InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Slakkenslijm, een wondermiddel?

Slakkenslijm, een wondermiddel?

Slakkenslijm, een wondermiddel? Er wordt sinds enige tijd veel reclame gemaakt voor crèmes op basis van slakkenslijm. Er wordt beloofd dat het werkt tegen rimpels en littekens. Is dit echt zon wondermiddel, of alleen maar een glijmiddel voor slakken?

Wat is slakkenslijm precies?

Slakkenslijm is een crème waarvan het hoofdbestanddeel wordt geleverd door slakken: het slakkenslijm. Slakkenslijm wordt geproduceerd in Chili, daar wordt met behulp van een speciaal stofje de slijmproductie van de slakken gestimuleerd. Vervolgens worden de slakken op een kunststof plaat gezet. De slakken kruipen hier overheen en de slakkenboer kan het slijm van de plaat afschrapen.

Van slak naar crème

De theorie achter de heilzame werking van het slakkenslijm is dat het slijm van de slak het slakkenhuisje helpt te repareren, wanneer dit beschadigingen heeft opgelopen. De producenten van de slakkencrèmes beweren dat dit goedje ook een heilzame werking op de mensenhuid heeft. Het zou huidcellen vernieuwen en de huid verjongen. Er wordt beweerd dat littekens aanzienlijk vervagen en acné vermindert. Op internet staan voor en na voorbeelden van mensen die baat zouden hebben gehad bij het gebruik van slakkenslijm.

Werkt slakkenslijm echt?

Er zijn geen wetenschappelijke bewijzen dat slakkenslijm werkelijk helpt. Slakkenslijm bevat het bestanddeel allantoïne, waarvan bekend is dat dit een herstellende werking heeft. Andere bestanddelen zijn collageen en fruitzuur. Ook deze stoffen hebben een positief en versoepelend effect op de huid. Alleen is het zo dat deze stoffen al lang in andere huidverzorgende crèmes worden verwerkt.

Welke merken slakkenslijm zijn er?

Steeds meer merken gaan het product slakkenslijm verkopen, op dit moment zijn de bekendste merken:
  • Velform
  • Ellezza
  • Elicina
  • Celltone
  • Baba de Caracol
  • Slakkenwonder

Conclusie

Crèmes die slakkenslijm bevatten kunnen best goed zijn voor de huid. Maar de werking die wordt geclaimd is niet wetenschappelijk bewezen. Omdat de stoffen in slakkenslijm ook in andere, goedkopere crèmes zitten, is het niet nodig om het dure slakkenslijm aan te schaffen. Vanzelfsprekend is zelf uitproberen de beste test om te weten of het product doet wat het belooft. Maar als men na één potje slakkenslijm niet of nauwelijks resultaat ziet is het verstandig om over te gaan op andere, vaak veel goedkopere crèmes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Littekens vervagen en verwijderenLittekens kan je gemakkelijk vervagen en verwijderen. Hoe recenter het litteken, hoe gemakkelijker het zal verdwijnen. O…
10 vreemde en extreme beauty behandelingen10 vreemde en extreme beauty behandelingenWist je dat er cosmetica bestaat op basis van slangengif, uitwerpselen, slakkenslijm en placenta? Heb je last van ruwe v…
10 tips om rimpels te voorkomenMaak jij je al zorgen om de rimpels die kunnen komen. De lijntjes bij je ogen, kraaienpootjes? Maar wil je er absoluut n…
Thermodermie / Methode DebussyAls dieet, lichaamsbeweging en afslankcrèmes niet helpen om plaatselijke vetkussentjes en cellulitis te verwijderen, dan…
Bronnen en referenties
  • Plus Woman

Reageer op het artikel "Slakkenslijm, een wondermiddel?"

Reacties

Judith, 04-04-2012 14:52 #6
Ik heb het ook geprobeerd. En het werkt goed! Je huid trekt strak en voelt lekker glad en zacht. Ik heb een moeilijke huid, acne, rimpels, littekens. En het ziet er nu echt goed uit. Ik doe het overigens 's avonds op en in de ochtend gebruik ik een normale crème omdat ik het idee heb dat mijn huid anders te droog is. Verder draag ik make up en vind een gewone crème dan lekkerder. Overigens word ik er niet bleker van zoals ik elders las. Eerder pimpt het mijn kleurtje op. Misschien omdat je huid een opkikkertje krijgt en het bloed wat beter circuleert? Ieder geval vind ik het een zeer effectief en goed product.

Tanja Baller-Huijer, 02-08-2011 12:47 #5
Kan je niet beter een slak op de plek zetten die behandeld moet worden. Ik heb een aandoening die heet granuloom annulare en ik dacht aan slakkenslijm rechtstreeks van de slak. Het is nog leuk ook lijkt me. Graag uw antwoord tegemoet ziende, A.T. Baller-Huijer.

Wouter, 10-05-2011 15:17 #4
@Geeske,
Wat je zegt klopt… MAAR het gaat hier om de huid niet de slak. En als dit eventueel zou kunnen helpen… aangezien er geen wetenschappelijke bewijzen zijn dat het werkt wil dit niet zeggen dat het niet kan werken ook… als het geprobeerd wordt en het lijkt te werken voor de consumenten ervan, dan zou ik het ook gebruiken ook al blijkt dit de slak te helpen bewegen.

Lisa de Bruin, 18-05-2010 11:54 #3
Hoe het kan weet ik niet, maar bij mij werkt het! Ik heb 3 weken geleden Camille Slakkenslijmgel besteld, en ik zie nu al dat mijn huid er veel mooier en strakker uit ziet. Veel minder acne en ook zijn een paar littekens die ik had sterk verminderd! Ik kan het echt iedereen aanraden!

Anonymouse, 11-04-2009 20:01 #2
Ik gebruik het voor mijn puisten, en littekens van mijn puisten.
& het werkt heel erg goed!
ik gebruik zelf Slakkenwonder.
ik kan het iedereen aanraden! =)

Geeske, 19-02-2009 17:50 #1
Overal hoor je het verhaal dat een slak slijm gebruikt om zijn huisje te repareren.
Als je het mij vraagt een slakken huisje is niet maar dan ook echt niet te vergelijken met de huid van een mens. daarnaast gebruikt de slak het slijm om zich voor te bewegen, en niet om ziichzelf te repareren.

M.v.g. :-)

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 25-09-2008
Subrubriek: Beauty
Special: Ziekten en gezondheid
Reacties: 6
Schrijf mee!