InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijk mooi met Klei

Natuurlijk mooi met Klei

Klei wordt al eeuwen als geneesmiddel gebruikt, vooral voor huidverwondingen en maagaandoeningen. Klei heeft vele positieve eigenschappen: zo absorbeert klei gifstoffen, stimuleert het de darmflora, verbetert het het immuunsysteem en worden verouderingsverschijnselen vertraagd. Hier vind je zowel inwendige als uitwendige toepassingen van klei. Het beste kan je groene klei gebruiken, daar dit één van de krachtigste kleisoorten is. Klei kan je zowel kant-en-klaar in tube als in poedervorm kopen.

Inwendig gebruik

Darmflora verbeteren

Bij diarree, misselijkheid, acute voedselvergiftiging of na een zware maaltijd kan je een glas kleiwater drinken.

  • Meng één theelepel klei in poedervorm in een glas water (liefst mineraal- of bronwater aangezien kraantjeswater te veel chloor of kalk kan bevatten).
  • Het kleiwater enkele uren laten staan; voor het beste resultaat maak je het kleiwater de avond (als je het 's ochtends wil drinken) of ochtend (als je het 's avonds wil drinken) voor het gebruik en laat je het in de vensterbank staan.
  • Net voor gebruik nog eens doorroeren en opdrinken.
  • De rest van de dag moet je wel zien dat je genoeg drinkt om opstopping te vermijden.

Kleikuur

Om je lichaam te ondersteunen bij ziekteprocessen of om acné en steenpuisten te behandelen, kan je een kleikuur doen.

  • Drink gedurende drie weken 's ochtends direct na het opstaan en 's avonds voor het slapengaan een glas kleiwater (aanmaken zoals hierboven beschreven staat).
  • Na drie weken een stopweek inlassen.
  • Daarna wissel je gedurende zes weken een week kleiwater af met een stopweek zodat je in totaal nog eens drie weken klei inneemt.

Deze kuur wordt ook aanbevolen bij intensieve sportbeoefening, kinderen in de groei, een slecht voedingspatroon, zware stress, alcoholmisbruik en ongezond werk.

Uitwendig gebruik

Huid

Je kan wonden en huidaandoeningen behandelen door er een dikke laag kleipasta op aan te brengen en eventueel af te dekken met gaas en kompressen. Behandeling met kleicompressen is aangewezen bij:
  • Lymfeklierontsteking,
  • Aderontsteking,
  • Keelontsteking,
  • Abcessen,
  • Steenpuisten en acné,
  • Insectenbeten,
  • Verbrande huid,
  • Open wonden,
  • Zwellingen,
  • Kneuzingen.

Ontgiften

Schoonheidsinstituten bieden behandelingen aan waarbij je hele lichaam wordt ingewikkeld met warme, vochtige windels die gedrenkt zijn in een groene klei-oplossing. De toxische stoffen in je lichaam voelen zich aangetrokken door deze warme omslag en zullen je lichaam verlaten, geholpen door de groene klei. Als je geen zin hebt om naar een schoonheidsinstituut te stappen, kan je deze behandeling ook thuis doen.

  • Vul een diepe kom voor de helft met groene klei.
  • Giet gekookt en ietwat afgekoeld bron- of mineraalwater over de klei totdat het water een tweetal centimeter boven de klei staat.
  • Voeg eventueel een druppel rozemarijnolie en (peper)muntolie toe.
  • Meng het geheel tot een egaal mengsel.
  • Dompel windels onder in het groene klei-mengsel.
  • Breng deze aan op de te behandelen plaatsen (bv. billen, dijen, buik) of over het gehele lichaam.
  • Dek af met huishoudfolie.
  • Leg je gedurende een half uur tot een uur te rusten.
  • Verwijder de huishoudfolie en windels.

Gezicht

Omdat klei gifstoffen uit het lichaam opzuigt, ontvettende eigenschappen heeft en de regeneratie van het huidweefsel bevordert, is het ideaal om in een gezichtsmasker voor de vette huid te gebruiken. Hieronder een receptje met etherische oliën die deze eigenschappen ondersteunen.

  • Meng twee afgestreken theelepels klei met drie theelepels bron- of mineraalwater tot een gladde pasta.
  • Roer twee druppels tea tree-olie en één druppel (peper)muntolie door de pasta. Eventueel kan je ook nog één druppel rozemarijnolie toevoegen, deze verbetert de bloeddoorstroming van de huid.
  • De pasta op het gelaat aanbrengen waarbij je de huid rond de ogen vermijdt en tien minuutjes laten zitten.
  • Afspoelen met lauw water.
  • Gezien klei zeer sterk is, is het aangeraden om achteraf een royale laag gezichtscrème aan te brengen.

Als je een droge huid hebt, kan je de etherische oliën vervangen door een theelepel olijfolie.
Voor een rustgevend gezichtsmasker vervang je de etherische oliën hierboven door één druppel lavendelolie.

Meer beauty

Meer verzorging met natuurlijke producten vind je in deze specials:
Gerelateerde artikelen
Natuurlijk mooi met RhassoulRhassoul is een vulkanische klei die in het Atlasgebergte in Marokko gedolven wordt. Het woord rhassoul komt van het Ger…
Acne en vette huid, behandeling met etherische olieAcne en vette huid, behandeling met etherische olieWat kun je doen tegen acne? Voor de behandeling van acne of een vette onzuivere huid zijn etherische olien ideaal. Bij r…
Natuurlijk mooi met Tea treeTea tree is kiemdodend en schimmelwerend waardoor het ideaal is om te gebruiken in schoonheidsproducten voor de vette en…
Hoe verzorg je een vette huid?Hoe verzorg je een vette huid?Een vette huid komt vooral voor bij jonge mensen en is te herkennen aan de T-zone (voorhoofd, neus en kin), die dan vaak…
Alles over kleiAlles over kleiKlei bestaat er in verschillende vormen, kleuren en soorten. Welke klei is geschikt voor een keramist. Wat is chamotte e…
Bronnen en referenties
  • Midgaard

Reageer op het artikel "Natuurlijk mooi met Klei"

Reacties

Bernadette van Uden, 23-06-2011 16:48 #2
Ik heb een grote scheenwonde, een kennis rade mij aan om groene klei erop te doen, dit heb ik gisteren gedaan maar moet ik nu wachten tot het er van zelf afkomt.
Mag ik er ook een verband omdoen?
graag antwoord aub.

groetjes Bernadette van Uden

Vera Lokteva, 07-05-2009 12:42 #1
Waar kan ik kleipoeder kopen om te innemen. Reactie infoteur, 07-05-2009
Groene klei vind je bij de drogist, bv. Di en De Tuinen hebben het zeker.

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 11-07-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!