InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: je huid oppeppen

Beauty: je huid oppeppen

Beauty: je huid oppeppen Ieder seizoen heeft zo wel iets waar je huid van te lijden heeft, logisch want je huid is je bescherming. Zeker zo belangrijk dus om ieder seizoen goed je huid in de gaten te houden, voorzorgsmaatregelen te treffen of als laatste mogelijkheid je huid weer terug in conditie proberen te brengen.

Wat?

Belangrijk is altijd dat de vochtregulatie van je huid in de gaten wordt gehouden. Zo kan de huid uitdrogen door invloeden van de zon en zee, maar ook de vorst.

Gezicht

Afhankelijk van je leeftijd is het voldoende om een hydraterende dagcrème te nemen, of een dagcrème met bijvoorbeeld een toevoeging als collageen (Grieks voor samenbinden). Er is zo niet te zeggen wat iemand op welke leeftijd moet nemen, want het type huid wat je van nature hebt is daar een belangrijke factor in. Wel zijn er enkele middelen die zeker hun werk kunnen doen bij consequente toepassing.

Peptides lijkt ook zo’n toverwoord in de cosmetica. Toch zit er wel een kern van waarheid in. Peptides zijn moleculen die bestaan uit aminozuren. Aminozuren maken weer onderdeel uit van het eiwit in ons lichaam, een van de belangrijke bouwstoffen van ons spierweefsel. Ze kunnen dus een belangrijk onderdeel vormen van een huidcrème. Als je het uit gaat proberen is een pot het minst geschikt, peptides nemen qua werking af als ze veelvuldig aan zuurstof worden blootgesteld. Een tube of pompfles bijvoorbeeld is beter in deze. Bijvoorbeeld Vichy, Estee Lauder en Chanel hebben dit in hun assortiment.

Scrubben heeft een toegevoegde waarde als je het juiste materiaal neemt. Is afhankelijk van het type huid, maar bijvoorbeeld een zacht scrubmasker neemt de dode huidcellen weg en geeft je nieuwe huid meer ruimte om te ademen, je doorbloeding wordt gestimuleerd en je uitstraling is frisser, jeugdiger. Kijk bij het scrubben wel uit als je bijvoorbeeld couperose (rode adertjes) hebt. Bij voorkeur in de avond scrubben en daarna de huid insmeren met een goed verzorgende nachtcreme. De nachtcreme zal dan beter zijn werk kunnen doen in de nachtelijke rust uren.

In de zomerzon of de zon hoog op de skipiste is een crème met een hoge beschermingsfactor het beste (begin met smeren zo’n half uur voordat je de zon in gaat). Je wordt langzamer bruin, maar je huid leeft een stuk langer. Voor de erg kwetsbare delen als de neus is een sunblock zelfs beter. Zorg dat je de crème ook bij je hebt, een maal per dag smeren is niet voldoende om goed te beschermen. Je bescherming is afhankelijk van de factor die de fles aangeeft. En zeker als je het water in gaat moet er daarna weer stevig gesmeerd worden. Heeft de zon zijn verwoestende werking die dag al gedaan? Er zijn speciale crème’s die verkoelen en de huid oppeppen, maar natte doekjes verkoelen ook.

Lichaam

Douchen is lekker maar droogt uit, dus na het douchen (of bad) is een bodylotion geen overbodige luxe. Heb je een erg droge huid dan zijn er speciale bodycreme’s. Deze zijn vetter en rijker en kunnen het lichaam meer teruggeven om de huid in balans te houden. Smeer niet alleen de droog voelende plekken in, maar je hele lichaam. De bodycreme’s zijn er in redelijk neutrale geuren en een aantal parfumlijnen heeft de bodycreme ook in het assortiment, bijvoorbeeld Chanel. In de douche kan je ook denken aan douche- en badoliën die al meer bieden dan de traditionele materialen.

Ook het lichaam scrubben is belangrijk. Er zijn licht scrubbende materialen in de handel, maar ook zeezout verwerkt in een scrub. Deze laatste is veel intensiever, maar afhankelijk van het huidtype of het zinvol is deze toe te passen. De licht scrubbende crème’s zijn er in de meeste merken te krijgen, het zeezout in een scrub is niet gangbaar bij alle merken. Shiseido heeft hem bijvoorbeeld in het assortiment.

In de zon toch niet de juiste beschermingsfactor gebruikt of te weinig gesmeerd? Er zijn speciaal verkoelende crème’s op de markt, maar natte doeken op de huid doen het ook. Als je blaren hebt, laat deze dan zoveel mogelijk heel om de huid te laten genezen. Bovendien het voorkomt infectie van buitenaf.

Hoe?

Het lijkt een heel ritueel om dit allemaal te doen, maar dagelijks na het reinigen van de huid het gezicht en het lichaam insmeren hoeft geen uren te duren. Scrubben kan bijvoorbeeld eenmaal per week als je wat meer tijd hebt, net zoals het nemen van een masker. Dat laatste kan je weer combineren als je een bad neemt. Het consequent blijven toepassen is wel belangrijk. Maar ja, je huid is je grootste orgaan en belangrijk voor de innerlijke en uiterlijke mens om dit in conditie te houden.

Spreekt voor zich dat bij een (plotselinge) afwijking van de huid een arts raadplegen altijd het beste is. Voorkomen blijft beter dan genezen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Scrubs en crèmes voor een goede lichaamsverzorgingEen goedverzorgde huid is een stralende huid. Dit artikel bevat enkele tips voor een goede lichaamsverzorging, zoals het…
Schoonheid: scrubbenSchoonheid: scrubbenVoor een mooie, gezonde huid is scrubben belangrijk, maar als we al gaan scrubben komen de meeste mensen niet verder dan…
Beauty: Verzorging van de mannenhuidBeauty: Verzorging van de mannenhuidDe man is zich de laatste jaren ook beter gaan verzorgen en beperkt zich niet meer tot water en zeep en wat aftershave.…
Beauty: Droge huid in de winterBeauty: Droge huid in de winterDe droge huid kan je van nature hebben, maar de droge huid kan ook door het winterklimaat ontstaan. Eigenlijk is het nie…

Reageer op het artikel "Beauty: je huid oppeppen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 03-02-2009
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Schrijf mee!