InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De Waarheid over Anti-rimpel crèmes

De Waarheid over Anti-rimpel crèmes

Uit onderzoek van het TNS Nipo blijkt dat tachtig procent van de Nederlandse vrouwen niet in anti-rimpelcrèmes gelooft. En waarom zouden we? De waarheid is hard en meedogenloos over deze zogenaamde verjongingszalfjes. Vooral als je bedenkt dat er over de hele wereld miljarden aan omzet wordt geboekt door de cosmetica-industrie. Hoe krijgen ze het toch voor elkaar? Oké, laten we eerlijk zijn. De woorden ‘anti-aging’, ‘degenerend’, ‘verjongingsserum’ en ‘anti-rimpelboost’ worden veelvuldig gebruikt in reclames en advertenties. Fabrikanten lijken erg zeker te zijn van hun zaak. En Demi Moore, het nieuwe (gladgestreken) gezicht van Helena Rubinstein, idem dito. En inderdaad, ze ziet er geweldig uit. De campagnefoto’s laten niemand minder zien dan een herboren Demi. Een vrouw van 44 jaar nota bene! En dat allemaal door het gebruiken van de anti-rimpelverzorging van Helena Rubinstein, een exclusief merk waarvan een potje crème al snel 45 euro kost. Geen enkel rimpeltje is nog te ontdekken. De crème zal vast erg goed zijn of ze moet weinig plezier in haar leven hebben gehad want zelfs de lachrimpeltjes zijn niet te zien op de foto.

Bewijsmateriaal

Nog een mysterieus verschijnsel is het zogenaamde bewijsmateriaal waar fabrikanten mee aankomen. Vaak hoor of lees je: ‘85 procent van de vrouwen merkte binnen drie weken verschil!’. Of, ‘minder diepe rimpels al na een maand’. Hoe zij aan deze bewijzen komen is voor veel vrouwen onbekend. En dat is voor deze kwakzalvers maar goed ook! De waarheid is namelijk dat het effect van anti-rimpelverzorging niet met het blote oog te zien is.

Wat er namelijk gebeurt met de huid is het volgende. Door een stofje in de crème wordt de huid tijdelijk een beetje opgezwollen. Meestal duurt deze zwelling niet lang. Ongeveer vier uur. Deze zwelling is erg minimaal en is alleen in de opperhuid met een vergrootglas te zien. Door de zwelling worden rimpels minder diep. Omdat dit tijdelijk is moet de crème zo vaak mogelijk aangebracht worden om het effect te behouden. Dit geldt ook voor hydraterende crèmes. Een absolute rimpelveroorzaker is een uitgedroogde huid. Door de uitdroging ontstaan er kleine plooitjes die steeds groter worden als de huid niet snel genoeg (van binnenuit) gevoed wordt met vocht. De hydraterende crème helpt de huid mee om het vocht beter en langer vast te houden. Vochtinbrengend is ook een woord dat fabrikanten vaak gebruiken maar ook dit is een fabel. De huid is geen spons die vocht opslurpt. De enige manier om vocht in de huidcellen te krijgen is dus door het te drinken.

Photoshop

De crèmes hebben dus in zekere zin effect. Omdat dit effect aantoonbaar is, weliswaar niet te zien met het blote oog, mogen fabrikanten kreten als ‘effect is honderd procent bewezen!’ gebruiken. Niemand zal deze crèmes kopen als erbij staat dat resultaat te zien is met een loep! Het is pure manipulatie. Geen wonder dat er zoveel goed gelovige vrouwen op aarde zijn die geloven dat ook zij als gewone stervelingen eruit kunnen zien als Demi Moore op de campagnefoto’s. Want niet alleen met woorden wordt gesjoemeld, ook met beeld. Fotograaf Patrick Jansen (27) maakt en ‘verzorgt’ foto’s van beginnende modellen en zegt hierover het volgende: “Met de komst van de digitale fotografie is het vrijwel normaal geworden om foto’s af te werken met beeldbewerking In de volksmond heet dit photoshop. Dit is ondertussen erg normaal geworden in de wereld van de digitale fotografie. Als een foto klaar is wordt deze altijd nog aangepast. Dit kan zijn omdat de belichting niet helemaal correct is maar ook omdat kleuren soms te donker zijn waardoor contrasten te groot worden. Het effect hiervan kan zijn dat er op een gezicht veel meer vlekken en rimpels te zien zijn dan normaal. Digitale camera’s zijn vaak zo scherp dat er meer te zien is op de foto dan met het blote oog.

Natuurlijk wordt photoshop dus ook gebruikt om dingen juist weg te halen die je met het blote wel ziet. Dit kan erg ver gaan. Meisjes en vrouwen vragen mij soms of ik kleine vetrolletjes wil verwijderen. En inderdaad, het kan allemaal. Rimpels, cellulite, sproeten, pukkeltjes en huidplooien op de buik. Met een paar muisklikken en goede kennis van het beeldbewerkingprogramma worden deze met gemak verwijderd. Op foto’s voor cosmeticacampagnes worden de gezichten vaak helemaal soft gemaakt met een speciale filter die als het ware over de foto wordt gelegd. Zo wordt de foto in een klap helemaal wazig en zacht. Door de mond, de ogen, het haar enzovoort weer in scherpte terug te brengen en de gezichthuid soft te houden lijkt het alsof het model een prachtige en gladde huid heeft. Dit kan zelfs bij vrouwen met erg diepe rimpels. Het resultaat van deze ‘geshopte’ foto’s zijn vaak kunstwerkjes maar helaas voor de dames gezichtsbedrog”.

Water drinken!

Maar wat moeten we dan? Zoals het spreekwoord luidt is voorkomen beter dan genezen. En dat geldt ook voor onze huid. Volgens huidtherapeute Marie Louise Vlucht is de huid beschermen tegen de zon het beste wat je de huid kan geven. 75 procent van de huidveroudering komt namelijk voor de zon. “Zonnestralen drogen de huid uit en een uitdroogde huid veroorzaakt rimpels. Naast zonbescherming is het belangrijk om veel water te drinken. Als je wilt kan je de huid ’s nachts verzorgen met een vochtvasthoudende crème. Dit heeft overigens niet erg veel effect maar alle kleine beetjes helpen. Vocht is erg belangrijk voor de huid. Evenals gezond eten en voldoende rust. Daar kan geen enkele crème is de hele wereld tegen op”, aldus Marie Louise.
© 2008 - 2019 Ingebeernink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Anti-rimpel behandelingen: Minder en minder diepe rimpelsRimpels zijn een onvermijdelijk gevolg van ouder worden. Helemaal voorkomen dat je huid veroudert is onmogelijk maar er…
Gezichtsmassage een anti rimpel behandelingGezichtsmassage een anti rimpel behandelingWaarom een gezichtsmassage als een anti rimpel behandeling? Hoe kan een gezichtsmassage rimpels voorkomen? De voordelen…
De zin en onzin van dure cosmeticaDe zin en onzin van dure cosmeticaWe worden overspoeld door reclames over dure cosmetica en crèmes, maar zijn ze ook beter dan de goedkopere merken?
Tegen huidveroudering: tomatenpureeTegen huidveroudering: tomatenpureeOp de markt verschijnen altijd weer anti-rimpelcrèmes en anti-verouderingsmiddelen. Het ene middel tegen huidveroudering…
Bronnen en referenties
  • www.consumentenbond.nl

Reageer op het artikel "De Waarheid over Anti-rimpel crèmes"

Reactie

Crème, 25-08-2011 02:57 #1
Vochtvasthoudende crème? hoe verzinnen ze het! Bestaat niet! Je huid kan geen vocht opnemen. Anders zouden we met z'n alle een spons zijn! Dat is gewoon een vette creme. Jammer voor de geloofwaardigheid :-(

Infoteur: Ingebeernink
Laatste update: 11-01-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!