InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Oogboltatoeage: mooi of grensoverschrijdend?

Oogboltatoeage: mooi of grensoverschrijdend?

Iedereen kent ze wel: tatoeages. Leuke realistische afbeeldingen of fantasievolle tribals als versiering op de huid. Men vindt ze op de meest leuke of vreemde plaatsen. Maar nu ontwikkelt zich een nieuwe trend: de oogboltatoeage. Geen gekleurde lenzen meer maar echt inkt in je oog die ook daadwerkelijk wordt ingebracht met een naald. Mooi of grensoverschrijdend?

Tatoeages zijn er sinds mensenheugenis

Al eeuwen lang versieren mensen zich met afbeeldingen en figuren over het gehele lichaam. Dit doen ze om bij een groep te horen of om zich er juist van te onderscheiden. Er zijn ook mensen die het puur doen omdat ze het mooi vinden of om te choqueren. Weer anderen kiezen ervoor uit bijgeloof. Tatoeages vindt men terug bij alle rangen en standen, van koningen tot arbeiders verspreidt over de gehele wereld. De oudste tatoeages werden gevonden bij een 5300 jaar oude gletsjerlijk uit Oostenrijk en een 2000 jaar oude Egyptische mummie van een koningskind.

Wat is eigenlijk een tatoeage?

Bij een tatoeage maakt men met behulp van naald en inkt een blijvende tekening in de huid. De inkt wordt door middel van één of meerdere naalden tegelijk, tot een diepte van twee millimeter in de lederhuid gebracht. Doordat de pigmentdeeltjes van het inkt relatief groot zijn, kan het lichaam deze deeltjes niet afvoeren. Om het lichaam toch te kunnen beschermen worden de deeltjes ter plaatse ingekapseld. Hierdoor blijft het grootste gedeelte van het inkt keurig op zijn plaats waardoor men nog lang kan genieten van de tatoeage.

Tatoeage op de oogbol

Mensen zoeken steeds weer nieuwe grenzen op en is een "gewone tattoo" geen uitdaging meer. Deze mensen kiezen voor een tatoeage op de oogbol. Er wordt bij deze tatoeage ook daadwerkelijk gebruik gemaakt van naald en inkt. Het witte gedeelte van de oog wordt, onder plaatselijke verdoving, voorzien van kleurstof. Men kan kiezen uit één kleur of zelfs figuurtjes. Hierbij moet het inkt precies 0,3 mm in de onderste laag van het hoornvlies worden aangebracht. Als het niet diep genoeg wordt ingespoten dan verdwijnt de kleur weer. Maar als men te diep doorprikt gaat de naald door de hoornvlies heen met alle gevolgen van dien.
Momenteel is het tatoeëren van de ogen erg populair in Amerika, vooral bij staatsgevangenen. Er wordt door hun vaak gekozen voor een rode kleur omdat dit lijkt op bloeddoorlopen ogen.

Bron: IZATRINI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: IZATRINI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Risico's van een tatoeage

Een tatoeage laten plaatsen is natuurlijk nooit zonder risico. Een belangrijk punt is natuurlijk hygiëne. Indien er niet steriel wordt gewerkt dan is er kans op een ontsteking maar nog erger zijn hepatitis, tbc en HIV. Tevens zijn er mensen die allergisch zijn voor het inkt dat wordt gebruikt.
Tevens vindt er een inkt opeenhoping plaats in de lymfeklieren, dit ontstaat door zeer kleine pigmentdeeltjes die wel door het lichaam kunnen worden getransporteerd en door de lymfeklieren worden "opgevangen".
Met een oogboltatoeage zijn de risico's nog vele malen groter. Ook hier kunnen infecties ontstaan en kunnen er bloedingen of perforaties optreden. In het ergste geval gaat het helemaal mis en ontstaat er volledige blindheid. Blindheid veroorzaakt door een oogboltatoeage is in de meeste gevallen niet meer te herstellen door een oogspecialist. De kans dat er iets mis gaat bij een tatoeage in de oogbol is groot, de percentage ligt op ongeveer 50%.

Oogboltatoeage en de medische wereld

In de medische wereld wordt er ook gebruik gemaakt van oogboltatoeages. Dit gebeurt bij mensen die volledig blind zijn met één oog of beide ogen door bijvoorbeeld een ziekte of ongeluk. Een blinde oog kan soms zijn kleur en glans verliezen en op den duur is er alleen nog maar een witte oogbol te zien. Mensen in de omgeving kunnen daar van schrikken of gaan juist een persoon aan staren.
Om dit te camoufleren word er vaak gebruik gemaakt van gekleurde lenzen. Maar niet iedereen kan even goed tegen het dragen van lenzen, soms geeft het irritatie aan het oog. Met een tatoeage op de oogbal kun men dit probleem redelijk goed oplossen. Iemand die zijn vak goed verstaat, kan een prachtig kunstwerk afleveren zodat het weer een mooi kleurrijke oogbal is.

Is een tatoeage voor altijd?

Een tatoeage is over het algemeen voor altijd. Maar het wordt tegenwoordig wel steeds gemakkelijker om hem te laten verwijderen. De technieken hiervoor worden steeds beter. Waardoor er, over het algemeen, steeds minder tot geen littekenweefsel ontstaat. Een oogbol tatoeage daarentegen is wel definitief, dit kan niet met de huidige technieken worden verwijderd!
Maar voor elke tatoeage die men van plan is om te laten zetten geldt: Think Before You Ink!
© 2010 - 2019 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een tattoo?Wat kost een tattoo?Overweeg jij om een tattoo te laten zetten? Dan wil je vast weten wat je dit nou eigenlijk gaat kosten. Hier is helaas n…
Mag je zwemmen met een tattoo?Mag je zwemmen met een tattoo?Niet iedereen weet hoe het nou precies zit met tatoeages en zwemmen. Mag je zwemmen met een tattoo? Het is belangrijk om…
Tattoo verzorging - Verzorg je tatoeageTattoo verzorging - Verzorg je tatoeageZodra je tattoo gezet is zal je je als eerste bezig moeten gaan houden met de juiste verzorging van je tatoeage. Na het…
Help! Ik mag geen tatoeage van mijn oudersHelp! Ik mag geen tatoeage van mijn oudersWil jij graag een tatoeage, maar zeggen je ouders: ‘nee’? Dan wil je waarschijnlijk weten hoe je hen toch kunt overhalen…
Help! Ik heb spijt van mijn tattoo. Wat nu?Help! Ik heb spijt van mijn tattoo. Wat nu?Het kan helaas voorkomen dat je een tatoeage laat zetten waar je later spijt van hebt. Je was misschien te jong toen je…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Oogboltatoeage: mooi of grensoverschrijdend?"

Reacties

Erik Kwaks, 08-04-2014 18:33 #2
Heb een vraag, waar zou ik een oogbaltatoeage kunnen laten zetten hier in Nederland?

Mytje, 24-08-2011 09:39 #1
Het enige wanneer dit me mooi lijkt is om je ogen "wit" te maken zodat alle adertjes weg lijken te zijn. Of heeft dat geen zin omdat de kleurstof dieper zit? Reactie infoteur, 24-08-2011
@Mytje,

In principe kan het oogwit, wit worden ingekleurd maar bedenk wel dat er zeer hoge risico's aan verbonden zitten.

Infoteur: El-ja
Laatste update: 09-11-2011
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!