InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Pijnloos en effectief ontharen

Pijnloos en effectief ontharen

Pijnloos en effectief ontharen Lichaamsbeharing houdt ons al eeuwenlang bezig, omdat het zo bepalend is voor schoonheid en de aantrekkingskracht op het andere geslacht. Beharing is ook aan mode onderhevig, want midden vorige eeuw waren weelderige vrouwenoksels eerder gewoonte dan uitzondering. Ook de intieme delen waren altijd rijkelijk voorzien van door de natuur geschonken beharing. (Zie via Google de verkiezingsposter uit 1971 van de PSP). Via epileren, harsen, scheren, ontharingscrème, depileren, aanstekers e.d. kun je tegenwoordig de beharing te lijf gaan, voor zover die ongewenst is.

Haar mooiste bezit

Een weelderige haardos op het hoofd is voor een vrouw het mooiste bezit. De aantrekkingskracht daarvan op het andere geslacht is dusdanig dat verschillende religies voorschrijven dat het hoofd bedekt blijft, zoals de fundamentalistische islam en het Jodendom. Maar alle andere beharing op het vrouwenlichaam zijn uit de mode vandaag de dag. Maar hoe kun je makkelijk en snel lekker glad worden en liefst ook blijven.

Via verschillende methoden kun je proberen het gevecht met de haargroei te winnen:

Scheren

De oudste methode, pijnloos en makkelijk. Doe het zoals de mannen doen, nadat je bent ingezeept, dus na het wassen en douchen. Op dat moment zijn de haartjes lekker zacht en laten zich het gemakkelijkst verwijderen. Altijd tegen de haargroei in scheren. Oksels benen en bikinilijn kun je op die manier aanpakken. Je kunt ook een elektrisch apparaatje gebruiken.

Ontharingscrème

Werkt ook goed, maar let op dat je er niet allergisch voor bent. Dat kun je uittesten door de crème aan de binnenkant van je arm uit te proberen. Als er na een half uur nog geen reactie optreedt kun je de crème zonder probleem gebruiken, ook op nog gevoeliger plekken. Het voordeel van crème t.o.v. scheren is dat de haartjes en stoppels langer wegblijven omdat het haartje dieper wordt weggehaald dan bij scheren mogelijk is.

Harsen of waxen

Er zijn tegenwoordig kant-en-klare harsstrips, die met een ruk de haartjes er met wortel en al uittrekken, waardoor het weken duurt voordat de haartjes weer de kop opsteken. De benen kun je zelf doen, maar als het om de bikinilijn gaat wordt aanbevolen er voor naar een specialist te gaan. Ook geschikt voor de bovenlip. Ook kun je werken met waxstrips.

Elektrisch epileren

Een pijnlijk maar wel effectief klusje want het resultaat is dat de haartjes twee tot vier weken uitgeschakeld zijn. Naarmate je het vaker doet wordt het overigens steeds minder pijnlijk. Net als bij het harsen worden ook de wortels verwijderd.

Laseren

Een doeltreffende ingreep want met laseren wordt het haarzakje uitgeschakeld, waardoor zich geen nieuwe wortel kan ontwikkelen en de haren dientengevolge meestal voor altijd zijn uitgeschakeld. Je kunt de klus niet zelf klaren, maar moet ervoor naar de specialist. Vreemd genoeg zijn blonde haartjes relatief lastig te elimineren. Het is een dure behandeling, maar je spaart op den duur natuurlijk toch heel wat tijd en crèmes e.d. uit.

Threading

Komt veel voor in de oosterse landen. Het wil zeggen dat je onthaart d.m.v. een touwtje. Ook een methode waarbij de wortel wordt verwijderd en de haren dus een paar weken wegblijven. De Turkse kapper doet het goedkoop. De schoonheidssalon vraagt een vermogen.

Bodysugar

Een zelfde methode als harsen, maar dan op basis van suiker. Voordeel is dat je de achtergebleven restjes makkelijk met water kunt wegspoelen. Ook het resultaat en de werkwijze is als bij harsen. Als je ervaring met harsen hebt kun je het spul via internet bestellen.

Depileren

Met een depilator trek je het haartje er tot op de huid uit. Het resultaat is dus ongeveer het zelfde als bij scheren. Het doet geen pijn en de haartjes blijven iets langer weg, dan bij het ouderwetse scheren. Ook de bikinilijn en de bovenlip kun je ermee behandelen.

Wegbranden

Gebeurt alleen bij de Turkse kapper, als die de ontsierende oorhaartjes van mannen met een wapperende vlam uit een soort van aansteker weghaalt. Niets echt iets voor vrouwen dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontharingsmethodes voor vrouwenOntharingsmethodes voor vrouwenDe meeste vrouwen zijn er zeer regelmatig mee bezig. Vaak in de zomermaanden wat meer dan in de wintermaanden: ontharen.…
Overbeharing, wat er tegen te doen?In onze samenleving is het nu eenmaal mode om jezelf glad te scheren, onder de oksels, op je borst, en voor vrouwen zelf…
Jezelf blijvend ontharen met een laserapparaat, kan dat?Jezelf blijvend ontharen met een laserapparaat, kan dat?Veel mensen hebben last van overbeharing. Daarnaast willen we op plaatsen waar we normale beharing hebben, daar geen har…
Mooie gladde benenMooie gladde benenDe zon begint weer te schijnen, dus de rokjes en jurkjes kunnen weer aan. Dan is het ook weer tijd om onze benen van top…

Reageer op het artikel "Pijnloos en effectief ontharen"

Reactie

Robin, 04-09-2011 23:03 #1
Ik lees in dit stuk dat je altijd tegen de groei in moet scheren, helaas is dit niet correct. Tuurliijk kan je tegen de haar groei in scheren maar dit zorgt er vaak voor dat je huid sneller geïrriteerd raakt en dat je dan meer kans hebt op ingroeiende haren! *http://www.seksvraagbaak.nl/sekswijzers_schaamscheerwijzer.htm

Infoteur: Robbie
Laatste update: 16-11-2018
Subrubriek: Beauty
Special: Kapsel en haar
Reacties: 1
Schrijf mee!