InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Make-up in de zomer: tips

Make-up in de zomer: tips

Het is zomer. Je wilt graag make-up dragen, maar je moet je gezicht ook beschermen tegen de zon en je bent bang dat alles van je gezicht afglijdt door de warmte. Dit is heel herkenbaar voor veel jonge meiden en vrouwen. Gelukkig bestaan er een aantal producten en trucs die ervoor zorgen dat ook in de zomer je make-up goed blijft zitten. Door de vele producten in de winkels zie je al gauw door de bomen het bos niet meer. Welke producten kun je in de zomer het beste gebruiken op je gezicht en hoe gebruik je deze producten? In een aantal stappen heb jij in een handomdraai een zomer-proof make-up look gemaakt.

1. Een goede basis

Het is altijd belangrijk om met een goede basis te beginnen. Omdat het in de zomer vaak erg warm is, zweet je eerder en meer. Door een goede primer op je gezicht te gebruiken en door een goede oogschaduwbasis onder je oogschaduw te gebruiken, voorkom je dat je make-up gaat glijden of zich gaat ophopen in de randjes.

Sommige make-up merken verkopen een zogenoemde setting spray. Deze spray spuit je over je gezicht nadat je make-up hebt aangebracht. Deze spray zorgt ervoor dat je make-up mooi blijf zitten.

2. Zonnebescherming

In de zomer is zonnebescherming ontzettend belangrijk. Vooral in je gezicht, waar je huid erg gevoelig kan zijn moet je niet vergeten om zonnebescherming op te doen. Sommige dagcrèmes bevatten SPF (Sun Proof Factor). Zo zorg je voor zonnebescherming én een goede verzorging voor je huid.

Tegenwoordig kun je ook een BB cream kopen. Een BB cream is wat dikker dan een dagcrème en wat lichter dan een foundation. BB creams egaliseren je huid en bedekken oneffenheden. Daarnaast bevatten BB creams ook SPF. Dit is dus een ideaal product voor de zomer!

Je kunt natuurlijk ook zonnebrandcrème gebruiken. Gebruik er eentje die speciaal voor je gezicht is bedoeld, om puistjes te voorkomen. Let wel op als je van plan bent op de foto te gaan. Een hogere zonnebeschermingsfactor betekent namelijk ook dat je gezicht witter uitvalt op de foto.

3. Waterproof

Waterproof producten zijn een musthave in de zomer. Of je nu veel zweet of gaat zwemmen, met waterproof zitj e altijd goed! Gebruik een waterproof mascara. Gebruik je ook graag oogpotlood of eyeliner, kies dan voor de waterproof of smudgeproof variant. Dit geldt ook voor wenkbrauwproducten.

4. Bronzen en highlighten

Door een bronzer te gebruiken, kun je meer vorm in je gezicht aanbrengen, maar je kunt er ook voor zorgen dat je gezicht iets bruiner lijkt. Dit is vooral handig wanneer je nog niet zo bruin bent geworden door de zon.

In het zonlicht kun je de mooiste delen van je gezicht mooi laten oplichten. Dit doe je door een highlighter te gebruiken. Gebruik highlighter op het bot van je wangen (boven je blush), op het wenkbrauwbot en eventueel nog op de brug van je neus en een beetje op je voorhoofd. Zorg er wel voor dat je niet teveel gebruikt, want dan ga je weer teveel glimmen. Een subtiel laagje is genoeg.

5. Lippen

Je lippen hebben in de zomer ook wat extra verzorging nodig. Houd het licht. Gebruik een lipbalsem met SPF of een lichte lipgloss. Wil je net iets meer kleur op je lippen? Gebruik dan een lipstain. Een lipstain blijft een paar uur goed zitten, zelfs wanneer je gaat zwemmen.

Denk erom: less is more. Zeker in de zomer. Houdt je make-up licht en simpel, dan hoef je je ook geen zorgen te maken dat je make-up uitloopt.
Gerelateerde artikelen
Make-up: Primer en oogschaduwbasisMake-up: Primer en oogschaduwbasisAls je jezelf wilt gaan opmaken, is het belangrijk een goede basis op je gezicht aan te brengen voordat je begint met de…
Zomerse beauty artikelen voor een mooie zomerlookZomerse beauty artikelen voor een mooie zomerlookIn de zomer laat je altijd veel meer van jezelf zien, omdat je vaak korte mouwen en rokjes of korte broeken draagt. Het…
Permanente make-upOgen, wenkbrauwen en de mond zijn het visite kaartje van elke vrouw. Door middel van permanente make-up kan je er voor z…
Make-upborstels reinigen / make-up brushes reinigenMake-up brushes of make-upborstels moet je geregeld reinigen. Doe je dat niet dan kunnen de aanwezige bacteriën de huid…
Feest make-up aanbrengenFeest make-up aanbrengenEen avondje uit, een feestje, een diploma uitreiking, feestdagen? Je make-up mag je hierop aanpassen, het mag allemaal w…

Reageer op het artikel "Make-up in de zomer: tips"

Infoteur: Mirjamsel
Gepubliceerd: 19-05-2013
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!