InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoge bloeddruk laten dalen

Hoge bloeddruk laten dalen

Hoge bloeddruk laten dalen Hoge bloeddruk verlagen dat kan door je eetgewoonten aan te passen. Door het eten van bepaalde voedingsmiddelen kun je de bloeddruk laten dalen. Voedingsmiddelen met minder zout, suiker, meer vezels en onverzadigde vetzuren dragen allen bij aan het verlagen van de bloeddruk. Een te hoge bloeddruk is slecht voor je gezondheid. Soms wordt dit door stress veroorzaakt.

Zelf hoge bloeddruk laten dalen

Als je last hebt van een hoge bloeddruk dan kun je door anders te gaan eten deze laten dalen. Er zijn bepaalde voedingsstoffen die er voor zorgen dat de bloeddruk daalt. Het is dus belangrijk om, als je een hoge bloeddruk hebt, eens te kijken naar je eetgewoonten. Ook kunnen andere factoren er voor zorgen dat je een hoge bloeddruk krijgt. Deze factoren zijn onder andere te veel stress, erg weinig bewegen en plotseling snel boos kunnen worden.

Bloeddruk en voeding

Door tijdelijk gezonder te gaan eten kun je de bloeddruk laten dalen. Eet bijvoorbeeld extra fruit in combinatie met extra groenten, waarbij de extra groente het beste nitraatrijk kan zijn. Groenten die veel nitraten bevatten zijn onder andere spinazie en rode bieten. Eet veel vezels, vis en gevogelte, en geen rood vlees. Kijk uit met het gebruik van zout. Veel zout heeft een stijgend effect op de bloeddruk.

Minderen met zout en suiker

Te veel zout heeft een stijgende werking op de bloeddruk. Suiker (fructose) heeft hetzelfde effect, maar dan indirect. Als je de bloeddruk wilt verlagen dan kun je het beste minderen met het innemen van zout en suiker. Chocolade heeft daarentegen een positief effect op een hoge bloeddruk. Door iedere dag een stukje pure chocolade met een hoog cacao percentage te eten ontspannen de bloedvaten in je lichaam. Bovendien zitten er in chocolade antioxidanten die goed zijn voor de doorstroming van het bloed in de bloedvaten.

Vlees en vezels

Het eten van rund- en varkensvlees kan verhogend werken op je bloeddruk. Minder vlees eten, en dan vooral minder rood vlees, heeft een positief effect op de bloeddruk. Daarnaast werkt het eten van meer groenten en fruit (waarin vezels zitten) bloeddruk verlagend. Vezels zijn er in twee varianten, onoplosbare en oplosbare. Beide hebben een positief effect op een hoge bloeddruk. Het eten van meer vezels is erg belangrijk en gezond.

De juiste vitaminen en mineralen

Ook het eten van extra vergine olijfolie zorgt ervoor dat de bloeddruk licht daalt. Dit geldt ook voor het innemen van onverzadigde vetzuren, en dan met name vetzuren van het type omega 3. Deze onverzadigde vetzuren zitten veel in vette vis zoals makreel, paling en haring. Door twee keer per week vis te eten, waarvan minimaal één keer vette vis, krijg je voldoende omega 3 vetzuren binnen.

Vitamine D is daarnaast van invloed op de hoogte van de bloeddruk. Te weinig vitamine D veroorzaakt een verhoogde bloeddruk. Deze vitamine zit onder andere in vette vis, maar ook in daglicht. Andere mineralen die de bloeddruk verlagen zijn onder andere magnesium, kalium en calcium.

Bloeddruk en drankjes

Bepaalde drankjes verhogen de bloeddruk, terwijl er ook drankjes zijn die verlagend werkend. Eén van de dranken die bloeddruk verlagend werkt is melk. De combinatie van mineralen en melkproteïnen heeft een gunstig effect op de bloeddruk.

Alcohol daarentegen verhoogt de bloeddruk. Het gaat daarbij niet om bepaalde hoeveelheden, een klein beetje alcohol verhoogt de bloeddruk al. Door alcohol vermindert ook de elasticiteit van de vaatwanden. De richtlijn voor het drinken van alcohol is enkele glazen per week, tot maximaal één glas per dag. Op die manier wordt de bloeddruk in de meeste gevallen niet te hoog.
© 2011 - 2019 Jozzie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoge bloeddruk, en wat je er zelf tegen kunt doenHoge bloeddruk kan erg gevaarlijk zijn. De meeste mensen merken niets van een hoge bloeddruk. Ongeveer 10% van de Nederl…
Hoge bloeddruk gevaarlijkHoge bloeddruk gevaarlijkEen hoge bloeddruk heeft vaak geen duidelijke oorzaak maar kan komen door verkeerde voeding, roken of alcohol. Een hoge…
Een hoge bloeddrukEen hoge bloeddrukEen hoge bloeddruk is bij een op de drie volwassenen in Nederland een feit. Een verhoogde bloeddruk is helaas moeilijk t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kirstie J, Pixabay
  • www.hartstichting.nl
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Hoge bloeddruk laten dalen"

Reactie

Booi, 07-06-2017 13:11 #1
Wat is de beste manier om je bloeddruk te verlagen zonder medicijnen? hou niet van vis en vreemd eten.

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 01-11-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!