InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wat te doen bij droge, schrale lippen?

Wat te doen bij droge, schrale lippen?

Wat te doen bij droge, schrale lippen? Vrijwel iedereen heeft er wel eens last van, met name in de winter: droge, schrale lippen. Je lippen kunnen zo droog en schraal worden dat de vellen er letterlijk aan hangen en dat drinken en praten erg pijnlijk wordt. Wat zijn goede tips tegen droge, schrale lippen? En welke beautyproducten zijn effectief tegen kapotte lippen?

Tips tegen droge, schrale lippen

Stop met likken

Wie heeft er niet de neiging om zijn of haar pijnlijke, gesprongen lippen wat natter te maken door er met de tong langs te gaan? Het klinkt misschien wat vreemd, maar één van de oorzaken van droge, gesprongen lippen is het likken ervan. De huid van je lippen is erg dun en gevoelig, en wanneer je je lippen nat maakt met wat speeksel, verdampt dit speeksel erg snel, maar blijft er een laagje bacteriën en enzymen in je speeksel achter op je lippen. Hierdoor worden je lippen alsmaar droger en pijnlijker.

Scrubben

Om de huid van je lippen beter doorbloed te laten zijn, kun je je lippen voorzichtig scrubben. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met wat citroensap en zout, waarbij je het mengseltje in je lippen masseert. Een alternatief is je lippen heel zachtjes "poetsen" met een zachte tandenborstel. Hiermee haal je de losse velletjes van je lippen. Smeer je lippen na afloop van zo'n scrubbeurt in met een dikke laag verzorgende lipbalsem of vaseline.

Veel water drinken

Water is om meerdere redenen onmisbaar voor het menselijk lichaam, zo ook voor gezonde, zachte lippen. Het is verstandig je droge lippen van binnenuit te lijf te gaan door genoeg te drinken op een dag. Drink - verspreid over de dag - kleine slokjes, zodat je lippen steeds opnieuw voldoende vocht binnenkrijgen.

Voor het slapengaan een dikke laag balsem

Hoewel het erg goed tegen schrale lippen werkt, zien stevig in het vet gezette lippen er niet uit. Doe dit daarom vlak voor het slapengaan, zodat je niet voor gek loopt én het vet de gehele nacht lekker in je lippen in kan trekken.

Controleer de luchtvochtigheid in huis

Je lippen zijn erg gevoelig voor invloeden van buitenaf. In de winter kan de luchtvochtigheid - met de verwarming lekker aan - flink dalen, waardoor je lippen ook droger aan zullen gaan voelen. Je kunt dit helpen voorkomen door een bakje water in de vensterbank te zetten of aan de kachel te hangen, waardoor de lucht wat vochtiger blijft.

Producten tegen droge, schrale lippen

In de winkels worden diverse producten tegen droge, schrale lippen aangeboden. Zo veel, dat je vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Enkele gouden tips bij het aanschaffen van een goed verzorgingsproduct voor de lippen:
  • Vermijd lippenbalsems met een smaakje: het smaakje an sich kan helemaal geen kwaad, maar nodigt wel uit tot vaak aan je lippen likken omdat ze zo lekker smaken
  • Vitamine B2: een tekort aan vitamines kan diverse gevolgen voor het lichaam hebben, zo ook voor de lippen. Met name een tekort aan vitamine B2 (riboflavine) schijnt een belangrijke rol te spelen bij het ontstaan van schrale lippen.
  • Lippenbalsem met zonbeschermingsfactor: veel mensen vergeten hun lippen wanneer het om het beschermen van het lichaam tegen schadelijke invloeden van de zon gaat. De huid van je lippen is echter extreem kwetsbaar waardoor juist je lippen wel wat extra aandacht zouden kunnen gebruiken. Gelukkig bevatten steeds meer lippenbalsems een UV-filter.
  • Experimenteer met verzorginsgproducten voor de lippen: zoveel mensen, zoveel wensen. Er zijn ontzettend veel lipverzorgingsproducten op de markt, zoals vaseline, cacaoboter, balsems van merken als Labello, Eucerin, Blistex en dergelijke en zalven op recept bij hardnekkige droge lippen.
Gerelateerde artikelen
Hoe kom je af van droge schrale lippen?Iedereen heeft er weleens last van: Schrale en droge lippen. Hoe kom je eraan en hoe kom je er van af?
Droge lippen/gesprongen lippen - oplossingenDroge lippen/gesprongen lippen - oplossingenNormaal heeft de huid zestien verschillende huidlagen; lippen hebben er echter maar vier. Daardoor zijn ze gevoeliger vo…
Droge, gebarsten, branderige of schrale lippenDroge, gebarsten, branderige of schrale lippenDroge, gebarsten, branderige of schrale lippen is een vervelende klacht waar niemand op zit te wachten. Een droge huid i…
Lippen om te zoenen tijdens de herfst en winterLippen om te zoenen tijdens de herfst en winterTijdens de herfst en winter hebben onze lippen meer aandacht en verzorging nodig. Mooie lippen zijn vol van vorm, hebben…
Tips voor mooie lippenMooie, volle en verzorgde lippen, wie wil dat niet? Hiervoor is het noodzakelijk dat je je lippen goed verzorgd. Alleen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat te doen bij droge, schrale lippen?"

Reactie

Willie, 07-02-2014 13:28 #1
Rode Palmolie, kokosnootolie, olijfolie, sesamolie. Bij mij werkt dit allemaal perfect. Voor het slapen gaan op je lippen aanbrengen. 's Morgens is het al een stuk beter. Ik gebruik geen vet wat niet plantaardig is. Dus geen vet wat afkomstig is van aardolieproducten. Iedereen heeft wel een fles olijfolie in huis staan, dus altijd bij de hand. Tip: Doe wat olie in een klein flesje en neem het mee naar je werk.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 04-12-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!