InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Massage: Olie op de huid

Massage: Olie op de huid

Warme olie streelt de huid as fluweel. Voel hoe soepel de huid nu is en laat u door heerlijke geuren genieten. Met zuivere olie of met een oliemengsel, ontspanning geeft het zeker.

Glij- en schoonheidsmiddelen

Niet bij iedere massage heeft u glijmiddel nodig, zoals bij acupressuur, shiatsu en bij reflexzonemassage is vette olie lastig. Bij de Zweedse massages wordt altijd olie gebruikt. De olie, het glijmiddel, is om de handen soepel en vloeiend over de huid te kunnen laten gaan, zonder schokkende bewegingen te krijgen. Vooral bij sterk behaarde lichaamsdelen is het belangrijk olie te gebruiken, om niet tijdens het masseren de haartjes eruit te trekken. Gebruik niet te veel olie, de handen zullen dan te gemakkelijk van de huid afglijden.

Bepaalde olie leent zich voor massages, deze verzorgt de huid en is er voor geschikt. Gebruik geen chemisch behandelde of minerale olie, maar gebruik plantaardige olie. Natuurlijke, plantaardige oliën omhullen de huid met een zachte film, die niet meteen intrekt. En bevatten ze nog verzorgende stoffen.

Plantaardige oliën

Let erop dat de olie 100% zuiver, koudgeperste, plantaardige olie is. Deze zijn verkrijgbaar bij apotheek, reformzaken en natuurvoedingswinkels. De olie wordt goed opgenomen door de huid en bevatten ook voedingsstoffen, waardoor het gelijk een natuurlijk schoonheidsmiddel is voor alle huidtypes. Verwarm de olie voor het gebruik, zodat de olie volledig haar werking kan doen.

Plantaardige olie is een veelzijdige olie. Het vormt een basis voor het vervaardigen van een geurende massageolie. De plantaardige olie heeft zelf weinig geur, waardoor de etherische oliën zich beter ontvouwen.

Verzorgingsspecialisten

Plantaardige oliën helpen de huid te regenereren, leveren ook vocht en houden het vast door het beschermende laagje.
De volgende oliën zijn heel geschikt voor massages:
  • Avocado-olie maakt ruwe huid zacht, doordat het veel voedingsstoffen bevat. Dringt goed in de huid in en is heel geschikt voor de droge huid
  • Amandelolie mild en aangenaam voor de huid
  • Jojobaolie trekt goed in de huid in en laat geen reststoffen achter. Jojoba is één van de beste huidverzorgingsmiddelen, vanwege haar rijkheid aan vitaminen en mineralen. Bovendien levert ze veel vocht en maakt de huid glad

Geurende verleiding

Een combinatie van plantaardige en etherische oliën wekt verleiding en ontspanning op. Het is een streling voor de huid en de geur versterkt het ontspannen. Etherische oliën dringen goed in de huid en ontwikkelen daar hun dieptewerking. Bovendien worden je gevoelens versterkt door de geur, welke geur het ook bevat.

Wilt u zelf een geurende massageolie maken? Neem een 50 milliliter basisolie en voeg daar enkele druppels etherische olie aan toe. Roer het door elkaar en klaar is de massageolie.

De beste aromatische oliën om te ontspannen

Roos

Roos, de koningin van de bloemen is heel mooi om te zien, maar haar verleidelijke geur is ook goddelijk. Ze wekt gevoelens van harmonie en liefde.
Rozenolie:
  • werkt harmoniserend
  • werkt erotiserend
  • zorgt voor evenwicht
  • zorgt voor goed humeur
  • prikkelt de zinnen

Rozenolie is een luxe voor de huid. Het bevat vetten, looistoffen, appel- en barnsteenzuur, welke de huid glad maken en verjongen.

Neroli

Neroli ruikt bloemig en licht naar lelies en wordt ook wel oranjebloesem genoemd. Het wordt gewonnen uit de witte bloemen van de pomeransboom. Neroli werkt heel ontspannend, waardoor de gespannen spieren loskomen en de nervositeit verminderd. Vaak wordt neroli als antistressmiddel gebruikt, als klacht tegen hartkloppingen en slapeloosheid. Bovendien maakt neroli droge huid weer soepel en zacht.

Lavendel

Lavendel ruikt fris-aromatisch en bezit vele eigenschappen. Het wordt gewonnen uit bloemen en uiteinden van takjes en helpt om extreme psychische situaties in evenwicht te brengen en om het innerlijke evenwicht terug te vinden. Lavendel kan ontspannend en stimulerend werken. Ze verfrist en kalmeert.

Jasmijn

Jasmijn behoort tot de kostbaarste oliën. De kleine witte bloemen geven een zoete geur die zorgt voor:
  • vrolijkheid
  • ontspanning
  • kalmering
  • erotische gevoelens

Jasmijnolie is belangrijk om zorgen, angsten en depressies te laten verdwijnen.
Gerelateerde artikelen
Wondermiddel tegen rimpels en droge huidWondermiddel tegen rimpels en droge huidZoek je een wondermiddel tegen rimpels, voor droge huid of gecombineerde huid? Etherische oliën zijn de oplossing. Ze zi…
De magie van aromatherapieDe genezende en opwekkende kwaliteiten van plantengeuren kunnen u helpen ontspannen en kunnen zelfs kwaaltjes behandelen…
Lijf en leden: MassageStraks met zijn allen op wintersport, en wat is er heerlijker dan na de ongekende inspanningen van het skieen, de soms p…
Voordelen van lavendelolieVoordelen van lavendelolieLavendelolie heeft verschillende gezondheidsvoordelen, onder andere het elimineren van spanning, het helpen met verminde…
Bronnen en referenties
  • Karin Schutt - Genieten van heerlijke massages

Reageer op het artikel "Massage: Olie op de huid"

Reactie

Zaza, 28-12-2009 00:00 #1
Kan ik amandel olie als glij middel gebruiken?

Infoteur: Jootje
Laatste update: 14-01-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!