InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Frisdrank: Frisdrank is een enorme dikmaker

Frisdrank: Frisdrank is een enorme dikmaker

De producenten vinden het allemaal wel meevallen met frisdranken. Maar het valt niet mee, want een glaasje fris bevat al snel tussen de 5 en 6 suikerklontjes en geen enkele goede stof. Vooral kinderen drinken heel veel frisdrank en dat zorgt voor overgewicht. Ouderen drinken niet zoveel frisdrank omdat ze dat niet gewend zijn. Vroeger werd er op de zaterdagavond eens een glaasje prik geschonken. Daar komt nog bij dat er ook nog eens heel veel kleurstoffen in de meeste frisdrank zit.

Voor veertiger, vijftigers en zestigers was frisdrank een luxe of het werd nooit gedronken

Wie in 2011 in de veertig is, kreeg waarschijnlijk vroeger op de zaterdagavond een glaasje prik om te vieren dat het weekend was. Vijftigers en zestigers kregen het suikervolle vocht waarschijnlijk helemaal niet. IN de eerste plaats omdat het er in hun jeugd nog nauwelijks was (wel limonade en grenadine), in de tweede plaats omdat er in veel gezinnen geen geld voor dit soort luxe was. Tegenwoordig is dat anders. De winkels staan vol met extra grote flessen frisdrank, kleine zakflesjes frisdrank en alle varianten die er nog zijn.

Wat drinkt de Nederlander op een dag?

In 2010 dronk de Nederlander gemiddeld één glas cola, sinas of andere frisdrank. Wel werd er veel koffie en thee gedronken. De gemiddelde Nederlander drinkt bijna 1,7 liter vocht per dag. Daarvan is o,2 liter alcohol. Koffie en thee is per dag ongeveer een halve liter, van water nemen we 0,4 liter tot ons en van frisdrank nemen we 0,263 liter tot ons op een dag.

Drinken maakt bijna 20 procent uit van onze energieopname uit

Met het drinken dat de gemiddelde Nederlander naar binnen werkt wordt 344 kilocalorieën naar binnen geweest. Dit is maar liefst 17 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (2000 Kcal) die we nodig hebben om van te leven. Wie alcohol drinkt krijgt nog meer binnen, want drank bevat de meeste calorieën. Maar ook zuiveldranken bevatten zoveel suiker en vet dat mensen daarmee veel te veel calorieën binnenkrijgen. Zuiveldranken zoals Yogi en alle andere varianten leveren 75 Kcal. Frisdranken leveren 67 Kcal.

Light frisdranken worden steeds populairder

Mensen drinken steeds meer light frisdrank. In 2000 was 18 procent van alle frisdrankconsumptie in de vorm van lightproducten, in 2008 was dit al 31 procent. Duidelijk is ook dat mensen met overgewicht vaker voor lightproducten kiezen, dan mensen die een normaal gewicht hebben. Dat is op zich goed, want de frisdranken die geen suiker maar aspartaam. En daarin zitten geen calorieën. Toch is de stof omstreden omdat hij niet bepaald goed zou zijn voor het lichaam.

Wat is aspartaam?

De kunstmatige zoetstof aspartaam wordt gemaakt van de chemische stoffen asparaginezuur, phenylalanine en methanol. Eenmaal in het lichaam wordt de methanol of methylalcohol, omgezet in formaline en mierenzuur. Formaline is een gif en tevens kankerverwekkend. Ook wordt het gebruikt bij het uitgassen van besmette ruimten. Phenylalanine is ook een zenuwgif, maar verandert als er een ander aminozuren uit eiwit bij wordt gedaan.

Er zijn ook mensen die helemaal geen frisdrank drinken

Er zijn mensen in Nederland die nooit een glas fris aanraken. Omdat ze het niet lekker vinden, omdat hun maag er niet tegen kan (koolzuur in frisdrank is heel slecht voor de maag) of omdat ze de voorkeur geven aan veel gezondere drankjes zoals echte vruchtensappen of groentesappen of water, koffie of thee. Dat betekent echter wel dat er heel veel andere mensen zijn die dagelijks 2, 3, 4 of nog meer glazen frisdrank achterover slaan.

Kinderen drinken heel veel frisdrank

Kinderen tussen de 4 en de 18 jaar drinken heel veel frisdrank zo is gebleken. Een kwart van wat zij op een dag drinken, bestaat uit mierzoete glaasjes fris. Daarentegen drinken 65plussers bijna nooit een glaasje cola, sinas, seven-up of spa lemon.

Hoeveel drinken heeft een mens nodig?

Een mens moet voldoende drinken om te kunnen functioneren. Uitdroging zorgt er voor dat de organen het niet meer doen en dat kan zelfs de dood tot gevolg hebben. Een volwassene heeft ongeveer 2 tot 2,5 liter vocht per dag nodig. Daarvan komt ongeveer 70 procent uit dranken als koffie en thee. De rest komt uit groente en fruit. Mannen drinken meer dan vrouwen zo is uit onderzoek gebleken. Maar dat komt vooral omdat zij meer alcohol drinken dan vrouwen. Mannen nemen 0,28 liter alcohol per dag, terwijl vrouwen het bij 0,088 liter houden. Maar vrouwen drinken weer meer water, koffie en thee.

Hoeveel moet een kind een een jongere drinken op een dag?

Volgens het voedingscentrum moeten jongeren per dag het volgende drinken:
  • 1 -3 jaar: 0,75 liter
  • 4 8 jaar: 1 liter
  • 9 18 jaar: 1 1,5 liter
  • 19 jaar en ouder: 1,5 2 liter

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Het gebruik van de chemische stof Aspartaam als zoetstof in (vooral) ligthproducten, staat al jaren ter discussie. Sommi…
Afvallen en drinkenAfvallen en drinkenAfvallen is niet gemakkelijk, dat weten we allemaal. Er is veel waar je rekening mee moet houden. Hoe zit het bijvoorbee…
Dieet en frisdrank, light varianten zijn boosdoener obesitasDieet en frisdrank, light varianten zijn boosdoener obesitasOm het drinken van de verplichte hoeveelheid vocht voor de mens aantrekkelijker te maken zijn er frisdranken op de markt…
Afvallen: hoeveel suiker zit er in je drinken?Afvallen: hoeveel suiker zit er in je drinken?Iedereen weet dat het eten van suiker niet verstandig is wanneer je wilt afvallen. Suiker is een echte dikmaker. Toch zi…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Voedingscentrum
  • www.aspartaam.nl

Reageer op het artikel "Frisdrank: Frisdrank is een enorme dikmaker"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 29-10-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!