InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Massage: Belangrijke massageregels

Massage: Belangrijke massageregels

Massage: Belangrijke massageregels Om te zorgen dat het bij het masseren meteen goed gaat, moet u een paar basisregels in acht nemen. U dient te weten hoe u uw handen tijdens het masseren op de juiste plaats goed gebruikt.

Masseer altijd in het ritme

Wat een massage echt goed maakt, zijn de vakkundig toegepaste grepen en een harmonieus vloeiende beweging van de handen die de lichaamslijn volgt, soepel en in een gelijkmatig ritme. Diegene die gemasseerd wordt krijgt een weldadig gevoel dat hij zich kan overgeven aan de handen.

De zenuwuiteinden in de huid reageren heel gevoelig op elke onregelmatigheid in de aanraking, ook op schokkende bewegingen zonder vloeiende overgang of op te snel en te chaotische uitgevoerde grepen. Dan wordt er een prikkel afgegeven die het bedoelde ontspannende effect heel snel tenietdoet, omdat de spieren zich spannen en degene die gemasseerd wordt van schrik de adem inhoudt.

Probeer een paar vloeiende bewegingen op uw eigen lichaam, zodat u voelt hoe deze aanraking is.

Blijf altijd in contact

Degene die gemasseerd wordt, vindt het aangenaam en ontspannend als de handen steeds in contact staan met de huid. Neem uw handen daarom niet in één beweging weg, als u een strijking beëindigd hebt en met de volgende wilt beginnen. Als u van techniek wisselt, dient u één hand op de huid te laten waar u voor het laatst gemasseerd heeft, terwijl de andere op het nog niet gemasseerde deel komt.
Na een paar seconden kunt u de andere hand ook naar het nieuwe gedeelte brengen. Gaat u van strijken naar kneden, begint u eerst met de ene hand en daarna komt de andere erbij.

Altijd alleen de spieren

Belangrijk bij het masseren is, dat alleen de spieren worden masseert en niet de botten! Dit is onaangenaam.
Strijk zachtjes over de botten heen en leg wat meer druk op uw handen als uw er voorbij bent. De wervelkolom is een gevoelig gebied, wat ook niet gemasseerd mag worden. Alleen de spieren aan weerszijden mogen gemasseerd worden.

Altijd naar het hart toe

Een uitgebreide massage activeert de bloedsomloop en de lymfe. Door de druk van de handen wordt zowel de doorbloeding als de lymfstroom sterk geprikkeld, omdat de huid, spieren en andere organen voorzien zijn van kleine adertjes en aderen. Tijdens een massage scheiden cellen in het betreffende lichaamsdeel door de druk van de handen, weefselhormonen af. Deze hormonen geven het signaal aan bloedvaten om zich te openen en het bloed te laten stromen. Zo wordt de huid voorzien van extra zuurstof en voedingsstoffen. Echter is deze voorziening alleen optimaal als tegelijkertijd ook de afvoer van afvalstoffen goed is. Het bloed moet dus ook weer afgevoerd worden. Dit gebeurd ook tijdens een massage, de afvoerende bloedstroom door de aderen wordt versneld.

Een belangrijke voorwaarde voor dit alles is de juiste richting van de massage: In de richting van het hart. Wordt er naar beneden gemasseerd, in de richting van de voeten of handen, wordt de doorbloeding wel versterkt, maar de afvoer van het bloed wordt niet versterkt.
Welke greep u ook gebruikt of wat u ook masseert, masseer altijd naar het hart toe. Opwaarts (naar het hart toe) moet altijd met meer druk en neerwaarts moet met een lichte druk worden gemasseerd.
Gerelateerde artikelen
Lijf en leden: MassageStraks met zijn allen op wintersport, en wat is er heerlijker dan na de ongekende inspanningen van het skieen, de soms p…
Masseren, een weldaad voor het lichaamMasseren, een weldaad voor het lichaamJe lichaam laten masseren kan een weldaad voor je lichaam zijn en pure luxe of noodzakelijk voor het functioneren van he…
Lymfedrainage massage - Hoe doe je het?Lymfedrainage massage - Hoe doe je het?Lymfedrainage is een zachte massage die de afvoer van afvalstoffen en lymfe verbetert, de aanmaak van nieuwe lymfevaatje…
Massages - ontspanning en verfrissingEen massage geeft de gelegenheid om even volledig te ontspannen. Zowel fysiek als psychisch gezien heeft een massage vaa…
Lijf en leden: Erotische massageBij een massage is het ondermeer de bedoeling dat diegene die de massage ondergaat ontspanning en rust verkrijgt. Zich n…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rhythmuswege, Pixabay
  • Karin Schutt - Genieten van heerlijke massages

Reageer op het artikel "Massage: Belangrijke massageregels"

Reactie

Harriet07 (infoteur), 29-04-2012 21:20 #1
Waarom wil mijn masseur niet naar het hart toe masseren? Hij masseert mijn rug van boven naar beneden langs de wervels, stevig. Ik voel me iedere keer zeer moe en futloos voor dagen na zijn masage! Is dat omdat ik zoveel spanning heb? of omdat hij niet naar het hart toe massert? harriet 07

Infoteur: Jootje
Laatste update: 14-01-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!