InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: De huid in de winter

Beauty: De huid in de winter

Beauty: De huid in de winter De huid is je grootste orgaan en net zo belangrijk als alle andere, meer kwetsbare organen in ons lichaam. Maar omdat het het enige orgaan is wat aan de oppervlakte ligt, wil dat wel zeggen dat de huid in alle jaargetijden goed verzorgd moet worden om het in optimale conditie te houden.

De winter

De winter is, met vaak vele lagen kleding, centrale verwarming en klimaatregeling, niet de meest ideale omgeving om de huid optimaal te hebben. Je zult dus een handje moeten helpen om de huid optimaal te houden.

Scrubben en smeren

We kennen allemaal de droge, ietwat geschilferde onderbenen. Maar vaak blijft het niet beperkt tot de onderbenen en krijgen de knieën en de armen er ook wat van mee. Belangrijk is dan dat je regelmatig scrubt. Alleen smeren zou betekenen dat je op de dode huidcellen smeert en het effect is dan nihil (en je blijft smeren). Het is belangrijk dat de scrub zijn werk kan doen, maar de sterkte is afhankelijk van wat je prettig vindt op je huid. Zeezout is bijvoorbeeld best heftig en niet iedere huid kan hier tegen. De scrub zal de dode huidcellen verwijderen en als je het afspoelt, voelt je huid strak en schoon aan. De dode huidcellen zijn nu weg en de bodylotion of bodycreme (voor de extra droge huid) kan nu optimaal werk verrichten.

De benen kunnen nog extra geholpen worden door na het scrubben en smeren de benen iets omhoog te leggen in een ontspannen houden. Dit is goed voor de bloedsomloop.

Masker en pakking

Een masker voor het gezicht en een heerlijke pakking voor het lichaam (welke is zeer afhankelijk van de voorkeur) is goed voor de doorbloeding, extra toevoegingen in de huid te laten dringen en heerlijk te ontspannen.

Goed afspoelen als je klaar bent en om optimaal te kunnen genieten van dit soort behandelingen is het goed om ook te kunnen ontspannen. Mede om die reden zie je in de klinieken die gespecialiseerd zijn in wellness ook allemaal dit soort behandelingen, inclusief een heerlijke sauna (die er aan vooraf kan gaan). Geef jezelf af en toe zon combinatiedagje cadeau.

Extra kwetsbaar?

Wat is extra kwetsbaar in de winter? De plaatsen die niet door kleding bedekt worden en dat is vaak het gezicht en de handen.

Het gezicht

Het gezicht is extra kwetsbaar en als je regelmatig scrubt en jezelf een maskertje cadeau geeft kom je al een heel eind. Kijk ook nog eens goed naar je dagcrème. De dagcrème op waterbasis die in de zomer prima dienst kan doen, werkt niet altijd even goed in de winter. De dagcrème mag dan een ietwat vollere substantie zijn en niet op waterbasis. Je moet uitproberen wat je prettig vindt dragen. Je moet immers niet voelen dat je iets op je gezicht hebt. Maar een iets vollere dagcrème kan net iets meer bescherming geven. Als dan de combinatie met een foundation niet prettig meer voelt, is er ook nog een combinatie en kan je een wat vollere gekleurde dagcrème nemen.

De lippen zijn ook erg kwetsbaar en wat extra beschermen kan je met de bekende lippencrèmes geven. Wil je de lippencrème ook voor bijvoorbeeld de wintersport gebruiken, let dan goed op of er een zonnefilter in zit. Desgewenst neem je er een met een kleurtje.

De handen

De handen zijn de hele dag bezig en dus is bescherming de hele dag door net altijd mogelijk. Daarnaast was je regelmatig de handen en is het niet altijd te doen om handcrème te gebruiken. Toch zou dit wel goed zijn. Want het water en de zeep drogen de handen uit en door wat toe te voegen in de vorm van handcrème bescherm je de hand tegen uitdrogen.

Voor mensen die zeggen dat het gebruik zal leiden tot verslaving, kan gesteld worden dat dit onzin is. Wel is het zo dat de zachte handen een verslavend gevoel geven en als je dus niet meer smeert, voelt het minder prettig aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verzorging gezichtshuidDe huid in uw gezicht is delicaat en hoewel we steeds meer bezig zijn met dag- en nachtcrèmes, de reiniging van het gezi…
Scrubs en crèmes voor een goede lichaamsverzorgingEen goedverzorgde huid is een stralende huid. Dit artikel bevat enkele tips voor een goede lichaamsverzorging, zoals het…
Beauty: Wintersport en verzorgingBeauty: Wintersport en verzorgingHoewel we het allemaal weten, vinden we het toch lastig om te bedenken dat we tijdens de wintersport ook wel wat extra v…
Foundation voor een droge huid: Welke soort is het best?Er is niet zo vervelend als een huid die droog, trekkerig en schilferig is. Wanneer je foundation op zon huid aanbrengt…
Huidverzorging in het najaarHuidverzorging in het najaarDe huid kan in het najaar net even wat meer aandacht gebruiken. Enerzijds, omdat je beduidend meer zon op je huid gehad…

Reageer op het artikel "Beauty: De huid in de winter"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 16-01-2010
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Schrijf mee!