InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Transpiratie en anti-transpiratie onder oksels en voetzolen

Transpiratie en anti-transpiratie onder oksels en voetzolen

Zweet jij bescheiden (= normaal) of val jij meer onder de noemer klotsende oksels? Overmatig transpireren is een serieus probleem. Het is vaak zichtbaar op je kleding, je ruikt het en dat kan je heel onzeker maken. Maar geen nood: er is wat aan te doen om welriekend en okselfris door het leven te gaan.

Er zijn 2 soorten transpiratie

  • exocriene kliertjes: die komen voor op je handpalmen, voetzolen, en voorhoofd.
  • apocriene kliertje: die komen voor in je oksels, rond je geslachtsdelen, tepels, oogleden, hoorgang en rond de navel.

De apocriene afscheiding wordt geregeld door geslachtshormonen die in de puberteit actief worden en bij het ouder worden neemt dit weer af. Deze transpiratie voedt de bacteriën die de lichaamsgeur veroorzaken. Vandaar dat jonge kinderen en ouderen hier minder vaak last van zullen hebben.

Enkele weetjes over zweetklieren

  • Mensen in Afrika hebben de meeste zweetklieren, Europeanen minder en het Aziatische volk het minst.
  • Mannen transpireren meer per zweetklier dan vrouwen
  • Meer transpiratie levert meer geconcentreerde transpiratie en meer bacteriën op (bijvoorbeeld sporten)

Anti-transpiratie

Niemand vindt het leuk om met kringen onder zijn oksels rond te lopen en een uur in de wind te stinken.
Anti-transpiratiemiddelen zijn medicinale producten die de transpiratie moeten verminderen.

Deodorants

  • Rollers zijn effectiever en minder irriterend dan lotions en crémes.
  • Sticks, vloeibare producten en spuitbussen zijn het minst doeltreffend.
  • Deodorants zijn geen medicinale producten, ze maskeren alleen maar de geur met een parfum of met een anti-bacteriële stof.

Alle tips om lichaamsgeur en transpiratie tegen te gaan

  • Anti-transpiratie middelen mogen nooit worden gesmeerd op een kapotte of geïrriteerde huid of net na het scheren.
  • Smeer ook geen middel als de huid gaat prikken, jeuken of als je uitslag krijgt.
  • Smeer alleen het middel op de oksel of voetzool, niet op de omliggende huid. Wrijf eventueel het overtollige weg.
  • Breng het middel aan na een wasbeurt als je oksels en voetzolen schoon en droog zijn.
  • Anti-transpiratie middelen kun je het beste s nachts aanbrengen.
  • Gebruik een deodoriserende zeep (niet op je gezicht, dat droog teveel uit).
  • Vermijd synthetische kledingstukken, strakke plastic of rubberen schoeisel.
  • Gebruik na bad of douche een absorberende deodoriserende poeder voor je oksels, voetzolen en lichaamsplooien.
  • Eet geen knoflook, uien, azijn, sterke kaas en mosterd. Deze producten versterken de lichaamsgeur.
  • Vermijd scherpe specerijen en koffie als je hiervan gaat transpireren.
  • Scheer je oksels. Zo verminder je het aantal bacteriën en daardoor ook de lichaamsgeur.
  • Laat 3 of 4 theezakjes met looizuur in 2 liter water. Leg een, met thee doordrenkte, washand als kompres op je te behandelen lichaamsdelen en laat dat 20 minuten intrekken. Het beste kun je dit dagelijks doen.
  • Als je heel erg transpireert kan je dermatoloog een speciaal middel voorschrijven, wat je dagelijks moet gebruiken gedurende een korte periode en daarna 1x per week.
  • Een dermatoloog kan ook een behandeling met ionoforese voorschrijven. Je kunt dit bij de dermatoloog doen of thuis. Dit is een apparaatje wat wordt vastgehecht aan de oksel, handen en voeten en geeft hele lichte (pijnloze) stroomschokjes. Eerst doe je dit 7 tot 10 dagen dagelijks een kwartiertje. Daarna 4 x per week. De zweetproductie zal voor een aantal weken afnemen (6 tot 8 weken).

Goed product voor onder de oksels is:

syNeo 5 (werkt 5 dagen). s Avonds op iedere schone en droge okselhuid 3 x sprayen, later drogen en dan pas nachtkleding aandoen. De anti-transpirant doet s nachts zijn werkt en s morgens normaal wassen en/of douchen en je gewone deo opbrengen. Wanneer syNeo 5 is uitgewerkt, opnieuw opbrengen (dit is meestal na ongeveer 5 dagen)

Goede producten voor onder de voetzolen zijn:

syNeo 5 (zie hierboven). Je sprayt op iedere schone en droge voetzool 4 x voor de nacht.
Pedicare zalf voor transpirerende voeten. Deze vrij dikke witte crème kun je het beste met een spatel opbrengen op drogen en schone voeten voor de nacht. Doe daarna katoenen (witte) sokken eroverheen, anders zit alles onder. Was ook je handen goed.

Deodorantvlekken in kleding schoonmaken

Het is zonde van je kleding als er deo-vlekken in zitten. Gelukkig hoef je niet gelijk je kleding weg te gooien.
  • Wrijf de vlek eerst met ossegalzeep goed in en laat dit een nacht laten intrekken. Was het de volgende dag met vlekkenzout in de wasmachine.
  • Witte stoffen kun je beter een nacht laten weken in verdund bleekwater, voordat ze in de wasmachine gaan.
© 2010 - 2017 Carolaw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Iedereen transpireertIedereen transpireert, de een wat meer en de ander wat minder. De meeste van ons gebruiken ook iets om de transpiratie e…
Hyperhidrosis (overmatig transpireren)Hyperhidrosis, ofwel overmatige transpiratie. Transpiratie is een normale reactie van het lichaam en is nodig om af te k…
Tips tegen zwetenZweten of transpireren is een natuurlijk proces dat als doel heeft om ons lichaam af te koelen. Er zijn verschillende oo…
Transpireren en zweetgeur: oorzaken en oplossingenTranspireren en zweetgeur: oorzaken en oplossingenTranspireren is een heel gewone reactie van het lichaam bij warmte. De ene mens zweet meer dan de ander. Zweten kan zorg…
Overmatige transpiratie voorkomen met Odorex Extra DryOvermatige transpiratie voorkomen met Odorex Extra DryZweten bij inspanning is normaal en dient om overtollige lichaamswarmte kwijt te raken. Maar wat als je nu buitensporig…

Reageer op het artikel "Transpiratie en anti-transpiratie onder oksels en voetzolen"

Infoteur: Carolaw
Gepubliceerd: 09-03-2010
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!