InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zelfgemaakte scrubs

Zelfgemaakte scrubs

Scrubs zijn er in verschillende vormen en soorten verkrijgbaar in de winkel. Ook zijn ze goed voor de huid, ze zorgen voor een goede bloedsomloop en ze kunnen de huidstructuur verbeteren. Helaas zijn scrubs ook erg duur in aanschaf. Gelukkig zijn ze erg makkelijk zelf te maken, wat ook erg leuk is. Leuk en lekker voor jezelf of om ze iemand cadeau te doen.

Suikerscrub

Suikerscrubs kunnen van verschillende soorten suiker worden gemaakt, van gewone tafelsuiker tot ongeraffineerde suiker. Deze scrubs kunnen ook op gevoeligere huid worden gebruikt, doordat de korrels van tafel suiker ronder zijn dan zoutkorrels. Hierdoor kunnen de suikerscrubs ook op het gezicht worden gebruikt. Ongeraffineerde suiker heeft een iets meer schurende korrel dan tafelsuiker, maar is nog zachter in gebruik dan een zoutscrub. Deze scrub kun je over je gehele lichaam gebruiken, alleen het gebruik op het gezicht wordt niet aangeraden. Suikerscrubs kunnen twee tot drie keer per week gebruikt worden.

Zoutscrub

Zout heeft als voordeel dat het antibacteriële en antivirale eigenschappen heeft. Zoutscrub wordt over het algemeen gemaakt door het zout te mengen met olie, zodat er een soort pasta ontstaat. Het gebruik van zoutscrub wordt afgeraden voor mensen met een (zeer) gevoelige huid, ook het gebruik op gezicht, tepels en andere gevoeligere delen wordt afgeraden. Wel wordt de zoutscrub erg aangeraden voor hardere huid, zoals voeten, knieën en ellebogen. Omdat bepaalde soorten zout ook mineralen bevatten, kunnen deze scrubs voor betere resultaten zorgen dan de suikerscrubs. Het wordt afgeraden om zoutscrubs vaker dan een keer per week te gebruiken. Bijzondere zouten zijn: (dode) zee zout, epsom zout en Himalaya zout.

Scrubbar

Een scrubbar is in principe niets meer dan een scrub in vaste vorm. Vaak wordt suiker, zout of kleine zaden aan zeep of een voedende boter toegevoegd. De scrubbars met een voedende boter, zoals cacaoboter zijn erg goed voor de huid. Je huid voelt zacht en gelijk doorvoed aan.

Recepten

Lipscrub

Ingrediënten:
  • Olie (kokosolie, amandelolie, olijfolie, etc)
  • Poedersuiker
  • Eventueel smaakstof/kleurstof
  • Eventueel etherische olie (voor gebruik op de huid)

Bereiding
Doe de natte ingrediënten bij elkaar en voeg net zo lang de poedersuiker toe tot het geheel een pasta vormt. Smeer er wat van op je lippen, masseer het in en lik het eraf.

Bananen suikerscrub

Deze scrub kan gemaakt worden met diverse soorten fruit.

Ingrediënten
  • Banaan
  • Tafelsuiker
  • Eventueel vanille extract (of merg van een vanillestokje)
  • Eventueel een etherische olie (voor gebruik op de huid)

Bereiding
Prak de banaan, maar laat het een beetje aan de stevige kant. Voeg drie eetlepels tafelsuiker (en eventueel de vanille en etherische olie) toe en roer alles goed door elkaar. Masseer het onder de douche goed in je huid en spoel het af met warm water.

Lavendel zeezoutscrub

Ingrediënten
  • Grof zeezout
  • Olie (kokosolie, lijnzaadolie, olijfolie, etc)
  • Gedroogde lavendel
  • Eventueel etherische lavendel olie

Bereiding
Neem een 1/2 kop (125 ml) grof zeezout en doe dit in een bakje. Voeg hieraan 1/3 kop (80 ml) olie aan toe en eventueel een aantal druppels etherische olie. Mix het geheel even door elkaar. Voeg daarna een eetlepel gedroogde lavendel toe en mix het geheel nog even. Deze scrub is ook goed te bewaren in een afgesloten pot. Wrijf jezelf in met de scrub en was het af met warm water. Let op! Niet op gevoelige huid of op wondjes smeren.

Chocolade scrubbar

Ingrediënten
  • Cacaoboter
  • Cacaopoeder
  • Bruine suiker
  • Zonnebloem lecithine (verkrijgbaar in verschillende gezondheidswinkels)

Bereiding
Rasp 100 gram cacao boter en smelt deze au bain-marie (met een pannetje boven heet water). Voeg een grote theelepel cacaopoeder toe en roer het geheel goed door. Voeg vervolgens een theelepel zonnebloem lecithine en 3 eetlepels bruine suiker toe. Roer het geheel nog even kort door en giet het in een vormpje (bijvoorbeeld een cupcakevorm) en zet het in de vriezer tot de bar hard is geworden. Masseer je huid met de bar en spoel het af met warm water. De cacaoboter smelt op lichaamstemperatuur.
© 2015 - 2019 Cabelona, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Make It Fizz - Holly Port

Reageer op het artikel "Zelfgemaakte scrubs"

Infoteur: Cabelona
Gepubliceerd: 08-07-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!