InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De geschiedenis van de parfum

De geschiedenis van de parfum

Parfum spreekt tot de verbeelding, geuren worden al eeuwen gebruikt. Tegenwoordig zijn er heel veel parfums, Eau de Parfums, Eau de Colognes en Lotons. Hoe begon het allemaal?

Van de Nijl tot Nederland

Het Begin

De geschiedenis van het parfum begint in duizenden jaren geleden in Afrika, aan de oevers van de Nijl. Het begon met de welgemanierde Egyptenaren, die hun doden balsemden met welriekende kruiden. En in elk vertrek vazen met prachtige bloemen neerzetten. Bloemen verwelken en de geur verdwijnt, maar de Egyptenaren ontdekten hoe ze de geur vast konden houden, ze maakten parfum. Door de moeite die dat kost was parfum kostbaar, dus konden alleen de Pharao’s en de hele rijken ervan genieten. Bij feesten werden dozen met reukwerken op tafel gezet. Het reukwerk speelde een ook grote rol bij de eredienst. De Egyptische prinsessen gebruikten naast kohl voor de ogen en henna voor de handen en voeten een waskegel met geparfumeerde zalf die ze op het hoofd zetten. Ook mannen wreven zich na het bad in met zalf van amandel of citrusvruchten.

Van Babylon tot Rome

Onder Nebukadnezar onstonde de hangende tuinen van Babylon, het wereldwonder waarmee hij zijn echtgenote in de bloemen zette. Het nieuwe Babylon wordt een wereldstad en de grootste parfummarkt ter wereld. De perzen vochten gekroond met bloemen en mirre tegen hun buren. Onder koning Ephihanes worden indrukwekkende processies gehouden, waarbij goden potten met reukwerk werden meegedragen, waarmee de toeschouwers worden besprenkeld. De Joden leren het gebruik van reukwerk in Egypte en namen het mee naar Kanaan, Judea en Galilea. Onder Koning Salomo speelt geuren zelfs een rol bij het bouwen, er werden gebouwen opgetrokken met geurige houtsoorten. De Romeinse stammen trokken door Europa wat verhuizende volken veroorzaakten, die het gebruik van reukwerk verspreiden.

Europa

Na donkere tijden wordt het in 496 beter in Frankrijk, wanneer koning Clovis in Reims gekroond wordt. Een feestelijke plechtigheid, waarbij bijzondere geuren werden gebruikt. In 1190 is in Frankrijk het samenstellen en verkopen van reukwerk een erkend beroep. Sterk geurende bloemen waren ook het symbool van legers. De franse Lelie en de Engelse rozenoorlog was een bloedig gevecht tussen het huis van York, met de witte roos en dat van Lancaster dat de rode roos als symbool had. In 1480 schrijft Albertus Magnus zijn “Geheimen” over de schoonheid en de geur en in 1530 komt Nostradamus met een recept waardoor zijn vrouw van 25 heerlijk reukt en er weer als een meisje van twaalf uitziet. Maar dat verbleekt bij de alchemist Alexis le Piedmontain die in zijn Secrets de maitre le Alex Piedmontais recepten geeft voor geparfumeerde poeders en pasta’s en verf voor het haar en lotions.

In de 15e eeuw wordt via Venetië de import van reukwerk uit het oosten verwerkt en en in Florence beginnen ze zelf parfums te fabriceren. Als Catharina de Medici naar Frankrijk komt neemt ze haar eigen parfum mee. Frankrijk neemt de positie van eerste parfumland van Europa van Italië over. Tijdens de regering van Lodewijk XIV wordt er niet gewassen, alleen geparfumeerd, hij wordt de zoetst geurende monarch genoemd.

Pas wanneer na Cromwell Koning Karel II op de troon komt brengen de Fransen en de Italianen de parfum naar Engeland. Tijdens de pest epidemie dragen artsen parfum bij zich in de knop van de wandelstok. Na de franse revolutie neemt het gebruik van geuren af, maar na 1807 is de meest gevraagde geur muskus. Dan wordt in 1695 de Eau de cologne uitgevonden door een Italiaan Johan Paul Feminis. Omdat de Nederlander Jacobus Cornelis Boldoot in 1785 Eau de cologne gaat verkopen wordt het gebruik van parfums ook in Nederland algemeen.
© 2009 - 2019 Cc01, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: Rozegeur en Maneschijn door H. Hendriks

Reageer op het artikel "De geschiedenis van de parfum"

Infoteur: Cc01
Gepubliceerd: 20-11-2009
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!