InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Een gezonde huid door probiotica, vitaminen en bietensap

Een gezonde huid door probiotica, vitaminen en bietensap

Een gezonde huid door probiotica, vitaminen en bietensap Help! Je staat 's ochtends op en ontdekt ineens twee nieuwe pukkels op je kin. Geen paniek, dat heeft bijna iedereen weleens en is niks om je voor te schamen. Maar wat als onzuiverheden een terugkerend probleem vormen? Waar je dagelijks last van hebt en waar je behoorlijk onzeker van kunt worden. Voeg dan eens bietensap, extra vitaminen en probiotica toe aan je dieet en zie hoe je huid weer gaat stralen! Hoewel pukkels, puistjes en mee-eters vaak gelinkt worden aan de pubertijd, komen ze voor op elke leeftijd en kunnen ze plotseling ontstaan. Soms komt de oorzaak van buitenaf, als de huid niet goed gereinigd wordt waardoor bacteriën, overtollig talg en dode huidcellen zich ophopen. Ook door zelf te krabben, duwen en uitknijpen kun je bacteriën extra verspreiden, waardoor je telkens nieuwe pukkels en puistjes krijgt. Desondanks komt de oorzaak van acne vaak van binnenuit. Denk aan hormonen, een verlaagd immuunsysteem of een verstoorde darmwerking. Je lichaam is als het ware uit balans en dat uit zich in een onzuivere huid. De volgende tips helpen om je lichaam weer in evenwicht te krijgen, met een mooiere, gladdere huid als gevolg.

Probiotica

Probiotica zijn gezonde darmbacteriën die je weerstand verhogen. Een goede weerstand betekent een goed functionerend immuunsysteem en hoe beter je immuunsysteem, hoe beter in balans je hormoonhuishouding. Die balans zie je uiteindelijk terug in de gezondheid van je huid. Probiotica helpen een gezonde darmflora op te bouwen, die kan ontbreken door een ongezond dieet (teveel geraffineerde suikers of verzadigde vetten), stress of medicijngebruik zoals antibiotica. Een gezonde darmflora is nodig om de opname van goede stoffen uit je voeding te optimaliseren. Daarnaast zorgt een gezonde darmflora ervoor dat afvalstoffen afgevoerd worden in plaats van in je bloed belanden. Je darmen houden je lichaam op die manier schoon, waardoor je huid ook zuiverder blijft. Probiotica kun je halen uit voeding, bijvoorbeeld uit zuurkool, gefermenteerde zuivel zoals yoghurt of zure room of uit gefermenteerde dranken zoals kefir (gefermenteerde melk). Daarnaast kun je probiotica kopen in pil- of poedervorm bij winkels als De Tuinen of bij de apotheek.

Bietensap

Een glaasje bietensap per dag kan wonderen doen voor je huid. Rode bieten bevatten een hoge concentratie antioxidanten, waardoor bietensap ontstekingsremmend werkt en de lever helpt te ontgiften. Daarnaast kan bietensap het functioneren van je nieren en blaas ondersteunen. Bietensap is daardoor het perfecte detoxdrankje, waarmee je je bloed zuivert waardoor de kans op onzuiverheden zoals acne afneemt. Verder kunnen rode bieten helpen om af te rekenen met de vervelende littekens die je aan pukkels en puistjes kunt overhouden. Bietensap kun je uiteraard zelf van rode bieten maken als je een juicer in huis hebt. Anders kun je pure bietensap kopen bij de supermarkt van bijvoorbeeld Zonnatura. In het begin kan je huid iets onrustiger worden als je begint met bietensap, vanwege het ontgiftende effect waardoor alle afvalstoffen uit je lichaam via je huid naar buiten komen. Even doorzetten, dan zul je na een paar weken merken dat je huid egaler en stralender wordt. Kun je niet wennen aan de aardse smaak van bietensap? Meng het dan met een beetje appelsap of wat druppels citroen.

Vitaminen voor je huid

Vitaminen helpen bij het krijgen en gezond houden van een mooie, stralende huid. Het lichaam zelf maakt alleen vitamine K (dat wordt aangemaakt in de dikke darm) en vitamine D (dat aangemaakt wordt onder invloed van de zon) aan. De overige vitaminen moet je halen uit je voeding en kun je extra aanvullen met voedingssupplementen. Belangrijke vitaminen voor je huid zijn:
  • Vitamine A: stimuleert de doorbloeding, celvernieuwing en de aanmaak van collageen. Het zorgt voor een gladdere huid en vermindert de kans op ontstekingen. Vitamine A zit onder andere in vlees, zuivelproducten en groenten als broccoli, spinazie, wortelen, andijvie en tomaten.
  • Vitamine B: vitamine B2, B5, B6 en B8 versterken je huid en helpen om beschadigingen te herstellen. Vitamine B zit onder andere in vette vis, melkproducten, peulvruchten en volkoren- en graanproducten.
  • Vitamine C: een krachtige antioxidant die het immuunsysteem verbetert en beschermt tegen vrije radicalen (door UV-straling en luchtvervuiling). Vitamine C zit onder andere in bessen, citrusvruchten, tomaten en broccoli.
  • Vitamine E: net als vitamine C een sterke antioxidant, die de doorbloeding verbetert en de huid beschermt en verstevigt. Vitamine E zit onder andere in noten, plantaardige olie (zoals olijfolie), eieren en amandelen.
© 2015 - 2019 Lauraleeft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bietensap tegen acneBietensap wordt veel gebruikt als een zogenoemde detox-drank. Bietensap maakt de lever schoon en zorgt ervoor dat de nie…
Acne, mee-eters en pukkelsDe verschrikking van elke puber. Puistjes, acne en mee-eters. Je kan door de grond zakken als je voor de spiegel staat e…
Acne: gezonde voeding voor de huid, behandeling & tipsAcne: gezonde voeding voor de huid, behandeling & tipsAcne is een irritante huidaandoening die je vooral tijdens de puberteit parten kan spelen. Het gaat om een overproductie…
Voeding, de sleutel tot een mooie huid?Voeding, de sleutel tot een mooie huid?“Je bent wat je eet!” Is een bekende uitspraak. De huid is de spiegel van onze gezondheid. Slechte voeding kan resultere…
Puistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijzePuistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijzeHet overkomt veel mensen dat ze 's morgens in de spiegel staan en opeens een aantal enorme roze pukkels op hun gezicht z…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Een gezonde huid door probiotica, vitaminen en bietensap"

Infoteur: Lauraleeft
Laatste update: 05-11-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!