InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Fontana: ontspannen in geneeskrachtig water

Fontana: ontspannen in geneeskrachtig water

Fontana: ontspannen in geneeskrachtig water Zo’n 30 jaar terug werd in het Groningse Nieuweschans geneeskrachtig water ontdekt op 630 meter diepte. Al snel kwamen mensen verlichting zoeken voor hun kwalen, door te baden in het thermale bad. Met de komst van wellness als ultieme vorm van ontspanning werd Fontana uitgebouwd tot luxueus kuuroord, met hotel, sauna, kuurbehandelingen en restaurant. Het bronwater in Nieuweschans is warm en bevat een uitzonderlijk hoge concentratie mineralen: 116 gram per liter. Er zit zout in, wat een gevoel van gewichtloosheid geeft, maar ook onder meer magnesium, jodium en bromide. Elk mineraal heeft zijn eigen effect op het lichaam. Het zout ontspant en verzacht. Magnesium werkt goed op de energiestofwisseling. Bromide heeft een desinfecterende werking en jodium activeert de schildklier en heeft een gunstig effect op ontstekingen van het bewegingsapparaat.

'Hard werken'

Met andere woorden: het lichaam is hard aan het werk terwijl je in het water ligt. Daarom mag je niet langer dan dertig minuten baden en krijg je het advies daarna minstens een half uur in de rustruimte te gaan liggen. Dat is een prettige plek. Zo vind je er een saline: een bouwwerk van sleedoorntakken waar solewater doorheen sijpelt (onverdund mineraalwater). Het water spat uiteen op de punten van de takken en veroorzaakt een zilte nevel, die goed werkt op de luchtwegen en de huid. Vind je dit nog niet rustgevend genoeg, neem dan plaats in de lavendelkamer. Hier wordt een mandje met hete lavastenen elke tien minuten ondergedompeld in lavendelwater. De ontstane stoom wordt door de ruimte verspreid en geeft warmte en een onvervalste lavendelgeur af.

Modderen

Na het uitrusten van het baden kun je niet, zoals in een sauna, direct een nieuw rondje maken. Geadviseerd wordt zelfs om zo’n vijf uur te wachten voordat je opnieuw het kuurbad in gaat. Intussen kun je een kuurbehandeling ondergaan. Er is een uitgebreide keuze uit massages, thalassobehandelingen en huidverzorging. Enkele aanraders zijn het moorbad en het Spa vitaalbad. Tijdens het moorbad zit je in een warm bad met vloeibare ‘modder’. Dit is laagveen uit de moerassen bij het nabijgelegen Bourtange. Het veen is in miljoenen jaren tijd opgebouwd uit afgestorven planten en zit vol huminezuren. Deze werken diep door in spieren en gewrichten. De combinatie van warmte en mineralen zorgt voor een goede doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen. Kijk niet raar op als je met een zwaar gevoel uit het bad opstaat. Ook dit was hard werken! Een traditionele massage completeert de behandeling (€ 58; 50 minuten).

Vitaal!

Ook het Spa vitaalbad is inspannend ontspannend. Tijdens dit 25 minuten durende bad masseren jetstreams de reflexzones van je lichaam. De werking van warm water en lucht wordt geïntensiveerd door een aromatische olie en het spel van gekleurde lampen (€ 32). Na afloop kun je weer heerlijk bijkomen in de rustruimte.

Praktische informatie

Weg naar de Bron 3-9
9693 GA Nieuweschans
0597 – 52 77 77
Fontana Nieuweschans
dagelijks vanaf 11 uur
toegang: € 14,75 (inclusief koffie/thee)
behandelingen vanaf: € 19 (25 minuten massagebed)

Overnachten

Zin in meerdere dagen kuren? Boek een bronarrangement, inclusief overnachting met halfpension en toegang tot kuurbad en saunaplein. Vanaf € 82,50 per persoon per nacht.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Fontana: ontspannen in geneeskrachtig water"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 03-02-2014
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!