Herinnering: as in tattoeages

Als een bekende overleden is willen mensen graag een mooi aandenken aan hun dierbare hebben. Als iemand gecremeerd is kunt u bijvoorbeeld kiezen om een tattoo te laten zetten waarbij het as verwerkt is in de inkt. Zo draagt u uw dierbare altijd heel dichtbij u. Wel kan dit schadelijk zijn en het is dus officieel ook niet toegestaan maar er worden hier en daar uitzonderingen gemaakt.

Waarom as in tatoeage?

Sommige mensen kiezen ervoor het as van hun dierbare te bewaren. Dit kan in een pot of sieraden, maar tegenwoordig ook in de huid. Zo draagt u uw dierbare altijd heel dichtbij u in een persoonlijke herinnering.

Hoe wordt het as verwerkt in de tattoo?

Als iemand wordt gecremeerd gebeurd dat met een hitte van circa 1100 graden. In principe is het as dan al schoon, maar voor de zekerheid zal de tatoeëerder het as nog een keer verhitte, hiervoor moet u het as van te voren af geven zodat het dus nogmaals verwerkt kan worden. Vervolgens wordt het as ook nog extra gezeefd zodat het nog dunner is. De tatoeëerder gebruikt in totaal ongeveer maar één kubieke centimeter aan as. Er gaan dus wel een aantal dagen overheen voordat u daadwerkelijk de tattoo kan laten zetten.

Is het niet schadelijk?

Tattoopigment moet officieel volledig steriel zijn. In principe is cremetie-as niet 100% steriel en kan mogelijk ook zware metalen (kanker verwekkende stoffen) bevatten omdat de as bestaat de overleden persoon en restafval. Er bestaat dus wel een kans dat het misgaat. Het is dus ook eigenlijk ook nog verboden en het laten zetten van zo'n tattoo is vaak dan ook op eigen risico.

Toch graag een tattoo met as?

Er zijn wel tatoeëerders die het willen doen op speciaal verzoek. U moet daarbij vaak wel een contract tekenen dat u zelf aansprakelijk bent als het mis gaat. Het is verstandig niet de kleur zwart te kiezen. As is namelijk grijs en de kleur zwart zal dus ook grijsachtig uitvallen op de huid.

Kosten

Wat het kost ligt helemaal aan verschillende dingen:
  • grootte van de tattoo
  • kleuren van de tattoo
  • plaats van de tattoo
  • de tarieven van een tatoeëerder
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Herinnering: as in tattoeages"

Reacties

Arja, 13-04-2016 18:07 #5
Heb lang nagedacht over assieraad om een beetje van de as van mijn overleden man in te doen en hem zodoende altijd bij me te hebben. Nu ontdekt dat het mogelijk is om een tattoo met deze as te laten zetten. Vind ik eigenlijk heel mooi om dat te laten doen. Een tattoo kan je immers niet verliezen, en iets van je dierbare is altijd bij je. Waar kan je zo'n tattoo laten zetten en wat zijn de kosten hiervan?

Cokkie, 27-01-2016 21:45 #4
Mijn moeder is overleden aan longkanker en heeft dus veel medicatie, chemo en bestraling gehad; heeft dit nadelige gevolgen voor mij als ik een as tattoo laat zetten?

Caro, 28-10-2013 10:06 #3

Melanie, 17-05-2013 09:46 #2
Ik heb gisteren me dochtertje haar naam laten zetten. ik heb zo 8kleine tattoo's en denk da dat wel me laatste ga zijn. ik ben kei blij heb de naamval me dochtertje in de binnen kant van me arm en heb het ook als ring laten zette aan me inger zo heb ik me dochtertje altijd
heel dicht bij mij.

Ria, 19-06-2011 11:07 #1
Ik heb inderdaad gehoord dat dit kon. Hoe groot is de kans dat het mis kan gaan? En hoe vaak is dat gebeurd. Ik wou namelijk zoiets laten doen. Zijn er ook voorbeelden van herinnerings tattoes? En zo ja waar vind ik die?

Infoteur: Bembi
Laatste update: 26-03-2013
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 5
Schrijf mee!