InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Nooit meer hangende borsten

Nooit meer hangende borsten

Nooit meer hangende borsten Hangende borsten. Veel vrouwen kunnen niet meer naar hun eigen borsten kijken omdat ze veel te veel hangen. Ze willen dan ook graag iets aan hun hangende borsten laten doen. Maar wat? De inwendige bh lijkt de oplossing te vormen. Met een inwendige bh worden borsten gelift en blijven ze fier vooruit staan.

Een inwendige bh zorgt ervoor dat hangende borsten weer pronte borsten worden

Met een bedrag van 5200 euro kan iedere vrouw tegenwoordig haar bh wel aan de wilgen hangen. Voor dat bedrag kan zij zich laten opereren en zich laten voorzien van een inwendige bh. Daarbij wordt een soort net rond de borsten ingebracht die ervoor zorgen dat zij pront naar voren staan en de zwaartekracht niet langer vat op ze heeft. Overigens kan niet iedere vrouw zich laten voorzien van een inwendige bh. De operatie kan maar uitgevoerd worden tot Cup C75.

Bedenker van de inwendige bh: plastisch chirurg Hans de Bruijn

De bedenker van de inwendige bh is plastisch chirurg Hans de Bruijn. Hij is werkzaam in het Deventer Ziekenhuis. Hangende borsten na zwangerschappen of gewoon omdat de leeftijd dit nu eenmaal doet werden tot op dat moment verholpen met een borstlift of natuurlijk een erg goede bh. Maar door dat laatste bleven de borsten nog wel hangen als ze bevrijd werden uit het omhulsel. De Bruijn bedacht daarom een remedie waarbij de bh niet langer aan de buitenkant zit, maar aan de binnenkant.

Netten die ook worden gebruikt bij buikoperaties en liesbreuken

De netten die worden gebruikt bij het liften van de borsten werden altijd al gebruikt bij buikoperaties en het herstellen van liesbreuken. Zij werden daar altijd ingezet als hechtmateriaal. Daardoor is het product veilig voor het menselijk lichaam, maar ook zacht en soepel. Bovendien is het heel erg sterk.

Netten in 4 verschillende maten

De plastisch chirurg ontwikkelde een systeem en zocht vervolgens een fabrikant die netjes kon produceren in de vorm van een vrouwenborst. En verkrijgbaar in 4 maten. Om de borsten te liften wordt het materiaal rondom de borstklier gelegd en dan hecht het zich vervolgens zelf aan het weefsel. Volgens de chirurg is de oplossing daardoor ook nog eens blijvend, want het materiaal blijft de borst op zijn plaats houden. Dat is bij een traditionele borstlift niet het geval en gaan de borsten weer richting de grond. Wel gaat het om een behoorlijke ingreep, omdat de huid rondom de tepel moet worden losgesneden waarna het net een centimeter onder de huid moet worden aangebracht. Het is tevens een ingreep waarbij een aantal dagen ziekenhuisopname nodig is. Bovendien ontstaan er littekens rond de tepel en dwars over de borst. Het netje staat borstonderzoek of een mammografie (borstfoto) niet in de weg. Ook knobbeltjes blijven voelbaar.

Tot Cup C75

De operatie kan gedaan worden bij vrouwen tot een cup C75. Vrouwen met grotere borsten moeten eerst een verkleining ondergaan willen ze in aanmerking komen voor de inwendige bh. Overigens vergoeden ziektekostenverzekeraars de ingreep niet. Dit omdat het een puur cosmetische behandeling is. Vrouwen met borstkanker die een reconstructie krijgen kunnen wel in aanmerking komen voor vergoeding overigens. Met een inwendige bh kan bij hen het verschil tussen de gereconstrueerde borst en de gezonde borst veel kleiner worden gemaakt.

In Nederland zijn tot mei 2009 inmiddels al 220 vrouwen voorzien van zo´n inwendige bh.
Gerelateerde artikelen
Een liesbreuk: wat is een liesbreuk?Een liesbreuk komt voor bij één op de tien mannen. Bovendien is een liesbreuk vaak familiair, het is dus een kwestie van…
Plastische chirurgie: trends en cijfersPlastische chirurgie: trends en cijfersWie plastische chirurgie zegt, denkt aan cosmetische ingrepen. Dat is niet terecht. Volgens recent onderzoek van de Nede…
Beauty: BorstvergrotingBeauty: BorstvergrotingDe borstvergroting is een van de meest toegepaste vormen van plastisch chirurgie. Vrouwen vinden de weg naar de plastisc…
Cosmetische chirurgie: wat het is en waar je op moet lettenCosmetische chirurgie: wat het is en waar je op moet lettenCosmetische chirurgie is anders dan de meeste chirurgische specialismen, omdat de patiënt meestal niet ziek is. De patië…
Borstvergroting (mamma-augmentatie)Borstvergroting (mamma-augmentatie)Veel vrouwen zijn ontevreden over de grootte en/of de vorm van hun borsten. Een borstvergroting kan in die gevallen een…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant www.dz.nl/plastisch

Reageer op het artikel "Nooit meer hangende borsten"

Reacties

Sylvia, 27-10-2015 09:32 #3
Ik heb deze borstlift zo''n 12 jaar geleden laten doen. Ik geloof dat ik de 7e was. Ik ben nog steeds tevreden, al is de techniek nu wel verbeterd. Mijn borsten hangen nog steeds niet. Voor wie meer info wil, vraagt u maar, misschien kan ik antwoorden. Reactie infoteur, 13-11-2015
Mooi om te horen.

E. Va, 11-09-2012 12:27 #2
Ik was hier eens aan het snuffelen voor een borstlift. Sinds ik hard vermagerd ben hangen mijn borsten verschrikkelijk. Ze slippen zelfs soms onder mijn BH uit. Dit lijkt mij zelfs nog interessanter als een borstlift. Ik vraag mij wel af of deze operatie in België ook gedaan wordt en wat het kostenplaatje is.

Sandra, 04-08-2011 18:47 #1
Het artikel is uit 2009 begrijp ik, is alle info nog steeds relevant en wat zijn de kosten op dit moment van een onderhuidse bh? zijn er foto's beschikbaar van het uiteindelijke resultaat? Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 04-08-2011
Foto's heb ik niet kunnen vinden op de site, maar die hebben ze vast in het ziekenhuis wel. Dit zegt het ziekenhuis er in ieder geval over:
Resultaten
De resultaten van een borstversteviging stemmen in het algemeen tot tevredenheid. Door het netje van het IBS zullen de borsten niet meer uitzakken en zal een permanente vorm en versteviging blijven. Net zoals bij iedere andere operatie kan echter geen garanties gegeven worden voor een goed resultaat of voor een absolute symmetrie van de borsten. Bovendien duurt het zeker zes maanden voor de borsten hun definitieve vorm en soepelheid hebben.
Bij uitzondering is een tweede operatie nodig om een optimaal resultaat te bereiken. Hoe de littekens er uiteindelijk uitzien, een onopvallend streepje of soms toch een wat breed en zichtbaar litteken is moeilijk tevoren te voorspellen, omdat dat per persoon verschillend is. Meestal zijn de littekens de eerste drie maanden wat rood, later worden zij dan langzaam wit en minder opvallend.
Over de prijzen is ook niets te vinden. Maar u kunt wel algemene informatie krijgen. Dit staat er op de site van het Deventer ziekenhuis: Vragen?
Hebt u na het lezen van deze folder nog vragen, stel ze dan tijdens het volgende polikliniekbezoek of bel naar de polikliniek Plastische chirurgie.De polikliniek is maandag toto en met vrijdag telefonisch bereikbaar van 08.00 tot 17.00 uur, tel.: (0570) 53 51 25

Infoteur: Singalees
Laatste update: 07-11-2010
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!