InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Gezondheid: Oefeningen voor de billen

Gezondheid: Oefeningen voor de billen

Gezondheid: Oefeningen voor de billen Behalve dat bewegen goed voor het lichaam is, is het zeker in de zomer ook nog prettig om de lichaamsdelen die blootgesteld worden, goed in vorm te hebben. Nu zijn er enkele delen van het lichaam die met name voor vrouwen relatief snel een onzeker factor vormen. Een daarvan zijn de billen en de billen zijn nu eenmaal in de zomer meer zichtbaar dan in de winter. Wat kan je zonder uitgebreid trainingsprogramma allemaal doen voor de billen?

Schoonheidsideaal

Vooropgesteld dat iedereen zelf bepaald wat hij/zij mooi vindt en ook als de billen niet aan het schoonheidsideaal voldoen, dan nog maakt de man of vrouw helemaal zelf uit of deze getoond mogen worden. Toch is er een groot gedeelte, meer vrouwen dan mannen, die de billen in shape wil hebben, voordat ze op het strand aan het zonlicht blootgesteld mogen worden. Mooie ronde billen, kleine strakke billen ... gelukkig maar ... zoveel mensen, zoveel billen!

Beweeg de billen

Zonder direct als een bezetene te gaan lopen of oefeningen te gaan doen, kan je ook op beperkte schaal beginnen met het oefenen van de bilspieren. Het enige wat altijd van belang is, is het volhouden. De continuïteit is belangrijk om iets voor elkaar te krijgen met de spieren… en misschien belangrijker nog, het vol blijven houden. Om wezenlijk verschil te zien is een periode van enkele maanden in ieder geval belangrijk. Dus mooie billen in de zomermaanden, wil zeggen in de lente beginnen. Haal je lijf uit de comfortzone en ga aan de slag!

Combineren met het werk

Voor de man of vrouw die zittend werkt maak je een goed begin door enkele keren per dag gedurende één volle minuut de bilspieren, zittend op de stoel, aan te spannen en te ontspannen. Je kunt het zo vaak doen als je wilt, maar het werkt alleen als je het ook regelmatig blijft doen. Maar voor degene die juist veel staat tijdens het werk, kan eigenlijk dezelfde oefening doen. Als je veel loopt gebruik je de bilspieren anders, dus dat is lastiger.

Lekker fietsen

De bilspieren laat je flink werken als je fietst en dus kan een oplossing al zijn te bekijken waar je de auto of het openbaar vervoer kan laten staan voor de fiets. Naar het werk, boodschappen doen, kinderen ophalen, naar vrienden of de hobby… bekijk eens wat je met de fiets kunt doen. Enerzijds goed voor de beweging van het lichaam in zijn algemeenheid en anderzijds om de bilspieren eens lekker aan te pakken.

Bron: Skeeze, PixabayBron: Skeeze, Pixabay
Hardlopen
De lange afstandloper heeft “weinig” bil als je het zo kunt benoemen, maar als je gericht gaat hardlopen, dan kan je juist de bilspieren stimuleren en toch lekker genieten van het hardloopproces en de conditie. Als je enkele kilometers wilt hardlopen, wissel dan bijvoorbeeld na één kilometer lopen een stuk van pakweg zes- a zevenhonderd meter (bij voorkeur een recht stuk) af met interval training. Dat zijn gelijke stukken even een sprintje trekken, dan weer een gelijk stuk in rustig tempo lopen en dan weer een sprintje trekken. Dit wissel je zo een 3 tot 4-tal keren af. Dan loop je weer enkele kilometers in normaal hardlooptempo en doe je nog een intervalsessie.

Oefeningen

Toch wat oefeningen doen die goed voor de billen zijn? Herhaal ze oplopend en begin bij een vijftal keer tot zo’n vijftien aan twintigtal keer.
  • Ga rechtop staan met de voeten op heupbreedte en zak door de knieën alsof je gaat zitten. Knieën mogen niet te ver naar voren doorbuigen.
  • Ga rechtop staan en zet een been een stuk naar voren en buig door dat been. Het achterste been blijft gestrekt. Kom rustig overeind en wissel het been af.
  • Ga op de grond liggen (armen langs je lichaam) en trek je benen op. Breng je bekken omhoog, totdat je lichaam een diagonale lijn vormt en span de bilspieren goed aan. Even vasthouden en terug komen naar de beginpositie.

Voeding

Door je voeding een beetje aan te passen, werk je ook aan mooiere billen. Belangrijke onderdelen daarbij zijn minder suiker in geprepareerde producten (dit is altijd goed, maar zeker ook voor de billen) en let op je andere koolhydraten. Beperk ze en wat je neemt bij voorkeur in vezelrijke versie, zoals je brood en pasta of rijst. Eet verder veel groenten en fruit en beperk je vetten.

Tot slot

Bij een gezond leefritme past automatisch bewegen en gezonde voeding. Dan moet het met de billen ook wel goed zitten, echter met net iets meer aandacht voor de billen kan je mogelijk net iets meer bereiken. Heb je er wat meer aandacht voor over, begin dan nu.
Gerelateerde artikelen
Tips om strakke billen te krijgenTips om strakke billen te krijgenWil je strakke billen? Heel veel mensen dromen hiervan, maar weten niet goed hoe ze het waar moeten maken. Dit kan gemak…
Strakke billen met de 30 day butt challengeStrakke billen met de 30 day butt challengeWil jij jezelf eens goed uitdagen en tegelijkertijd werken aan je billen? Met de 30 day butt challenge ben je dertig dag…
Snelle vakantie fitness trainingSnelle vakantie fitness trainingWat is een ideale allround fitness training tijdens de vakantie? Hoe kan je jezelf goed blijven trainen als je op vakant…
Thermo Fysische MethodeThermo Fysische MethodeDe Thermo Fysische Methode (TFM) is een manier om af te vallen door te bewegen in een verwarmde ruimte. Bij de Thermo Fy…
Bronnen en referenties
  • Hans Terminus - personal trainer
  • Afbeelding bron 1: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Gezondheid: Oefeningen voor de billen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!