De zintuigen en cosmetica
De zintuigen zijn min of meer “ontdekt” door Aristoteles (hij leefde van 384 tot 322 voor Christus). Uiteraard is dit niet letterlijk het geval, maar hij was de eerste die de zintuigen veelvuldig meenam in zijn geschriften en ze een duidelijke plaats gaf. Daarvoor was voornamelijk de geest en het intellect wat hoog gekwalificeerd werd door de filosofen.
Als we de cosmeticawereld erbij betrekken dan trekt zich een gordijn van illusie op. Toch geloven we in die illusie en de cosmeticawereld is meer dan ooit in beweging. Is het niet het gegeven dat we jong en mooi en strak willen blijven, dan is het bijvoorbeeld wat we uit willen stralen met een geur.
Kijken, ruiken, voelen, horen en proeven
Het passeert in de cosmeticawereld allemaal de revue en sommige doen het dusdanig subtiel dat we het niet eens in de gaten hebben. De illusie ten top.
Horen
Horen doen we met de oren … fout! Wat we horen komt diep in de hersenen tot stand (waar gehoorzenuwen samen komen). Het lengde ruggenmerg is zeer gevoelig en op die plek komen de gehoorzenuwen samen. Het is daarom ook te verklaren waarom er muziek in bepaalde winkels o de achtergrond speelt. De cosmeticawereld doet daar – zij het op bescheiden schaal – ook aan mee. Maar denk ook bijvoorbeeld aan de muziek in de wellness instellingen.
Kijken
Zien is in de cosmeticawereld essentieel en dat is ook logisch, het gaat om het uiterlijk. Daarbij is het “zien” het belangrijkste zintuig. Typisch dat een mooier uiterlijk automatisch – en onterecht – wordt geassocieerd met gezondheid en intelligentie. Waarbij gesteld moet worden dat “men” grote ogen (zeker in verhouding tot de lengte van het gezicht) een fijne kaaklijn en een volle mond als fraai en jeugdig wordt betiteld.
Ruiken
De slijmvliezen in de neusholte, die alle geuren oppakken, staan nauw in verbinding met het limbische systeem. Het limbische systeem regelt onze primaire driften (vechten, vluchten, voortplanten, eten etc.). De geur kan dit een belangrijk beinvloedingsfactor zijn.
Parfum is belangrijk in het territoriumspel, immers met een parfum – wat normaal gesproken tot zo’n 30 cm. om je lichaam te ruiken is – geef je je “eigen” ruimte aan. Ga je meer spuiten omdat je bijvoorbeeld je eigen luchtje niet meer ruikt, dan wordt je territorium groter. Dit kan als agressief wordt betiteld en mensen pakken het dan als storend en opdringerig op.
Voelen
Het voelen is essentieel voor de stoffen die op de huid gesmeerd worden. Daarom vinden we scrubben vaak vervelend. Het voelt niet goed aan, maar omdat we inmiddels weten dat het dode huidcellen weghaalt en er straks een heerlijke zachte huid tevoorschijn komt, nemen we het vervelende gevoel maar op de koop toe.
Het is niet gezegd dat zacht aanvoelende producten ook per definitie goed zijn voor het lichaam. Het gaat immers om de werkende elementen in de crème. Toch gaan we – als we gaan proeven in de cosmeticawinkel – altijd af op de zachtheid van het product en hoe goed het uit te smeren is. Het voelt simpelweg goed aan op je huid.
Proeven
Proeven is beperkt en alleen mondverzorgingsproducten proef je mogelijk. De mondverzorging om bijvoorbeeld verouderende huid tegen te gaan is meestal neutraal van smaak. Daarentegen zijn uiteindelijke glosskleuren vaak voorzien van een prettige smaak. Oplopend van zacht zoet tot echte aardbei of kersen smaak.
Tot slot
Op een of andere manier lukt het ons niet een product alleen beoordelen op de ingrediënten en de samenstelling van het product in algemeenheid. Daar speelt de cosmeticawereld goed op in, en natuurlijk mag een product lekker ruiken, lekker smeren en in een mooi potje zitten maar laat de inhoud de doorslag geven.