InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Nagelstyling: nagelriemen verzorgen

Nagelstyling: nagelriemen verzorgen

Nagelstyling: nagelriemen verzorgen Bij een goede verzorging van handen en nagels hoort ook de verzorging van de nagelriemen. Gezonde nagelriemen zorgen ervoor dat je nagels ook gezond zijn. Ze beschermen de vingers tegen bacteriën, virussen, schimmels en chemicaliën. Hoe je ze het beste kunt verzorgen en verzorgd kunt houden lees je in dit artikel.

De nagelriemen

De nagelriem is het verdikte stukje huid op de plek waar je nagel begint. Het bestaat uit dode cellen en beschermt het levende deel van je nagel onder je huid tegen bacteriën en zo dus tegen ontstekingen. Dit stukje onder de huid noemen we de 'matrix' en in de matrix ontstaan de nieuwe cellen die de nagel gaan vormen. De nagelriem zorgt ervoor dat de matrix gezond blijft. En een gezonde matrix zorgt dus weer voor gezonde nagels.

Wanneer je nagelriemen uitdrogen door bijvoorbeeld water of schoonmaakmiddelen kunnen ze hard worden en zich vastzetten op je nagels waardoor je nagels kunnen gaan misvormen en langzamer kunnen gaan groeien. Als je nagelriemen hard worden door uitdroging kunnen ze gaan barsten wat tot ontstekingen kan leiden. Ook is het geen mooi gezicht wanneer er velletjes ontstaan. Het is dus belangrijk om ook je nagelriemen te verzorgen.

Benodigdheden

De volgende spulletjes kun je gebruiken bij de verzorging van je nagelriemen:
  • Handcrème
  • Nagelriemolie
  • Bakje
  • Lauwwarm water
  • (Parfumvrij) sopje
  • Bokkenpootje
  • Nagelriemschaartje
  • Wattenschijfjes
  • Desinfecterende lotion

Nagelriemen zacht maken

Wanneer je je nagelriemen gaat verzorgen, zorg er dan eerst voor dat deze zacht zijn. Bijvoorbeeld door een handcrème te gebruiken of door het inmasseren met nagelriemolie. Er zijn ontzettend veel producten op de markt en je hoeft zeker niet de duurste te gebruiken.
Wat je ook kunt doen is je nagels ongeveer 5 tot 10 minuten onder dompelen in een bakje met lauwwarm water en eventueel een (parfumvrij) sopje.

Nagelriem terugduwen

Als de nagelriemen zacht zijn kun je ze voorzichtig met een (houten) bokkenpootje naar achteren duwen. Houdt het bokkenpootje horizontaal en duw zachtjes tegen de nagelriem. Op deze manier kun je niet snel iets beschadigen. Gebruik nooit scherpe voorwerpen. Lukt het niet om je nagelriem terug te duwen, dan is het waarschijnlijk zo dat het niet nodig is.

Losse velletjes verwijderen

Bij een droge huid kan het zijn dat er bij de nagelriemen losse velletjes zitten. Ook bij nagelbijters komt dit voor. De losse velletjes kun je voorzichtig wegknippen met een nagelriemschaartje. Nooit in de nagelriem zelf knippen! Dit levert ernstige beschadigingen op.
Gebruik na het verwijderen van de velletjes een verzachtende nagelriemolie of een hydraterende handcrème.

Naverzorging

Als je je nagels wilt lakken na deze verzorging, maak dan je nagelriemen en nagels vetvrij met een wattenschijfje en desinfecterende lotion. Hierna zal de nagellak beter hechten.
Houd er rekening mee dat een heleboel werkzaamheden je huid en nagelriemen uit kunnen drogen. Grootste boosdoeners zijn schoonmaakmiddelen, water en nagellakremover met aceton. In een aantal gevallen kun je je handen beschermen door handschoenen te dragen. Zorg er ook voor dat je regelmatig je handen insmeert of je nagelriemen verzorgt met nagelriemolie. Dit kun je iedere dag op een vast moment doen, bijvoorbeeld tijdens het televisie kijken. Op deze manier zorg je voor gezonde nagelriemen en nagels.

Lees verder

© 2014 - 2018 Jettix, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips om je nagels lang mooi gelakt te houdenTips om je nagels lang mooi gelakt te houdenOm gek van te worden! Heb je eindelijk je nagels mooi gelakt, bladdert het na een paar uur alweer af. Eigenlijk kan je o…
Tips voor mooie nagelsEr wordt vaak gezegd dat verzorgde handen heel belangrijk zijn en dat is ook zo. Iemand met onverzorgde handen spreekt t…
Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, nagellak aanbrengen op je nagels, het blijkt niet altijd een eenvoudig klusje. Als je niet goed lakt loop…
Verzorging van handen en nagels in de herfst en de winterHanden en nagels hebben extra verzorging nodig om er mooi uit te blijven zien, zeker in de herfst en de winter. OPI heef…
De verzorging van je nagelriemenDe verzorging van je nagelriemenIedereen wil wel prachtige nagels. Dan is het ook noodzaak om je nagelriemen goed te verzorgen. Veel mensen slaan juist…
Bronnen en referenties
  • Nagelstyling van NHA

Reageer op het artikel "Nagelstyling: nagelriemen verzorgen"

Infoteur: Jettix
Laatste update: 13-07-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Nagelstyling
Schrijf mee!