InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Jagua tijdelijke tattoo: geen zwarte henna

Jagua tijdelijke tattoo: geen zwarte henna

Veel mensen hebben wel al gehoord van henna. En velen hebben waarschijnlijk ook al gehoord van zwarte henna, en dat deze schadelijk is. Zwarte henna is zeer zeker schadelijk, zoals u uit dit artikel zult ondervinden. Maar er bestaat ook een ander product, gemaakt van de genipa-vrucht uit Zuid-Amerika. Hiermee kan men, net als bij henna, veilige tijdelijke tattoos maken, maar de kleur is donkerblauw tot bijna zwart, net als bij een echte tattoo. In dit artikel:
Wat is henna?
Wat is zwarte henna en waarom is deze schadelijk?
Wat zijn de gevolgen op lange termijn?
Wat is jagua?
Hoe gebruik je jagua?

Wat is henna?

Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
Henna is een grote plant die onder andere in India, Marokko en de Arabische streken groeit. De bladeren worden gedroogd en tot fijn poeder vermalen. Hiervan wordt dan een papje gemaakt door water of citroensap toe te voegen, met eventueel nog enkele andere veilige ingrediënten zoals suiker, enkele druppels lavendelolie,...
Als de pasta op deze manier is gemaakt, is ze volkomen veilig en zelfs gezond voor de huid. Kloofjes kunnen sneller genezen als er henna op gesmeerd wordt, en de huid wordt zachter. Het geeft ook een verfrissend gevoel bij warm weer.

De kleur op de huid is aanvankelijk oranje, maar na verloop van tijd (1 tot 2 dagen) wordt deze roodbruin tot bruin, afhankelijk van de soort en kwaliteit van de henna. De tattoo blijft enkele weken zichtbaar en vervaagt en verdwijnt daarna vanzelf.

Het komt vaak voor dat er op vakantiebestemmingen ook schadelijke stoffen worden toegevoegd aan de henna, zoals benzine, petroleum, white spirit, terpentijn, noem maar op. Dat wordt gedaan om de henna donkerder te laten kleuren. Dit is zeer ongezond en schadelijk voor de huid, maar ook de dampen die je hiervan inademt zijn schadelijk. Je krijgt er vaak een branderig gevoel van op de huid, met jeuk en rode uitslag. Gelukkig is dit gewoonlijk maar tijdelijk, maar je zult gegarandeerd maar weinig plezier aan je tattoo beleven op deze manier.
Pas dus goed op als je op je vakantiebestemming een henna tattoo laat plaatsen, en vraag duidelijk naar de ingrediënten die gebruikt zijn om de pasta te maken. Maak desnoods zelf een pasta een dag op voorhand, en vraag of deze pasta gebruikt wordt. Laat je niet overreden om toch de schadelijke hennapasta te gebruiken.

Zwarte henna bestaat eigenlijk niet. De kleur van henna is altijd roodbruin, oranjebruin tot chocoladebruin.
Als men van zwarte henna spreekt, is dit gewone henna waar een chemisch middel aan toegevoegd is. Dit chemische middel heet paraphenyleendiamine, afgekort PPD. Het bestaat ook onder enkele andere synoniemen, maar gewoonlijk wordt op de verpakking PPD vermeld. Als op de verpakking van een pakje henna geen ingrediënten vermeld staan, of er staat op dat het zwarte henna is, koop dit dan niet! Er moet op de verpakking steeds vermeld staan dat de inhoud 100% henna is.
PPD komt ook voor in de meeste commerciële haarkleuringen, maar dan in zo'n laag gehalte dat het geen kwaad kan, behalve als je allergisch bent voor PPD. Hoe donkerder de kleur, hoe meer PPD er in zit. Volgens Europese normen is het toegelaten percentage aan PPD in haarkleuring beperkt tot maximum 6%. Commerciële haarkleuringen zijn niet geschikt voor gebruik op de huid.
Haarkleuring van het merk Bigen (uit China) overschrijden dit toegelaten percentage, maar toch zijn ze soms in onze streken te vinden. Gebruik ze niet! Het risico op een allergische reactie is reëel!
Vaak wordt een product als Bigen haarkleuring gebruikt voor tijdelijke zwarte tattoos. Dan bevat ze in het geheel geen henna meer, hoewel er wel nog over een henna tattoo wordt gesproken. Stel je maar eens voor wat voor schade een product aan de huid kan aanbrengen, als het al niet eens veilig is voor gebruik op het haar!

Als een tattoo met zwarte henna op de huid wordt gezet, dan is er een grote kans dat er een allergische reactie volgt. Deze kan variëren van heel lichte jeuk en roodheid tot zwellingen, blaasjes en afschilfering van de huid met veel branderige pijn, en in sommige gevallen kan zelfs het hele lichaam allergisch gaan reageren met overal opzwellingen en rode schilferige plekken.
Het is goed mogelijk dat je ook geen reactie krijgt, maar dat garandeert niets bij een volgende zwarte henna tattoo. Het chemische middel is namelijk zo schadelijk voor de huid dat er vroeg of laat toch een reactie op kan treden. Een reactie kan optreden bij het eerste gebruik, maar ook na het 20 keer gebruikt te hebben zonder eerder gereageerd te hebben.
Ga bij een reactie op een zwarte henna tattoo steeds meteen naar je huisarts. Ondanks goede zorg duurt het meestal 3 tot 4 weken vooraleer het letsel min of meer genezen is. Nadien kunnen er nog restletsels overblijven in de vorm van een iets donkerdere huidskleur op de plaats van de originele tattoo. In het beste gevan verdwijnt dit na 3 maanden, maar het kan ook meer dan een jaar duren voor dit verdwijnt.

Wat zijn de gevolgen op lange termijn?

Eens je een allergie hebt opgelopen voor PPD, kan dit je leven drastisch gaan veranderen, afhankelijk van de ernst van de allergie. PPD en afgeleide producten worden namelijk veel gebruikt in allerlei stoffen zoals rubber, lak, textiel, haarverf, plastic, leder, enzovoort. Al deze producten zijn in de toekomst voortaan beter te vermijden als men allergisch is voor PPD.
Dit kan vaak een probleem zijn, want dan moet je oppassen met rubberen handvaten, schoenen, plastieken mappen en potjes, zwarte nylons, enzovoort. Indien je contact met deze stoffen niet kunt vermijden, zul je misschien medicatie moeten nemen.
Het is zelfs mogelijk dat je door deze allergie bepaalde beroepen niet meer kunt uitoefenen, zoals bijvoorbeeld kapper, garagist, drukker, tewerkstelling in de leder- en textielindustrie, enzovoort.

Wat is jagua?

Jagua is een andere benaming voor genipa, dit is een vrucht afkomstig uit Zuid-Amerika. De plaatselijke bevolking gebruikt het sap van de onrijpe genipavrucht al voor zolang ze zich kunnen herinneren om hun lichaam mee te decoreren. Het is volledig veilig en kan geen kwaad voor de huid.
De rijpe vrucht is eetbaar, en wordt op diverse manieren gebruikt. Ze kan rauw gegeten worden, of er kan thee van gemaakt worden die goed is voor de behandeling van bronchitis, of er wordt jam van gemaakt.
Niet lang geleden heeft jagua ook in de westerse wereld zijn intrede gedaan als alternatief voor henna. Het is tot nu toe nog vrij onbekend, maar de toekomst ziet er veelbelovend uit. Jagua wordt ook in de filmindustrie gebruikt om namaak tattoos te maken. De donkerblauw-zwarte kleur lijkt dan ook vrij sterk op de kleur van een echte tattoo.
Jagua is wel een stuk duurder dan henna, maar gelukkig heb je niet veel nodig om enkele kleine tot een grote tattoo te maken.

Er wordt met het sap van de onrijpe vrucht gel en verf gemaakt, die men kan aanbrengen op de huid.
Net als henna komt de kleur maar goed tot uiting 1 à 2 dagen na het aanbrengen ervan, en vervaagt en verdwijnt ze na 2 à 3 weken.
Een groot voordeel voor mensen met een donkere huidskleur is dat een jagua tattoo voor hen veel beter zichtbaar is dan een henna tattoo.

Hoe gebruik je jagua?

Zoals eerder vermeld, wordt er van het sap van de vrucht zowel gel als verf gemaakt. Deze twee producten worden op verschillende manieren aangebracht.
De gel wordt ongeveer op dezelfde manier als henna aangebracht. Er worden met een tubetje of fijn spuitzakje fijne lijntjes op de huid aangebracht, die na ongeveer een uur droog zijn. De gel moet in totaal 2 uur op de huid blijven zitten, daarna kan ze gemakkelijk afgepeld worden.
De verf wordt gebruikt voor het invullen van grotere vlakken, of voor lijntjes die een lichtere, grijze kleur moeten hebben. Met een penseel wordt ze op de huid geschilderd. Eén laag geeft een lichtgrijze kleur. Er zijn ongeveer 3 lagen verf nodig om dezelfde donkere kleur als de gel te verkrijgen. De lagen verf kunnen direct na elkaar worden aangebracht. Een enkele laag is ideaal om bijvoorbeeld schaduwgedeelten op de tekening aan te brengen. Op deze manier kun je heel creatief te werk gaan.
Na 2 uur wordt de gel en de verf afgepeld, en eerst zal je bijna niets tot een lichtgrijze tint op de huid zien. Dit is heel normaal. Het sap, dat in de huid is ingetrokken, moet de tijd krijgen om te oxyderen met de lucht. Na 1 à 2 dagen wordt het eindresultaat vanzelf zichtbaar.
© 2008 - 2019 Bron_van_kennis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Henna tijdelijke tattoo: hoe ga je te werk?Henna tijdelijke tattoo: hoe ga je te werk?Henna komt uit oorsprong van landen zoals India, Pakistan, Marokko en enkele Arabische landen. Het is een plant die gedr…
Herinnering: as in tattoeagesAls een bekende overleden is willen mensen graag een mooi aandenken aan hun dierbare hebben. Als iemand gecremeerd is ku…
Mag je douchen met een nieuwe tattoo?Mag je douchen met een nieuwe tattoo?Heb je net een nieuwe tatoeage laten zetten? Dan moet je goed rekening houden met het genezingsproces. Om de tattoo mooi…
Waarom haten mensen tatoeages?Waarom haten mensen tatoeages?Sommige mensen vinden tatoeages fantastisch, terwijl anderen er echt van gruwelen. Ze willen geen partner met een tattoo…
Henna tatoeages: zwarte henna, risico's, allergische reactieHenna tatoeages: zwarte henna, risico's, allergische reactieTatoeages geven aan veel mensen een bijzondere betekenis en hebben voor de bezitter vaak een bijzondere meerwaarde. Tato…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Jagua tijdelijke tattoo: geen zwarte henna"

Reacties

Nobody, 05-12-2011 10:28 #7
Je kunt op de bazar in beverwijk en de haagse markt kun je pure henna kopen. Als je daar water bij doet kun je zelf tatoes zetten. let op: koop pure natuurlijke henna en geen zwarte daar krijg je wonden van!

Delirious, 30-10-2011 20:55 #6
Ik heb ongeveer een week geleden in egypte een tijdelijke tatoo laten zetten. eigenlijk was het een impuls van mijn zusje en de verkopers hebben mij er ook in gepraat. nadat de pasta droog was merkte ik branderig gevoel op d eplek van de tatoo, maar dit kan ook de maken hebben met de haartjes die in de pasta zaten waar ik aan trok. de tatoo is zwart en na een tijdje werd hij lichter bruin. ik heb hem gister over laten doen. ik ging voor de lol henna opzoeken op internet en nu lees ik hele verhalen over black henna. ik ben nu dus echt bang dat ik of mijn zusje zo'n reactie krijgen. is er iets waaraan ik kan herkennen dat het niet op een schadelijke stof gaat of is er iets om te voorkomen dat ik zo'n reactie krijg?

Marwa, 15-08-2011 00:06 #5
Wouw jullie reageren heel overdreven zwarte henna is alleen schadelijk, als je er allergisch voor bent :)

Marion, 15-09-2009 23:28 #4
Ik was ook zo bijdehand om een "zwarte"tatoo te laten zetten. Wist ik veel, leuke herinnering aan de vakantie toch? Totdat iemand mij vertelde hoe gevaarlijk deze "zwarte"verf wel is. Ik wilde eraf maar hoe. het is gelukt.
Na allerlei middeltjes te hebben geprobeerd, aceton, olie met zout, bleekwater, antiroos shampoo en niks had resultaat, ben ik gaan uitzoeken hoe dat werkt met zo'n tatoo. Het zit dus op je huid en niet erin, dus heb ik met een "puimsteen" (waar je eelt mee kunt wegslijpen) gaan schuren. Onder stromend water, voorzichtig de tere huid van mijn hand ( ik had een grote tatoo op de bovenkant van mijn hand en op mijn middelvinger) en ziedaar… stukje voor stukje verdween het. OK ik heb nu wel wat schrale plekken, maar met goede verzorgende zalf (Calendula) heelt de huid snel en de tatoo is weg. Ik begin er niet meer aan.
Deze reactie omdat ik nergens kon vinden hoe je een tijdelijke henna tatoo weghaalt.
Hopelijk heeft iemand er wat aan. Ik ben in ieder geval erg blij! succes!

Laila, 20-11-2008 15:43 #3
Ik zou ook wel graag willen weten waar je jagua kan kopen, het liefst in Overijssel.

Leonie, 07-08-2008 01:48 #2
Hi:)
Weet iemand waar je jagua kan kopen in Nederland (vb ergens in amsterdam?)

Tnj, 25-05-2008 19:31 #1
Hallo,
ik wil al heel lang ook een tatto eigelijk. maar ik ben bang dat ik het na een tijd niet meer leuk vind
daarom wil ik een nep tattoo laten maken. Alleen weet niet waar ze dat kunnen doen. ik heb het in Eindhoven gevraagd overal maar kan het niet vinden. ìemand een tip?

Infoteur: Bron_van_kennis
Gepubliceerd: 25-03-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 7
Schrijf mee!