azijn gedrenkt suikerklontje over de beet wrijven doet de jeuk verdwijnen.
  • Vermoeide ogen: laat 2 ijsklontjes smelten in een mengsel van 1/2 kop melk en 1/4 kop water. Sop daarin 2 wattenschijfjes en laat ze rusten op gesloten ogen.
  • Zo kan je crème eens zo goed werken: scrub de huid die je daarna gaat insmeren, zo werkt je crème eens zo goed.
© 2012 - 2019 Creativesoul, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Foundation voor een vette huid: Welke soort is het best?Een vette, glimmende huid met onzuiverheden ziet er niet altijd even verzorgd uit. Wanneer je foundation aanbrengt op ee…
Tieneracne onder de loep genomenAcne is de meest voorkomende huidprobleem bij tieners. Negen van de tien tieners worden ooit geconfronteerd met puistjes…
Vette huid, reinigen en verzorgenVette huid, reinigen en verzorgenEen vette huid komt vaak voor bij pubers en mensen tot een jaar of 40. Vanaf 50 jaar neemt de productie van talg af waar…
Vette huid: oorzaken, behandeling & tips bij vettige huidVette huid: oorzaken, behandeling & tips bij vettige huidEen vette huid kan erg onaangenaam zijn, vooral omdat dit huidprobleem het opvallendst is in het gezicht. Voorhoofd, neu…
Bronnen en referenties
  • Eet je mooi - Francis van Arkel

Reageer op het artikel "Smeer jezelf mooi"

Infoteur: Creativesoul
Gepubliceerd: 01-10-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!