Wat kost een tattoo?

Wat kost een tattoo? Overweeg jij om een tattoo te laten zetten? Dan wil je vast weten wat je dit nou eigenlijk gaat kosten. Hier is helaas niet een duidelijk antwoord op te geven. Veel is namelijk afhankelijk van de tatoeage die je wilt en de tattooshop waar je hem laat zetten. Hoe veel geld ben je ongeveer kwijt als je een tattoo laat zetten?

Wat kost een tattoo?

Voor niks gaat de zon op, dat geldt natuurlijk ook voor het laten zetten van een tattoo. We weten allemaal dat we geld moeten neerleggen om een tattoo te laten zetten, maar de vraag is: hoeveel? Deze vraag is helaas niet heel gemakkelijk te beantwoorden. De meeste tatoeëerders hanteren namelijk een eigen tarief en dit kan behoorlijk verschillen. Ook is het natuurlijk afhankelijk van het formaat van de tatoeage.

Formaat van de tattoo

Om de prijs te kunnen bepalen, moet een tatttooshop weten hoe groot de tatoeage ongeveer wordt die je in gedachten hebt. Hoe groter de tatoeage, hoe duurder het wordt. Er wordt immers meer inkt gebruikt. Ook is de tatoeëerder langer bezig. Voor sommige grote tatoeages worden zelfs meerdere sessies ingepland.

Uurtarief

Bijna iedere tatoeëerder hanteert een uurtarief. Dit tarief kan erg verschillend zijn en is afhankelijk van de shop en de kwaliteit van de artiest. Tatoeëerders die bekend staan om fantastische ontwerpen en goede kwaliteit, vragen doorgaans meer per uur. Prijzen kunnen variëren tussen de 50 en zelfs 250 euro per uur.

Wordt er kleur gebruikt?

De prijs kan ook medebepaald worden door de inkt die wordt gebruikt. Is dit alleen zwart of wordt er juist (veel) kleur gebruikt? Wanneer er verschillende kleuren worden gebruikt, betaal je ook mee aan de inkt die hiervoor wordt gebruikt.

Hoe zit het met kleine tatoeages?

Het is goed mogelijk dat een tattooshop een minimumprijs hanteert. Een kleine tatoeage betekent dus niet meteen dat het ook heel goedkoop wordt. Dit minimumbedrag kan per shop verschillend zijn en het beste is om hier van tevoren eens goed over te informeren.

Prijsopvraag doen

Omdat er zo veel aspecten zijn die de prijs bepalen van een tatoeage, kun je het beste eens een shop binnenlopen en een prijsopvraag doen. Leg uit wat voor een tatoeage je wilt, waar je deze wilt en hoe groot het moet zijn. Er kan dan door de tatoeëerder een goede indicatie worden gegeven van de prijs. Het informeren naar de kosten zal je nooit geld kosten. Je zit ook niet direct vast aan een afspraak om een tatoeage te laten zetten. Je kunt dus ook bij meerdere shops langsgaan en de prijzen met elkaar vergelijken.

Vooruitbetalen bij een tattoo

Veel shops willen graag dat je een gedeelte van de tatoeage vooruit betaalt. Dit doen ze om te voorkomen dat mensen toch maar niet op komen dagen en de tatoeëerder wel een ontwerp heeft gemaakt. Het bedrag dat je vooraf moet betalen is per shop verschillend. Doorgaans kun je rekening houden met een bepaald percentage va het volledige bedrag.

Let altijd ook op de kwaliteit!

Het is logisch dat je wellicht gaat zoeken naar een tattooshop die niet al te duur is. De vraag is alleen; is dit verstandig? Je hebt een tattoo je hele leven en de kwaliteit is natuurlijk het belangrijkste. Heb je twee shops waarvan de ene veel goedkoper is dan de ander, check dan goed of de kwaliteit van de tattoo’s overeenkomt met wat jij graag permanent op je lichaam wilt hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een tattoo?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: Juni 2015
Subrubriek: Lifestyle
Special: Tattoo
Schrijf mee!