InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tips voor mooie nagels

Tips voor mooie nagels

Er wordt vaak gezegd dat verzorgde handen heel belangrijk zijn en dat is ook zo. Iemand met onverzorgde handen spreekt toch minder aan als iemand die verzorgde handen heeft. Toch is het soms best lastig om je handen netjes te houden.

Functie van de nagel

Waarom hebben we eigenlijk nagels? Ze zijn er om de zenuwuiteinden die in de toppen van de vingers zitten te beschermen. Hierdoor vindt er geen eeltvorming plaats en hierdoor behouden we dus het gevoel in de vingertoppen.

De verzorging

Omdat we onze handen elke dag gebruiken voor allerlei dingen, staan onze nagels bloot aan allerlei ontberingen. Het is dan ook van belang dat je je nagels goed verzorgd als je ze mooi wil houden.

Crèmes

Er bestaan tegenwoordg allerlei crèmes speciaal voor de nagels. Ook handcrèmes hebben vaak wel stoffen die goed zijn voor je nagels. Nagels zijn wel dood materiaal maar toch kan je het vochtgehalte vergroten. Gebruik daarom regelmatig vochtinbrengende crèmes.

Nagelriemen

Verwijder je nagelriemen nooit. Het staat dan misschien wel mooier als je een nagelriem bijknipt als het loslaat, maar je loopt wel het risico op verschillende infecties en aandoeningen. Meestal hersteld een nagelriem zich vrij snel dus kan je het beter goed insmeren met bijvoorbeeld nagelriemolie om het netter te doen lijken.

Nagellakremover

Gebruik niet te vaak removers. Removers met aceton erin zijn schadelijker dan removers zonder aceton. Probeer dus die met aceton te vermijden en gebruik het sowieso niet vaker dan één keer per week.

Beschermen

Draag handschoenen om je nagels te beschermen tegen chemische stoffen. Hierdoor blijven ze mooi en sterk. Chemische stoffen onttrekken water aan je nagels waardoor ze sneller broos worden.

Nagelbijten

Misschien makkelijker gezegd als gedaan maar bijt geen nagels. Doot het vochtige klimaat dat je creeërt met nagelbijten hebben bacteriën meer kans om toe te slaan.

Nagellak

Netjes nagellak aanbrengen is zo eenvoudig nog niet. Het moet er netjes op zodat het de vorm van je nagel mooi accentueert.

Voorbereiding

Maak je nagels voor je ze gaat lakken goed schoon met remover. Gebruik bij voorkeur remover zonder aceton. Zorg ervoor dat alle oude restjes nagellak weg zijn. Begin te lakken bij je pink. Zo voorkom je dat je over de al gelakte nagels heen moet werken.

Met een nagelriemverwijdereer week je zachtjes overtollige nagelriemen los. Met een bokkepoot kan je de nagelriemen vervolgens iets terugduwen zodat je nagelbed iets groter wordt.

Aanbrengen

Breng de nagellak zo dicht mogelijk bij de nagelriem aan zonder de nagelriem te raken. Aan de zijkanten breng je de nagellak enkele milimeters verwijderd van de nagelwal aan. Op deze manier lijken je je nagels (en dus ook je vingers) slanker.

Ridgefiller

Heb je wat oneffenheden (putjes, krasjes e.d.) op je nagelbed? Gebruik dan voordat je de nagellak opbrengt een ridgefiller. Deze is voor een paar euro verkrijgbaar bij de drogist. Je brengt het net zoals een nagellak op en het zorgt ervoor dat de putjes en krasjes worden opgevuld zodat je nagelbed weer glad lijkt. Dit is een mooie basis om dan je nagellak op te brengen.

Drogen

Laat een laagje lak goed drogen voor je de tweede laag opbrengt. Zodra de lak gedroogd is en je er (voorzichtig) met je vingers overheen kan gaan, kan je je nagels even onder de koude kraan houden. Zorg er wel voor dat de straal niet te hard loppt. Dit zorgt ervoor dat de lak sneller uithard.

Nagelriemolie

Gebruik regelmatig nagelriemolie zodat je nagelriemen ook in topconditie blijven. De olie zorgt ervoor dat de nagelriemen niet uitdrogen en dat voorkomt gebarsten nagelriemen. De olie kan je voor een paar euro bij de drogist kopen.
© 2008 - 2019 Jidaja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mooie handen, hoe doe je dat?Mooie handen, hoe doe je dat?Waarom is goede huidverzorging noodzakelijk voor mooie handen? Hoe kan je de gezondheid van de nagels bevorderen? Zijn m…
Alles over nagellakAlles over nagellakEen leven zonder nagellak, bestaat dat nog? Tegenwoordig heeft bijna iedereen nagellak op, je kunt het zo gek niet beden…
Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, nagellak aanbrengen op je nagels, het blijkt niet altijd een eenvoudig klusje. Als je niet goed lakt loop…
Een snelle manicureNagels maken uw outfit compleet. En het is belangrijk dat u ze goed verzorgt. Hoe kan u een manicure geven?
Bronnen en referenties
  • http://www.lkgtent.nl/ http://www.nails4u.nl/

Reageer op het artikel "Tips voor mooie nagels"

Infoteur: Jidaja
Gepubliceerd: 14-06-2008
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!