InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Bloeddruk verlagen door bietensap: resultaten & bijwerkingen

Bloeddruk verlagen door bietensap: resultaten & bijwerkingen

Bloeddruk verlagen door bietensap: resultaten & bijwerkingen Bietensap wordt door de meeste mensen niet direct in verband gebracht met lekker drinken. Toch heeft rode bietensap erg veel voordelen voor je gezondheid. Bietensap is gezond. Het dagelijks drinken van slechts één kopje bietensap kan al helpen je bloeddruk te verlagen, volgens wetenschappers uit het Verenigd Koninkrijk die er onderzoek naar hebben verricht, van de Barts Health NHS Trust en London Medical School. De resultaten van hun studie werden in 2013 in het vakblad Hypertension wereldkundig gemaakt. Bietensap is overigens niet alleen gezond, maar ook heel erg lekker!
Langwerpige rode bieten / Bron: Zyance, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Langwerpige rode bieten / Bron: Zyance, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Bloeddruk verlagen door bietensap

Het drinken van een glas bietensap verlaagt de bloeddruk binnen een paar uur, volgens een onderzoek van Queen Mary University of London welke in 2013 is gepubliceerd in het vakblad Hypertension. Bietensap bevat nitraat. Nitraat verwijdt de bloedvaten, waardoor het bloed er makkelijker doorheen stroomt. Het nitraat in het sap heeft hetzelfde effect als het nemen van een nitraattablet, zo ontdekten de onderzoekers. Bietensap is te vinden in reformwinkels, maar ook in de meeste gewone supermarkten. Andere nitraatrijke voedingsmiddelen zijn onder andere spinazie, sla, kool, wortelen en natuurlijk hele bieten.

Resultaten van het onderzoek

Bloeddrukdaling

Bij vijftien personen werd getest of bietensap invloed had op hun bloeddruk. Vooraf hadden ze een systolische druk of bovendruk van 140 tot 159 mmHg. Ze gebruikten geen medicijnen om hun bloeddruk omlaag te brengen. De deelnemers kregen 250 ml bietensap of water en vervolgens werd hun bloeddruk gemeten. De bloeddruk van de deelnemende bietensapdrinkers bleek met 10 mmHg te dalen, waardoor sommigen hunner weer binnen de grenzen van een gezonde bloeddruk kwamen. Het effect van de bietensap was 3 tot 6 uur na inname het grootst, maar hield maar liefst 24 uur aan.

Rode bietensap / Bron: Congerdesign, PixabayRode bietensap / Bron: Congerdesign, Pixabay

Nitraat

Het magische ingrediënt dat verantwoordelijk is voor daling van de bloeddruk is nitraat, en bieten bevatten van nature hoge niveaus van deze verbinding. De dagelijkse dosis van 250 ml bietensap bevatte ongeveer 0,2 gram nitraat en dat is ongeveer net zoveel als er in twee bietjes aanwezig is. Nitraat ontspant en verwijdt de bloedvaten, als gevolg waarvan het bloed er gemakkelijker doorheen stroomt.

Het verbaasde de onderzoekers dat er maar zon kleine hoeveelheid nitraat nodig is om een significant effect te bereiken. Wel is er vervolgonderzoek nodig om te bepalen wat de lange termijneffecten zijn van bietjes op de bloeddruk.

Zelfgemaakte bietensap of uit de winkel?

Eén tot twee kopjes bietensap per dag heeft dus een significant bloeddrukverlagend effect. Je kunt zelf bietensap maken of het kant-en-klaar kopen in de winkel. Het zelf bereiden van bietensap heeft als voordeel dat je sap vers van de pers is en het goedkoper is. Een fles bietensap kost gemiddeld tussen de 2 en 2,50 euro. Je kunt bietensap kopen in een gewone supermarkt of in een natuurvoedingswinkel. Omdat bieten een krachtige detoxifier zijn, kun je het beste beginnen met een lagere dosis (een kwart of half kopje per dag) en langzaamaan opbouwen. Bietensap kun je beschouwen als een detox-drank: het maakt de lever schoon en zorgt ervoor dat de nier- en blaasfunctie verbeteren. Ook maakt het je huid mooier.

Duizeligheid en vallen bij opstaan door een lage bloeddruk / Bron: Andrey_Popov/Shutterstock.comDuizeligheid en vallen bij opstaan door een lage bloeddruk / Bron: Andrey_Popov/Shutterstock.com

Zijn er bijwerkingen als je bietensap drinkt?

Rodebietensap kan rode urine en rode ontlasting veroorzaken. Dit kan helemaal geen kwaad. Denk er wel aan dat het drinken van een grote hoeveelheid rodebietensap maag- en darmklachten kan veroorzaken. Verder moeten personen die al een lage bloeddruk hebben, alert zijn op verdere bloeddrukdaling met mogelijk flauwvallen als gevolg.

Let op: het is belangrijk dat je niet op eigen initiatief stopt met het gebruik van hogebloeddrukmedicijnen die je van de (huis)arts krijgt voorgeschreven. Verander je medicijngebruik alleen in overleg met de arts die het je voorgeschreven heeft. Laat je arts weten dat je gebruik maakt van natuurlijke middelen om je bloeddruk te verlagen, wat mogelijk kan resulteren in vermindering van medicatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Legale doping en gezond: Bietensap!Legale doping en gezond: Bietensap!Bietensap geeft voor de meeste mensen niet direct een associatie met lekker drinken. Toch heeft bietensap erg veel voord…
Bietensap tegen acneBietensap wordt veel gebruikt als een zogenoemde detox-drank. Bietensap maakt de lever schoon en zorgt ervoor dat de nie…
Rode bietensap om de sportprestatie te verbeterenRode bietensap is de nieuwste hype binnen de duursport, zoals wielrennen, mountainbiken en hardlopen. Rode bietensap zou…
Bietensap om sportprestaties te verbeterenBietensap om sportprestaties te verbeterenWil je je PR verbeteren, wil je je concurrent eindelijk eens verslaan? Bietensap is legale doping, het verbetert je spor…
De beste alternatieven voor suikerrijke drankjesDe beste alternatieven voor suikerrijke drankjesDrink je veel suikerrijke drankjes maar wil je liever overstappen op een gezonder alternatief? Je hoeft gelukkig niet de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SparrowsHome, Pixabay
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/288229.php
  • http://www.spokesman.com/stories/2013/apr/30/why-beets-lower-blood-pressure/
  • https://www.bbc.com/news/health-22152901
  • Siervo M, Lara J, Ogbonmwan I, Mathers JC. Inorganic nitrate and beetroot juice supplementation reduces blood pressure in adults: a systematic review and meta-analysis. J Nutr. 2013 Jun;143(6):818-26. doi: 10.3945/jn.112.170233. Epub 2013 Apr 17.
  • Afbeelding bron 1: Zyance, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Afbeelding bron 2: Congerdesign, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Andrey_Popov/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Bloeddruk verlagen door bietensap: resultaten & bijwerkingen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 29-04-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Hoge bloeddruk
Medische informatie…
Schrijf mee!