InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Make-up tips voor de winter

Make-up tips voor de winter

De winter is nu definitief begonnen. Je zomerse tint is all gone, je haar is droog, je huid is droog en bovendien blijf je 's ochtends liever nog een half uurtje langer in je warme bedje liggen in plaats van dat je wat aan je uiterlijk doet. Weet je je geen raad met make-up deze winter maar heb je geen zin om nog langer tegen een vermoeide, bleke snoet aan te kijken? Met deze tips kom je een heel eind zonder dat het al te veel moeite kost.

Bleke snoet

In de zomer merk je gauw dat als je een beetje bruin bent, je eigenlijk niet veel make-up nodig hebt om er mooi en stralend uit te zien. In de winter is dit bij de meesten helaas niet het geval. Tenzij je regelmatig de zonnebank pakt (of in winter stiekem er nog even tussenuit gaat naar een ver warm land), ben je in de winter een wit konijn. Doordat je bleek bent vallen je wallen ook meer op en zie je er vermoeider uit dan ooit.

Bronzers

Gelukkig zijn er bronzers, die je toch nog een sunkissed look kunnen geven in de winter. Om er achter te komen welke tint bronzer het beste bij jouw huidskleur past, kan je het beste even langs gaan bij de DA, Douglas, of andere drogist, en aan een van de medewerkers om advies vragen. Deze weten vaak precies welke kleuren jij het beste kan hebben. Koop niet zomaar een kleur die je mooi vindt, maar vraag om advies en test hem ook even uit.

Het aanbrengen is simpel: Voor een beetje gebruind gezicht hoef je niet je hele gezicht vol te poederen - voorkom het oranje effect! - maar hoef je eigenlijk alleen maar over je jukbeenderen te gaan en deze "lijn" door te trekken tot je slapen. Zo accentueer je ook je jukbeenderen. Je kan ook bronzer op je voorhoofd aanbrengen, maar wees niet te enthousiast: te veel is echt een no-go! Als je een blote nek/hals hebt, vergeet die ook niet!

Blushers

Blushers geven je een gezond kleurtje. Je kan deze in plaats van de bronzer gebruiken, als je alleen een gezond kleurtje wil, maar je kan ook voor allebei kiezen. Vaak is een blusher mooi als de finishing touch. Voor de kleur blush geldt ook weer, vraag het aan een verkoper bij de drogist. De kleur die bij je past zie je ook vaak door even over je wangen te wrijven; de kleur die je dan krijgt is de kleur blush die voor jou het natuurlijkst is. Je brengt de blusher aan op het kroontje van je jukbeenderen. Het makkelijkst is om even te lachen en het dan aan te brengen op je wang waar het bol is.

Ogen

In de zomer waren de frisse, lichte kleurtjes het mooist voor de ogen, in de winter wil je wat warmere, donkerdere kleuren. Goud en zilver kunnen ook goed, vooral tijdens de feestdagen.

Welke kleur?

Heb je bruine ogen, dan kan je eigenlijk alles wel hebben. Vooral koperkleurig, bruin, groen, beige of paars staan goed bij bruine ogen. Zijn je ogen blauw of blauw/grijs? Ga niet voor roze tinten maar kies voor bruin, grijs/zilver, blauw, goud of zwart. Met groene ogen kan je ook een hoop. Ga vooral voor bruin, paars, groen of violet. Deze "regels" gelden natuurlijk niet voor iedereen. Huidskleur en haarkleur speelt ook een rol. Vraag advies aan een verkoper bij de drogist of experimenteer zelf gewoon een beetje!

Smokey eyes
Smokey eyes doen het altijd goed en geven iedereen, mits goed aangebracht, een chique en sexy look. Begin met de eyeliner. Zet een lijntje boven je wimperrand, die dikker wordt naar je buitenste ooghoeken. Je kan eventueel ook oogpotlood op de rand onder je ogen aanbrengen. Voor de oogschaduw gebruik je verschillende kleuren bruin of zwart. Begin met de highlighter (de lichtste kleur) vlak onder je wenkbrouw. Deze kleur kan je ook aanbrengen bij je binnenste ooghoek. Kies daarna voor een donkerdere kleur (de middelste kleur van drie) om op de rest van je oog aan te brengen. Breng deze aan op je hele ooglid en nog iets erboven, zodat het mooi overloopt in de kleur van de highlighter.

Met de donkerste kleur doe je de buitenste kant van je ooglid. Breng deze aan bij je buitenste ooghoek en trek hem in de richting van het einde van je wenkbrouw. Laat deze kleur overlopen in de middelste kleur. Met deze laatste donkerste kleur kan je eventueel nog een dun laagje vlak onder je oog aanbrengen. Maak het geheel af met een paar laagjes zwarte mascara.

Lippen

Regel 1 voor in de winter: Verzorg je lippen goed! Smeer ze dagelijks in met vaseline, om droge lippen met loshangende velletjes te voorkomen. Qua lippenstift kies je tijdens de feestdagen voor warme kleuren. Feestelijk rood is prachtig met een mooie galajurk. Heb je last van gele tanden? Kies dan vooral voor roze tinten. Roze maakt je tanden witter, terwijl rood je tanden juist geler kan maken. Heb je bruine ogen, dan staat een bruine tint lippenstift je goed. Voor een glanzend effect breng je over je lippenstift een transparante gloss aan.
© 2009 - 2019 Mathilde876, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Make-up tips: Laat jouw oogkleur mooi uitkomenVeel mensen hebben ontzettend mooie ogen. Sprankelend blauw, smaragd groen, warm bruin. Maar hoe haal je het maximale ui…
Make-up: De perfecte smokey-eyeMake-up: De perfecte smokey-eyeEen smokey-eye make-up is tijdloos. Deze make-up is ook meteen een moeilijkere om uit te voeren. In dit artikel staat st…
Oog make-up tips, hoe maak je smokey eyes?Experimenteer eens met smokey eyes, dit is een intense oog make-up die je ogen een verleidelijk en zwoele uitstraling ge…
Mix je beautyspullenMix je beautyspullenDe naam zegt het al: lipstick is voor je lippen en oogschaduw voor je ogen. Maar laten we dat juist even vergeten. Veel…
Beauty: blusherBeauty: blusherHet gebruik van de blush - ook wel rouge - op het gezicht is een tijdje minder populair geweest. Waarom? Wie zal het zeg…

Reageer op het artikel "Make-up tips voor de winter"

Infoteur: Mathilde876
Gepubliceerd: 20-11-2009
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!