InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Sauna Palestra: van Fins tot Romeins

Sauna Palestra: van Fins tot Romeins

Sauna Palestra: van Fins tot Romeins Hoewel de sauna eigenlijk een droge hete ruimte is, associëren we een saunabezoek toch vooral met veel waterplezier. Het van oorsprong Finse ritueel is in Nederland dan ook vermengd met Romeinse en Turkse badtradities en staat garant voor een dag lang genieten en ontspannen. Sauna Palestra is een goed voorbeeld van zo’n ‘fusion-sauna’. Warm douchen. Een voetenbad nemen. In de sauna liggen. Langzaam afkoelen door in de buitenlucht te wandelen, onder een koude nevel door te lopen, koud te douchen en, voor wie echt lef heeft, jezelf in een ijskoud bad onder te dompelen. Tot zover het Finse saunaritueel dat in het hoge Noorden in al zijn eenvoud wordt uitgevoerd, met houtvuur, sneeuw en ijs.

Steeds meer variatie

Ga je in een Nederlandse sauna, zoals Palestra bij Doetinchem, gezond aan het badderen, dan wordt het doorgaans een stuk complexer en uitgebreider. Je kunt een saunabezoek opleuken met tal van andere ontspannende activiteiten. Ben je na het saunabad afgekoeld en daarvan bijgekomen, dan kun je gaan zwemmen in het warme buitenbad, stoom afblazen in het Turkse stoombad, een kruidenbad nemen met etherische oliën of lekker bruisen in het bubbelbad. Ook het soort sauna kun je afwisselen, qua temperatuur en geur (als eucalyptus, mint of dennen). Maar er valt ook nog te kiezen voor een kleurensauna of de infrarood-cabine (in een authentiek wijnvat!). In de kleurensauna verandert het licht van rood in geel, groen en blauw, waardoor je warmte steeds anders beleeft. De infraroodstraling voelt niet heet aan, maar je gaat er op den duur wel van zweten.

Gezond!

Saunabezoek is goed voor je: je huid wordt grondig gereinigd en je ziet er schoon en stralend uit. Door het transpireren raak je afvalstoffen kwijt en versterk je het afweersysteem. In het beautycenter, dat Palestra net als de meeste andere grote complexen in ons land naast de baden exploiteert, kun je daarnaast nog bijzondere behandelingen afspreken. Een lichaamspakking bijvoorbeeld, met modder, algen of cacao. Of een hydrojetmassage, een massagebed met waterstralen, dat een gevoel van gewichtloosheid geeft.

Praktische informatie

Landweerswal 2
7047 CE Braamt
0314 – 39 98 00
Sauna Palestra
dagelijks vanaf 10 uur
toegang vanaf: € 30 (inclusief gezichtsbehandeling of massage)

Sauna algemeen

Met het openen van een aantal megasauna's, zoals de Veluwse Bron in Emst, is het niveau van de Nederlandse sauna nog een stuk verder opgekrikt. Andere saunacomplexen moeten meegaan met deze trend en hun aanbod verder uitbreiden. Kleinere sauna's 'overleven' dit soms niet en sluiten hun deuren. Op de website van Saunagids vind je een uitstekend overzicht van het aanbod in Nederland.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sauna Palestra: van Fins tot Romeins"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 14-01-2014
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!