InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Inkt van tattoo loopt uit: een blowout

Inkt van tattoo loopt uit: een blowout

Inkt van tattoo loopt uit: een blowout Soms kan het lijken alsof bij een tattoo de inkt onderhuids is uitgelopen. Er kan daardoor een ongewenste donkere gloed rondom de buitenste lijnen ontstaan. Ook kan het lijken alsof lijnen waartussen ruimte zou moeten bestaan bijna of helemaal in elkaar overlopen. Is dit nog steeds het geval nadat een tatoeage volledig genezen is dan kan het zijn dat je te maken hebt met een blowout. Dit kan ontstaan wanneer de inkt in een te diepe huidlaag is aangebracht of wanneer de naald tijdens het tatoeëren onder een verkeerde hoek in de huid is gezet.

Blowout bij een tattoo

Wat is een blowout?

Een goede tattoo artist zorgt voor strakke, heldere lijnen in zijn werk. Toch kan het soms misgaan. Een tattoo kan eruit zien alsof de inkt langs de buitenste lijnen is 'uitgelopen' onder de huid, ook nadat deze volledig geheeld is. Je hebt in dit geval te maken met een zogenoemde blowout: een vervelend risico bij het zetten van een tatoeage. Vaak zegt het iets over de kwaliteit van het werk van de tatoeëerder, maar sommige mensen met bepaalde huidtypen zijn er helaas ook gewoon vatbaarder voor dan anderen. Ook komt het op bepaalde lichaamsdelen vaker voor dan op anderen.

Een blowout ontstaat wanneer de naald die gebruikt is om de tattoo aan te brengen in een te diepe huidlaag is gezet. Doordat deze diepere huidlaag een andere structuur heeft wordt de inkt onderhuids verder verspreid dan gewenst is. Deze kan zo een onvoorspelbaar pad afleggen en ervoor zorgen dat er een ongewenste donkere gloed rondom de lijnen van de tatoeage ontstaat. Bij onervaren tatoeëerders kan het ook voorkomen dat de naald onder een onjuiste hoek in de huid wordt gedrukt, met een vergelijkbaar resultaat tot gevolg. Bij ervaren artiesten zou dit niet voor moeten kunnen komen.

Groter risico op blowout op handen, polsen en voeten

Het risico dat je te maken krijgt met een blowout is groter op plekken waar de huid erg dun is. Dit is met name het geval op de vingers, handen, polsen, voeten en enkels. Heb je van jezelf al een wat dunnere huid dan kan dit een reden zijn om de voorkeur te geven aan andere delen van het lichaam voor een tattoo. De bovenarmen en bovenbenen zijn dan bijvoorbeeld een veiligere optie.

Niet direct reden voor paniek

Is je tatoeage net gezet dan is het normaal dat er rondom de buitenste lijnen een donkere gloed zit die wellicht lijkt op een blowout. Dit is geen reden voor paniek. Een tattoo heeft gemiddeld een week of zes nodig om volledig te helen. In de meeste gevallen trekt dit dan nog weg. Pas als je de 'uitgelopen' inkt na zes weken nog steeds kunt waarnemen kun je je gaan afvragen of er wellicht sprake is van een blowout.

Verschillende studio's geven verschillende adviezen en instructies voor het laten helen van de tattoo. Sommigen gebruiken een gewone folie die de eerste dagen regelmatig vervangen moet worden, terwijl anderen een 'second skin' gebruiken: een speciaal door tatoeages gemaakte flinterdunne folie die direct op de huid geplakt wordt en tot drie dagen kan blijven zitten. De methode die geadviseerd wordt voor het laten helen van een tattoo moet in principe geen invloed hebben op de kans op het ontstaan van een blowout. Tatoeages kunnen wel slechter genezen wanneer je de verzorging naderhand niet serieus neemt maar voor wat betreft de onderhuidse verspreiding van inkt wordt de schade al tijdens het tatoeëren aangericht.

Blowout blijft: wat kun je doen?

Is de genezingstijd van je tattoo inmiddels ruim voorbij en blijft de blowout toch zichtbaar dan zijn er twee manieren om hier iets aan te doen. Ervaren tattoo artists kunnen je vaak wel helpen om de blowouts 'weg te werken' door onder meer het aanbrengen van shading, waardoor het lijkt alsof het hoort. Als een tattoo artist zich realiseert dat de blowout zijn of haar schuld is dan is het vaak mogelijk hier kosteloos iets aan te laten doen. Helaas lenen niet alle ontwerpen zich hiervoor.

Een tweede optie is om de blowout door middel van laseren te laten verwijderen. Hou er wel rekening mee dat dit kostbaar en niet zelden ook behoorlijk pijnlijk is. Het is bovendien van belang om je te laten adviseren door een ervaren behandelaar, want je moet natuurlijk niet het risico lopen dat de rest van je tattoo beschadigd raakt door een laserbehandeling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ilovetattoos, Pixabay
  • https://authoritytattoo.com/tattoo-blowout/
  • https://www.kingdomtattoos.nl/tattoos/genezingstijd/
  • https://noventity.com/nazorginstructies-voor-tatoeages/

Reageer op het artikel "Inkt van tattoo loopt uit: een blowout"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 27-03-2019
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!