InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Borstvergroting

Beauty: Borstvergroting

Beauty: Borstvergroting De borstvergroting is een van de meest toegepaste vormen van plastisch chirurgie. Vrouwen vinden de weg naar de plastisch chirurg relatief snel als ze niet tevreden zijn over de te kleine borsten. Dit kan variëren van het gewoon mooier vinden tot diep ongelukkig of zelfs een minderwaardigheidscomplex hebben over erg kleine borsten.

Algemeen

De borstvergroting is een operatieve ingreep waarbij de vrouwenborst vergroot wordt. Dit kan door bestaand weefsel te gebruiken of prothetisch materiaal. We moeten hier dan denken aan implantaten die gemaakt kunnen zijn op basis van siliconengel of water. Verder zin er ook implantaten die na de operatie gevuld kunnen worden met een vloeistof.

Hoewel siliconen het meest natuurlijk aanvoelen, wordt toch steeds vaker voor water gekozen. Dit omdat siliconen kunnen gaan lekken en men weet niet exact wat de gevolgen hiervan kunnen zijn. Toch is er niets illegaals aan siliconenvullingen, maar de vulling zal mede op aangeven van de arts toegepast worden.

Toepassen implantaten

De manier waarop borstimplantaten ingebracht worden is divers, maar de meest gebruikte technieken zijn:
  • een snee in de plooi onder de borst
  • een snee langs de onderrand van de tepel
  • via de oksel

De littekens zijn meestal niet groter dan zon 3 cm en nauwelijks zichtbaar als de plastisch chirurg zijn werk goed doet.

Borstvoeding

Als je nog kinderen zelf borstvoeding wilt geven moet je je realiseren dat dit na een borstvergroting problemen kan geven. Laat je goed voorlichten door de arts en neem daarna de beslissing.

Welke arts?

Een cosmetisch arts is geen plastisch chirurg en kan een willekeurige arts zijn. Cosmetisch arts is geen beschermde naam en kan je als arts gebruiken. Dat wil niet zeggen dat je een bekwaam plastisch chirurg bent. Dit is een apart specialisme. Natuurlijk kan je naar een officieel ziekenhuis gaan (academisch of semi academisch), maar er zijn ook goede privé-klinieken. Een naam zegt echter niet veel, maar veel ervaring en referenties in dit soort operaties wel. Een plastisch chirurg die in een officiële kliniek dit werk al enige tijd doet en waar je goede referenties van hebt van bijvoorbeeld bekende in de omgeving, kan een reden zijn deze te bezoeken voor een intakegesprek. Maar je kunt ook de artsenvereniging contacten als je geen bekende in de omgeving hebt.

Spreekt voor zich dat als je naar een dergelijke kliniek gaat het er goed en schoon uit moet zien. Alles moet toegankelijk zijn en laat de arts praten. Wat adviseert hij/zij je, wat past er bij je lichaam (of praat hij/zij je na), hoe gaat hij/zij te werk en hoe werkt het met de narcose, nazorg, de pijn etc. Ga niet op de prijs af, de kans dat je bij een prutser uitkomt is groot en daar is je lichaam immers te belangrijk voor. De voorbeelden komen met enige regelmaat op televisie en internet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beauty: Borstvergroting"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 10-09-2013
Subrubriek: Beauty
Special: Lichamelijke gezondheid
Schrijf mee!