InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Bietensap tegen acne

Bietensap tegen acne

Bietensap wordt veel gebruikt als een zogenoemde detox-drank. Bietensap maakt de lever schoon en zorgt ervoor dat de nier- en blaasfunctie beter worden. Daarnaast zorgt het ervoor dat je huid mooier wordt. Daarom wordt het drinken van rode bietensap gezien als een goed middel tegen acne.

Algemeen

Zuiverende werking

Bieten bevatten een hoge concentratie aan het anti-oxidant betaïne. Betaïne verhoogt de aanmaak van glutathione in in het lichaam, wat sterk ontgiftende eigenschappen heeft. Deze stof zorgt ervoor dat bepaalde schadelijke stoffen naar de darmen worden vervoert, waar ze vervolgens het lichaam kunnen verlaten.

Bron van vezels

Rode bieten bevatten veel vezels. De vezel pectine zorgt ervoor dat de stoelgang goed kan verlopen. Daarnaast bevatten rode bieten ook nitraat. Nitraat wordt omgezet in salpeterzuur, wat ervoor zorgt dat het zuurstof beter verdeeld wordt en het bloed dus meer doorstroom krijgt en de bloeddruk verlaagt. Hierbij wordt ook het risico op hartziekten verlaagt.

Vitaminen en mineralen

Rode bieten bevatten heel wat vitaminen en mineralen. Zo bevatten ze onder andere vitamine A, B2, B6 en C. Vitamine C zorgt er bijvoorbeeld voor dat het immuunsysteem wordt versterkt en dat huidveroudering en slapeloosheid worden verminderd. Ook bevatten rode bieten calcium, natrium, kalium, magnesium, fosfor, ijzer en foliumzuur. Omdat rode bieten veel ijzer bevatten, werken ze ook goed tegen bloedarmoede.

De goede stoffen in bieten zorgen er ook voor dat je meer energie krijgt. Sporters drinken rode bietensap voor meer uithoudingsvermogen. Daarnaast voel je je ook een stuk fitter wanneer je bietensap drinkt. Je conditie wordt er echt beter van.

Wat doet rode bietensap met je huid?

Het drinken van rode bietensap zorgt ervoor dat het lichaam van binnenuit geheeld wordt. Omdat acne ook van binnenuit komt, is bietensap een ideaal middel om de acne ook van binnenuit weer weg te krijgen, wat door middel van facewashes en crèmes van buitenaf gebeurt. Wondjes, infecties en littekens gaan beter helen wanneer je rode bietensap drinkt, omdat rode bieten een ontstekingsremmende werking hebben.

Bietensap werkt dus heel goed tegen acne. Mensen die iedere dag bietensap drinken, zeggen dat binnen twee weken de acne erg is afgenomen, of zelfs is verdwenen, en dat ook littekens minder zichtbaar zijn geworden. Dit geldt niet alleen voor acne in het gezicht, maar ook voor acne op andere plekken van het lichaam, bijvoorbeeld de rug, de borst en de armen.

Veel mensen merken ook dat hun huid wat gaver en egaler is geworden door het drinken van rode bietensap. Daarom is het ook aan te raden voor mensen die niet heel erg last hebben van acne, maar wel last hebben van een oneffen huid of een huid met rode vlekken. Ook huidschilfers schijnen te verdwijnen door rode bietensap, door de biotine die in rode bieten aanwezig is.

Door de rijke hoeveelheid aan vitamine C in rode bieten, werkt bietensap ook goed tegen huidveroudering.

Dat rode bietensap een goed effect heeft op je huid, betekent niet dat je je huid niet meer goed hoeft te reinigen. Reinig je gezicht elke avond voor het slapen gaan om het vuil dat van buitenaf komt weg te halen. Zo verminder je ook de kans op het ontstaan van puistjes van buitenaf.

Opbouwen

Wanneer je bietensap wilt gaan drinken, is het verstandig om dit op te bouwen. Drink elke dag bietensap. Begin eerst met een kwart glas en bouw het langzaam op tot een heel glas. Je kunt de bietensap ook uit een shotglaasje drinken. Zo kun je ook nog eens goed wennen aan de smaak, want niet iedereen vindt de smaak van bietensap lekker. Omdat bietensap een erg sterk en reinigend sap is, is het verstandig om bietensap in een kuur van twee weken te drinken.

Gezonde voeding

Het is ook erg belangrijk om goed op je voeding te letten als je wilt dat je huid verbetert. Wanneer je wel bietensap drinkt, maar daarnaast erg ongezond eet, zal het effect van bietensap op de huid een stuk minder zijn dan wanneer je gezond eet. Zorg dus dat je voldoende groenten en fruit eet en veel water drinkt.

Waar kun je het kopen?

Je kunt natuurlijk zelf bietensap maken als je een blender of juicer hebt. Gebruik hiervoor rauwe, rode bieten. Als je de smaak niet lekker vindt, kun je de bieten ook mixen met een andere groente, bijvoorbeeld spinazie of met fruit, bijvoorbeeld sinaasappel.

Bietensap is ook in de supermarkt en in de natuurwinkel te koop. In de supermarkt kun je bietensap van het merk Zonnatura vinden.
Gerelateerde artikelen
Legale doping en gezond: Bietensap!Legale doping en gezond: Bietensap!Bietensap geeft voor de meeste mensen niet direct een associatie met lekker drinken. Toch heeft bietensap erg veel voord…
Een gezonde huid door probiotica, vitaminen en bietensapEen gezonde huid door probiotica, vitaminen en bietensapHelp! Je staat 's ochtends op en ontdekt ineens twee nieuwe pukkels op je kin. Geen paniek, dat heeft bijna iedereen wel…
Rode bietensap om de sportprestatie te verbeterenRode bietensap is de nieuwste hype binnen de duursport, zoals wielrennen, mountainbiken en hardlopen. Rode bietensap zou…
Bietensap om sportprestaties te verbeterenBietensap om sportprestaties te verbeterenWil je je PR verbeteren, wil je je concurrent eindelijk eens verslaan? Bietensap is legale doping, het verbetert je spor…
Zon en puistjesZon en puistjesEr wordt vaak gezegd dat de zon kan helpen om puistjes tegen te gaan. Mensen die puistjes hebben zouden er baat bij hebb…
Bronnen en referenties
  • Beautylab - http://www.beautylab.nl
  • Firanet - http://www.firanet.nl

Reageer op het artikel "Bietensap tegen acne"

Reactie

Maria, 29-11-2016 20:59 #1
Drink al jaren regelmatig bietensap en dat van een gezonde huid wist ik niet. Ik word vaak járen jonger geschat dan mijn middel-bare leeftijd, want mijn huid is gezond en gaaf inderdaad. Het verband had ik nooit eerder gelegd.
Ik drink bietensap omdat het vitaliserend werkt, dat voel ik, maar lekker, écht lekker vind ik het niet. Ik vind de kleur prachtig en krijg het sap makkelijker weg dan bietjes, de knolletjes, te eten, maar smakelijk, neuh. Dan vind ik wortelsap lekkerder.
En toch is het een goede oppepper, er zitten inderdaad zoveel goede vitamines en mineralen in. Ben altijd gezond, dus af en toe een glaasje!

Infoteur: Mirjamsel
Gepubliceerd: 19-05-2013
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!