Holland & Barrett, voorheen De Tuinen: een mensenbedrijf
Holland & Barrett, voorheen De Tuinen, is een keten van gezondheidswinkels, die je in heel Nederland kunt vinden. Net als vroeger worden de producten gemaakt op basis van natuurlijke grondstoffen. Volgens de bedrijfsvisie van Holland & Barrett is het belangrijk om een rustpunt te zijn in een jachtig leven, waarbij er volop aandacht is voor gezondheid en verzorging. Dit vertaalt zich in gezonde en lekkere producten, waarbij de innerlijke en uiterlijke verzorging voorop staat. Deze formule zorgt ervoor dat de keten een snel groeiende bedrijfstak is.
De Tuinen
Willem van Vondelen opent in 1981 De Tuin van Babylon in Den Haag. Alle verzorgings- en gezondheidsproducten worden nog met de hand gemaakt op basis van natuurlijke ingrediënten. Al snel wordt de tweede winkel geopend. De producten slaan aan, in 1991 wordt De Tuin onderdeel van Ahold en wordt de naam veranderd in De Tuinen. Vanaf dat moment groeit het aantal winkels snel.
De Tuinen en Holland & Barrett
De producten worden niet meer met de hand gemaakt, maar worden geproduceerd door specialisten die speciaal zijn geselecteerd. Wat niet is veranderd is dat de producten nog steeds worden gemaakt op basis van natuurlijke grondstoffen en de gezondheidswinkels een rustpunt willen zijn voor iedereen waar de tijd wordt genomen voor een advies op maat.
Sinds 2003 is De Tuinen een onderdeel van het Britse Holland & Barrett, een dochter van NBTY uit de Verenigde Staten. Holland & Barrett heeft 600 winkels in Groot-Brittannië. Met de overname is het aanbod aan voedingssupplementen en sportsupplementen flink uitgebreid.
Bedrijfsvisie van Holland & Barrett
We leven in een wereld die snel veranderd. We hebben steeds minder tijd voor de dingen die er echt toe doen zoals vrienden en familie. Ook besteden we te weinig tijd en aandacht aan onszelf. In die drukke wereld wil het bedrijf een oase van rust zijn en stilstaan bij de kwaliteit van het leven. Die kwaliteit bestaat uit onze gezondheid en de verzorging ervan.
De producten
Het accent ligt op gezonde en lekkere producten, waarbij de innerlijke en uiterlijke verzorging voorop staat. Hierbij kan worden gedacht aan:
- homeopathische geneesmiddelen
- sportvoeding en afslankproducten
- voedingssupplementen
- natuurlijke verzorgingsproducten
- relaxproducten
- theeën
- kruiden
- zoetwaren
- gezonde voeding
- cadeauartikelen
Bron: Kboyd, Pixabay Assortiment eigen merk
- thee
- snoep
- etherische oliën
- Holland & Barrett voedingssupplementen
- De Tuinen verzorgingsproducten
- noten, zaden, zuidvruchten en granen
- wierook
Bij voedingssupplementen kan worden gekozen uit vitamines, mineralen, kruiden en specials. De specials zijn gericht op mannen, vrouwen, kinderen, zwangere vrouwen en senioren.
De verzorgingsproducten van De Tuinen zijn producten voor de verzorging van gezicht, huid/haar, handen, nagels en voeten. Ook bevat het aanbod artikelen voor baby's en zwangere vrouwen, zonproducten en verzorgingsartikelen voor mannen.
Populaire merken
- De Tuinen
- Dr. Organic
- Jacob Hooy
- Hennaplus
- Himalaya
- Montagne Jeunesse
- Treets
- Weleda
- Yes to
- Zarqa
Training medewerkers Holland & Barrett
De medewerkers worden regelmatig bijgeschoold op de eigen trainingsacademie. Op deze manier blijven ze op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en laatste trends.
High Growth Awards
Elk jaar wordt er een onderscheiding uitgereikt (High Growth Awards) voor "best groeiend bedrijf". Deze onderscheiding wordt uitgereikt door een onafhankelijke jury van succesvolle ondernemers en deskundigen. Deze jury beoordeelt de bedrijven en daarnaast checkt een onafhankelijke accountant de cijfers. In 2013 gaat deze onderscheiding naar Holland & Barrett omdat de keten ondanks de economisch slechte tijden een stabiele groei laat zien. Zo opent het bedrijf in 2014 twintig nieuwe winkels. In 2014 gaat de onderscheiding opnieuw naar Holland & Barrett, nu in de regio's Noord-Holland en Flevoland.
Een mensenbedrijf
Door de familiale cultuur in het bedrijf voelen de medewerkers zich betrokken en doen ze met plezier hun werk. Ook geven de medewerkers aan dat er voldoende mogelijkheden zijn om zich te ontwikkelen. Het gemiddelde bij de retailbedrijven is 7,0. Holland & Barrett scoort een 7,4.
Winnaar twee Europese PLMA International Salute to Excellence Awards
In de categorie Skincare wint Holland & Barrett met
De Tuinen Groene Klei masker, een natuurlijk product om de huid mee te reinigen en te verzachten. Al sinds de oudheid wordt klei gebruikt voor het reinigen van huid en haar en om de structuur ervan te verbeteren. Aals extra werkstof is hier Tea Tree-olie en lavendelolie aan toegevoegd.
In de categorie Nutritional & Dietry Supplements wint Holland & Barrett met
Precision Engineered Pure Casein, ontwikkeld voor de actieve sportman en als maaltijdvervanger in het eiwitdieet. Caseïne is een dierlijk eiwit dat in melk voorkomt en dat langzaam door het lichaam wordt opgenomen.
In 2016 krijgt het bedrijf het predikaat Best Retail Chain 2016 toegekend in de categorie Natural Beauty en verwerft eveneens het predikaat International Trade 2016.
Toekomst Holland & Barrett
Juni 2017 werd bekendgemaakt dat Holland & Barrett zou worden overgenomen door LetterOne van de Russische oligarch Michaïl Fridman. LetterOne had een bod van 2 miljard euro uitgebracht op Holland & Barrett, die in 2018 in Nederland een omzet behaalde van 117,3 miljoen euro.
Winkels op A-locaties
In Nederland heeft het bedrijf anno 2020 ruim 200 winkels, deze winkels worden alleen geopend op A-locaties, dit zijn de bekende winkelstraten van grote steden. Deze locaties trekken de meeste bezoekers en zijn het duurst om een pand te huren. Vaak bevinden A-locaties zich vlakbij een druk bezocht winkelcentrum en in de nabijheid van de Bijenkorf.