InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Het fenomeen parfum

Beauty: Het fenomeen parfum

Beauty: Het fenomeen parfum Wat is de verleiding van parfum? Al duizenden jaren zit parfum in onze cultuur en toch blijft het ons iedere keer opnieuw boeien. Wat doet het me ons, waar komt het vandaan en hoe wordt het gemaakt? Op de foto het bekendste parfum, meest gebruikt en tot op de dag geadoreerd door miljoenen mannen en vrouwen ... Chanel nummer 5.

Algemeen

Heel kort gezegd is parfum een mengsel van geurstoffen in alcohol (meestal). Fixatiemiddel wordt er aan toegevoegd om het product niet te snel te laten verdampen en kleurstof(-fen) om het een aantrekkelijke kleur te geven. Maar zo opgeschreven doet het te kort aan de heerlijke geuren die in de loop der aren gemaakt zijn. Sommige zijn zelfs klassiekers en zo tijdloos dat de vrouw uit de jaren 30 tot en met heden de geur heerlijk vindt.

De meeste zijn op te splitsen in aromachemicaliën en etherische oliën.
Een klassiek opgebouwd parfum bestaat uit drie onderdelen, ook wel "noten" genoemd. De hartnoten zijn uiteindelijk het belangrijkste.
  • Topnoten of bovennoten/hoofdnoten zijn de geuren die in de eerste minuten na het opbrengen dominant zijn.
  • Hartnoten of middennoten zijn de geuren die opkomen nadat de topnoten grotendeels verdwenen zijn, zo'n tien minuten na het opbrengen.
  • Basisnoten of grondnoten zijn de geuren die als laatste overblijven, nadat de hartnoten grotendeels vervluchtigd zijn. Dit is meestal anderhalf tot twee uur na het opbrengen van het parfum. Basisnoten kunnen vele uren geur af blijven geven.

Waar vindt het zijn oorsprong?

De Egyptenaren brachten geuroffers (boemtakjes). De Egyptenaren dachten dat de goden rustig werden van geuren, en de mensen geen kwaad zouden doen. Deze geuren werden vervolgens in olie verwerkt en daar werden de doden mee ingesmeerd, voordat ze gemummificeerd werden.
De Grieken namen het in een andere vorm over, op waterbasis en in de 12e eeuw voor Christus kwamen de eerste in flesjes uit (voor de rijken).

Welke geur past bij je?

Er zijn enorm veel geuren en blijft ook maar doorgaan. Dit is de marktwerking, als er behoefte is wordt er in voorzien, maar de laatste jaren komen ook genoeg geuren op de markt waar we niet echt op zitten te wachten. Gelukkig werkt de marktwerking daar ook en verdwijnen de geuren net zo snel weer. Niet zelden hangt een bekende persoonlijkheid zijn of haar naar aan een geur en niet zelden helpt dit in het verkoopproces.

Toch is een geur heel persoonlijk en koop dus nooit zomaar een geur die bij een ander lekker ruikt. Door eetpatroon, huidtype, transpiratie etc. kan deze geur bij een ander wezenlijk anders ruiken.
Als je toe bent aan een andere geur laat deze dan op je huid sprayen in de winkel (je moet zelf niets opgespoten hebben), ga vervolgens winkelen of in ieder geval iets anders doen en ruik regelmatig (bewust doen). Na een tot twee uur moet de geur je nog steeds aanstaan.

Een grove onderverdeling in geuren;
  • Oosterse geuren zijn zwaar en kruidig. Blijven lang hangen.
  • Kruidige geuren zijn veel frisser. Denk aan groene tonen.
  • Bloemige geuren zijn uiteraard afgeleid van bloemen.
  • Fruitige geuren hebben uiteraard een herkenbare fruitgeur.

Waar breng je parfum op?

Je brengt parfum op de “pulserende plaatsen”. Pulserende plaatsen zijn de plaatsen waar je je polsslag kunt voelen (waar deze dus dicht op de huid ligt). Achter de oren, de polsen, kuiltje van de hals, holtes van je ellebogen of eventueel bij de knieën.
Als je allergisch bent voor de stoffen in parfum, spray dan een beetje op de kleding (eerst testen aan de binnenkant of de stof er tegen kan). Het effect is dan iets minder lang en intensief.

Wat wel en wat niet?

Kijk altijd uit met de hoeveelheid. Een geur moet subtiel te ruiken zijn (daarin zit ook de aantrekkingskracht) en te veel kan een averechts effect hebben. Het kan tot vervelende reacties leiden en sterker nog, mensen kunnen er last van krijgen.

Veel succes met het uitzoeken van een nieuwe geur ... en neem er de tijd voor!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Parfum: geurfamilies & notenParfum: geurfamilies & notenEr zijn duizenden parfums en weet in die enorme hoeveelheid de juiste geur maar te vinden! Om de diverse geuren uit elka…
Beauty: Geuren zijn persoonlijkBeauty: Geuren zijn persoonlijkGeuren zijn persoonlijk, iets wat meer persoonlijk is, is haast niet te vinden. Maar dat maakt ook dat favoriete geuren…
Een parfum kopen dat bij je pastEen parfum kopen dat bij je pastParfums zijn in te delen in verschillende groepen. Geuren kunnen bloemig zijn, fris en fruitig, of juist wat zwaarder. W…
De samenstelling van een goed parfumDe samenstelling van een goed parfumWat zit er precies in een lekker parfum? Heerlijke geuren, een goed parfum heeft bijna magische krachten. Een goed parfu…
Chanel No. 5, een tijdloze geurChanel No. 5, een tijdloze geurChanel No. 5 is het parfum dat zo bekend werd dat er naar men zegt tegenwoordig elke 30 seconde een flesje over de toonb…

Reageer op het artikel "Beauty: Het fenomeen parfum"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!