InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Schoonheid: scrubben

Schoonheid: scrubben

Schoonheid: scrubben Voor een mooie, gezonde huid is scrubben belangrijk, maar als we al gaan scrubben komen de meeste mensen niet verder dan de onderbenen of het gezicht. Wat zijn de mogelijkheden en waarom is het goed te scrubben.

Waarom scrubben?

De huid is zo opgebouwd dat deze continue nieuwe huidcellen aanmaakt. Om de 3 tot 4 weken worden alle cellen vernieuwd. Over het algemeen worden de oude huidcellen op natuurlijke manier afgevoerd, tijdens het wassen, kleding die tegen je huid schuurt etc. Maar op deze manier gaan niet alle oude huidcellen weg en dan is scrubben een uitkomst.
Door regelmatig te scrubben worden de nieuwe huidcellen zichtbaar. De zichtbare huid is gladder en glanzender (doorbloeding wordt gestimuleerd) en neemt meer van de buitenkant op en voorkomt oneffenheden, zoals;
  • Verzorgingsproducten worden beter opgenomen
  • Kleine vetpukkeltjes en puistjes verdwijnen
  • Sneller bruin worden (insmeren blijft een must!)
  • Geen ingegroeide haartjes

Scrubben bij de meest gevoelige delen van de huid is niet aan te raden, zoals;
  • rond de ogen
  • rond de liggen
  • op en rond de schaamlippen
  • op en rond de tepels
  • indien last van couperose

Hoe vaak

Dit is geheel afhankelijk van je huidtype. Bij de gevoelige en droge huid is 2 keer per maand aan te raden. Is je huid normaal tot vet mag de frequentie opgeschroefd worden en is 1 tot 2 keer per week scrubben geen enkel probleem.

Welke scrub?

Dit is heel persoonlijk, maar voor de gezichtshuid is de scrub uiteraard fijner dan die voor de rest van de huid.
Voor de gezichtshuid heb je de scrubs met fijne tot medium korrel en de meeste productlijnen voor het gezicht hebben 1 of 2 verschillende scrubs in het assortiment.
Voor je lichaam heb je scrubs die grover zijn dan de scrubs voor de gezichtshuid, modderscrubs (bijv. uit de Hammamlijn van de Bodyshop) en scrubs met zeezout, wat weer een stapje verder gaat (bijv. van het merk Shiseido).

Om een optimaal effect te creëren is een stoombad voor het scrubben aan te raden.

Afronden

Een goede scrubbehandeling rond je af door je in te smeren met een zachte bodylotion of bodycreme. In de lijn van het scrubproduct of juist een rustgevend product met een zachte geur. Lekker voor het slapen gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schoonheid: scrubben"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-07-2008
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Schrijf mee!