InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wat is collageen?

Wat is collageen?

Wat is collageen? Collageen is een eiwit dat wordt aangemaakt door fibroblasten. Naarmate de huid ouder wordt raakt de aanmaak van collageen uit balans waardoor de huid in elkaar zakt. Collageen wordt veel gebruikt in cosmetica producten, maar werkt dit ook echt? Er zijn anti-verouderingsbehandelingen die ervoor zorgen dat de huid zelf de collageen aanmaak stimuleert.

Wat is collageen?

Collageen bestaat uit eiwit en wordt aangemaakt door fibroblasten die zich als belangrijkste cellen van het bindweefsel in de huid bevinden. Ze vormen vezels die zich bundelen en zo onder andere collageen aanmaken. Collageen houdt de huid letterlijk bij elkaar. Er komen meer dan twintig soorten collageen voor in onder meer de botten, bloedvaten, epitheelweefsel en de huid. Naarmate de huid ouder wordt raakt de aanmaak van collageen uit balans waardoor de huid in elkaar zakt. Er wordt dan door de fibroblasten meer afgebroken dan aangemaakt. De lederhuid bestaat qua volume voor dertig procent uit collageen vezels en qua gewicht voor zeventig tot tachtig procent. Collageen is over het algemeen gemaakt van slachtafval van dieren. Ook komt het voor in planten, maar deze soort verschilt te veel van het menselijk collageen.

Vulmiddel

Collageen wordt vaak gebruikt als vulmiddel voor de rimpels. Gebleken is dat collageen in cosmeticaproducten niet door de huid wordt opgenomen. Toch blijkt het wel een andere uitstekende werking te hebben. Het heeft een hoog hydraterend vermogen en het moleculair gewicht neemt vele malen toe in water. Collageen is onoplosbaar in water, trekt vocht aan en doordat er een dunne film gevormd wordt houdt het ook vocht vast. Collageen is stabiel en veroorzaakt geen huidirritaties.

Anti-verouderingsbehandelingen

  • Collageenbank Dit is een lichttherapie met zuiver rood licht, zonder UV-licht, dat de aanmaak van collageen stimuleert.
  • IPL Skinrejuvenation Dit is een lichtflits, dat ook de aanmaak van collageen stimuleert.

Collageen wordt ook in de vorm van drankjes aangeboden. Hiervan wordt beweerd dat het eveneens de aanmaak van collageen zou stimuleren. Ongezond zal het niet zijn, want er zijn vitamines aan toegevoegd. Er is bewezen dat vitamine C een positieve invloed heeft op de aanmaak van collageen.
© 2012 - 2017 Iris100, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is collageen?"

Infoteur: Iris100
Gepubliceerd: 02-11-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!