InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ingegroeide schaamharen en baardharen, een hinderlijke kwaal

Ingegroeide schaamharen en baardharen, een hinderlijke kwaal

Ingegroeide schaamharen en baardharen, een hinderlijke kwaal Pukkels, zweren, puisten, bulten en andere, al dan niet jeukende huiduitslag, i.v.m. ongewenste haargroei, veroorzaken bij menigeen een minder fraai huidoppervlak. Want behalve dat het scheren ons dagelijks veel tijd kost, heeft het vaak nog een extra vervelende complicatie, namelijk ingegroeide baardharen die de huid aantasten. Moedeloos accepteren of proberen er wat aan te doen? En hoe zit het eigenlijk met ingegroeid schaamhaar bij de dames. Hebben die rond hun intieme zone eveneens van die rode bultjes en die etterende pukkels?

Groeiende haren die zich verstoppen

Veel mannen hebben last van ingegroeide baardharen. Geen ernstige maar wel een hinderlijke klacht. De haren ontsteken in de huid met als gevolg pukkels en etterende bulten. En zijn er een paar genezen, dan zijn de volgende alweer aan het opkomen. Er komt geen einde aan die klachten. Is er eigenlijk wat tegen te doen?

Oorzaak

De oorzaak ligt natuurlijk in het feit dat we ons scheren. Zouden we dat niet doen en een baard op natuurlijke wijze laten groeien dan zou geen baardhaar (en ook geen schaamhaar) de kans krijgen zich in onze huid te wroeten. Het zijn namelijk de zeer kort afgeschoren stoppels die soms niet naar buiten kunnen komen. Omdat die haren zich vanwege hun scherpe uiteinde (stoppel) bij toeval haken in de opperhuid en daarin verder groeien, soms wel tot een cm lang, met alle gevolgen van dien.

Leeftijd

Leeftijd speelt ontegenzeggelijk een rol. Naarmate je ouder wordt verdikt de hoornlaag zich meer en meer. En dat verklaart waarom je er op jongere leeftijd meestal nog geen last van hebt. Het kan dus helpen de hoornlaag dun te houden.

De symptomen

De klacht is niet zozeer dat de haar niet naar buiten komt, maar dat deze haar een verwoestende werking op onze huid heeft. De haar groeit namelijk gewoon door en moet ergens heen en dat is in onze huid. Het gevolg is in eerste instantie een verdikking (pukkel) die zichtbaar en voelbaar is. Vervolgens gaat de boel ontsteken en verandert de pukkel in een dikkere bult met een hoeveelheid etter. En aangezien het er zelden slechts een is, dus een heel vervelend gedoe. Want elke ingegroeide haar bezorgt je minstens 1 a 2 weken ongemak.

Wat doe je met die ingegroeide haren en die bulten

Soms laten uitzieken. Een andere keer als je het idee hebt dat je de haar in de huid kunt zien, kun je nog wel eens met een scherp pincet proberen die haar te pakken en te verwijderen. Ook lukt het soms om een speld onder de haar te steken en hem zo te verwijderen. Maar dan moet je die haar onder de huid al enigszins kunnen zien anders is het te veel een gok. Evengoed prik je nog wel eens mis, omdat je het niet goed gezien hebt. Doe die operaties dus bij goed daglicht dan heb je de beste kans dat je beet hebt.

Voorkomen is beter dan genezen

  • Als de klacht vanwege een dikke hoornlaag komt, zou je willen dat de hoornlaag dunner was. Dit kun je proberen door een zogenaamde lysing te gebruiken. Lysings bevatten veelal fruitzuren of eiwitsplitsende bestanddelen. (ook je hoornlaag bestaat uit eiwitten).
  • Met zeep scheren goed laten inweken en een scherp mesje gebruiken helpt bij sommigen.
  • Als je een vette huid hebt, zou scrubcrème kunnen helpen. Prima onder de douche te gebruiken. Vervolgens enkele minuten inmasseren. Een scrub reinigt de huid extra grondig en verwijdert dode huidcellen. Op den duur zou dit het aantal ingegroeide haren kunnen verminderen.
  • Een schoonheidsspecialist zou uitkomst kunnen bieden.
  • Een nieuw middel: pfb vanish, zou goede resultaten geven.
Kortom er zijn een aantal oplossingen, waar de een wel en de ander niet baat bij heeft, aangezien iedere huid en ook ieders haargroei natuurlijk anders is.

Damesprobleem

Sinds de schaamharen uit de mode zijn, en de beharing aldaar veelal zorgvuldig verwijderd wordt, heeft zich bij de dames hetzelfde probleem aangediend. Namelijk pukkels op een hinderlijke plaats. Verander daarom zonodig in bovenstaand artikel het woord baard door schaamharen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ingegroeide haren? PFB vanishVeel mensen hebben last van ingegroeide haren. Deze brengen veel irritaties met zich mee, niet alleen lichamelijk maar o…
Ingegroeide haren en schaamharen bij het scheren: OplossingVandaag de dag is scheren de normaalste zaak van de wereld. Hoe kaler hoe beter, lijkt de trend. Toch brengt dit scheren…
Schaamhaarmode en trendsSchaamhaarmode en trendsHet scheren van schaamhaar is geen taboe meer. Het lijkt erop dat alle vrouwen het schaamhaar scheren. Het is niet lange…
Pseudofolliculitis barbae: symptomen, oorzaak en behandelingPseudofolliculitis barbae: symptomen, oorzaak en behandelingPseudofolliculitis barbae (ingegroeide haren of scheerbultjes) wordt gekenmerkt door ontstekingen rond de haarzakjes. De…
Schaamhaar verzorging bij vrouwenSchaamhaar verzorging bij vrouwenSchaamhaar is het haar wat zich bevindt op de geslachtsdelen, in het kruis en bovenaan tussen de benen. Meestal begint d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ingegroeide schaamharen en baardharen, een hinderlijke kwaal"

Reactie

Anne Mulder, 14-07-2009 10:03 #1
Ik gebruik sinds kort PFB Vanish, ik had altijd last bij mijn bikinilijn en had al vanalles geprobeerd. Mijn probleem van ingegroeide haartjes was na twee dagen hiermee opgelost. Ik heb het gekocht bij da. Er staat heel veel op het internet over pfb vanish en op www.pfbvanish.nl

Infoteur: Robbie
Laatste update: 13-11-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Man/vrouw verschillen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!