InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Bloeddruk verlagen met chocolade: pure chocolade & bloeddruk

Bloeddruk verlagen met chocolade: pure chocolade & bloeddruk

Bloeddruk verlagen met chocolade: pure chocolade & bloeddruk Onderzoek suggereert dat het eten van pure chocolade en cacaopoeder je bloeddruk ongeveer evenveel zou kunnen verlagen als het verhogen van lichaamsbeweging en het eten van een gezonder dieet. Wetenschappers in Melbourne, Australië, kwamen na onderzoek tot deze conclusie.¹ Een mogelijke verklaring is dat cacao flavanolen bevat, die verantwoordelijk zijn voor de vorming van stikstofmonoxide in het lichaam. En stikstofoxide zorgt ervoor dat bloedvatwanden ontspannen en zich meer openen, waardoor de bloeddruk wordt verlaagd. Hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten, wat bijdraagt ​​aan ongeveer de helft van de cardiovasculaire ziekten, zoals beroertes en hartinfarcten, wereldwijd en ongeveer een derde van de cardiovasculaire sterfgevallen. Onderzoek suggereert dat cacao dit risico zou kunnen verminderen.
Pure chocolade verlaagt de bloeddruk / Bron: Africa Studio/Shutterstock.comPure chocolade verlaagt de bloeddruk / Bron: Africa Studio/Shutterstock.com

Donkere of pure chocolade kan de bloeddruk verlagen

Pure zwarte chocolade is goed voor je bloeddruk. Het eten van een paar blokjes pure chocolade per dag kan goed zijn voor het hart, maar wel in combinatie met een gezonde levensstijl. Uit onderzoek blijkt dat mensen die gedurende een korte periode pure chocolade of cacao eten, een lichte daling van de bloeddruk laten zien. Maar er is een addertje onder het gras: als je deze lekkernij eet, moet je ervoor zorgen dat je de juiste dingen doet om gezond te blijven, zoals regelmatige beweging, gezond en gevarieerd eten en – als je bloeddrukmedicijnen krijgt voorgeschreven – deze trouw blijven innemen.

Het verband tussen cacao en bloeddruk werd voor het eerst opgemerkt bij de inheemse bevolking van San Blas-eilanden (Archipiélago de San Blas), een archipel van 357 eilanden voor de kust van Panama. De bevolking drinkt iedere dag flavanolrijke cacao drankjes en ze hadden een normale bloeddruk, ongeacht hun leeftijd.

Archipiélago de San Blas

Het onderzoek

850 deelnemers

Wetenschappers in Melbourne, Australië, waren nieuwsgierig naar de rol van donkere chocolade in de gezondheid van het hart, en zij bekeken 20 studies waarin volwassenen pure chocolade of cacao aten. Meer dan 850 mensen hadden deelgenomen aan de onderzoeken die in het algemeen twee tot acht weken duurden.²

Beroerte / Bron: Alila Medical media/Shutterstock.comBeroerte / Bron: Alila Medical media/Shutterstock.com

Flavonoïden in chocolade

Mensen aten verschillende hoeveelheden pure chocolade, variërend van een klein stukje tot een reep of een kopje cacao, maar bijna alle chocolade die zij nuttigden had een hoog cacaogehalte. Pure chocolade bevat natuurlijke antioxidanten genaamd flavanolen en epicatechine, dit zijn twee flavonoïden. Deze stoffen zijn goed voor de gezondheid; ze stimuleren de bloedcirculatie, verlagen de bloeddruk en beperken het risico op een hartaanval en beroerte.

Resultaten van het onderzoek

Lichte daling van de bloeddruk

Mensen die pure chocolade of cacao aten, hadden een bloeddrukmeting die gemiddeld 2 mmHg lager ligt dan degenen die weinig of geen chocolade aten. Dit betekent concreet dat een bloeddrukmeting van 120/80 bijvoorbeeld gedaald was naar 118/78. Dit is een lichte daling. Wetenschappers zeggen dan ook dat het eten van pure chocolade een rol kan spelen in het onder controle houden van je bloeddruk, maar dat het nooit een vervanger kan zijn van bloeddrukmedicijnen.

Gezonde leefstijl

Regelmatige en matige inname van flavanolrijke cacaoproducten, zoals pure chocolade, kan deel uitmaken van een alomvattend levensstijl om je bloeddruk te optimaliseren. Het is anno 2019 echter nog niet duidelijk of pure chocolade wordt geassocieerd met een verlaging van de bloeddruk op lange(re) termijn. Dit is belangrijk omdat hoge bloeddruk een chronische aandoening is en een gunstige bloeddruk vermindert het risico op een hartaanval en beroerte.

Kies donkere soorten chocolade die ten minste 70 procent cacao bevatten / Bron: Tony Webster, Flickr (CC BY-2.0)Kies donkere soorten chocolade die ten minste 70 procent cacao bevatten / Bron: Tony Webster, Flickr (CC BY-2.0)

Tips

Niet meer dan 30 gram per dag

Chocolade is rijk aan vet, calorieën en suiker. Dus als je het eet, doe het dan met mate. Bedenk dat niet elk type chocolade in de supermarkt gezond is. Veel chocolade bevat te veel suiker en melk. Als dit de twee eerste ingrediënten zijn op de verpakking, dan doe je er verstandig aan deze reep in de winkel te laten liggen. Eet niet meer dan 30 gram chocolade per dag. Je neemt dit het beste als tussendoortje in de namiddag of als dessertje na het eten.

Pure chocolade kiezen

Een suggestie is om calorierijke voedingsmiddelen of desserts die je al eet in te wisselen voor donkere chocolade. Als je besluit dagelijks pure chocolade te eten, kies dan donkere soorten die ten minste 70 procent cacao bevatten. Zo kom je aan genoeg flavonoïden die een verschil voor je gezondheid kunnen betekenen.

Noten:
  1. Karin Ried, Thomas Sullivan, Peter Fakler, Oliver R Frank, and Nigel P Stocks. Does chocolate reduce blood pressure? A meta-analysis. BMC Med. 2010; 8: 39.
  2. Ibid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoge bloeddruk laten dalenHoge bloeddruk laten dalenHoge bloeddruk verlagen dat kan door je eetgewoonten aan te passen. Door het eten van bepaalde voedingsmiddelen kun je d…
Hoeveel calorieën zitten er in chocolade paaseitjes?Hoeveel calorieën zitten er in chocolade paaseitjes?Ieder jaar zijn er vanaf februari chocolade paaseitjes verkrijgbaar in de winkel. Deze chocolade eieren zijn verkrijgbaa…
Pure chocolade: Welke voordelen? Hoe Gezond?Pure chocolade: Welke voordelen? Hoe Gezond?Hoe gezond is chocolade voor het lichaam? Dit hangt sterk af van de soort die je eet. In feite zijn cacaobonen de pitten…
De voordelen van chocolade voor de gezondheidDe voordelen van chocolade voor de gezondheidChocolade wordt beschouwd als een streling voor de smaakpapillen. Het is heel erg geliefd, door zowel mannen als vrouwen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AlexanderStein, Pixabay
  • https://www.dailymail.co.uk/health/article-6876487/Eating-dark-chocolate-day-improves-blood-pressure-just-MONTH.html
  • https://kitchen.nine.com.au/2016/06/06/14/45/dark-chocolate-lowers-blood-pressure-australian-research
  • http://www.careclubusa.com/News/dark-chocolate-may-lower-blood-pressure/
  • Karin Ried, Thomas Sullivan, Peter Fakler, Oliver R Frank, and Nigel P Stocks. Does chocolate reduce blood pressure? A meta-analysis. BMC Med. 2010; 8: 39.
  • Afbeelding bron 1: Africa Studio/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Alila Medical media/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Tony Webster, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Bloeddruk verlagen met chocolade: pure chocolade & bloeddruk"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 29-04-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Hoge bloeddruk
Medische informatie…
Schrijf mee!