InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Modetrends in cosmeticaland

Modetrends in cosmeticaland

Modetrends in cosmeticaland De mode in cosmeticaland is jaren niet echt serieus geweest. Zo nu en dan een nieuw kleurtje en een enkele keer een spectaculair nieuw product, is nauwelijks “mode” te noemen. Maar er zit geld in mode en dus heeft de cosmeticawereld er ook serieus werk van gemaakt.

Basis

De basis van cosmetica is de verfraaiing in de meest brede zin van het woord. Het zou, behalve zo nu en dan door ontwikkelingen een nieuw product lanceren, niet aan mode onderhevig hoeven zijn. Maar niets is minder waar.

Ten eerste gaan de ontwikkelingen hard als het gaat om de houdbaarheid (op het gezicht) van make-up en daarnaast willen we enig moment allemaal dat cosmetica ons helpt als het gaat om het verouderingsproces. Met enige regelmaat verschijnen er nieuwe smeersels die van alles beloven en de waarheid ligt natuurlijk wat genuanceerder, maar we proberen het allemaal. Uiteindelijk legt een aantal mensen zich neer bij het feit dat we wat meer rimpels krijgen en een aantal niet en zoeken een plastische chirurg. In beide gevallen is blijven verzorgen natuurlijk belangrijk.

Van binnenuit

We weten inmiddels ook allemaal dat, hoe beter we ons “gedragen” aan de binnenkant, hoe beter dit ook voor de buitenkant is. Dat wil zeggen geestelijk welzijn en gezonde voeding en lukt dit niet vanuit jezelf, zoek er dan hulp bij, want een betere remedie voor de buitenkant is er niet.

De natuur ondersteunen

Maar als we dan toch beslissen de natuur ook op een andere manier te helpen dan zijn er de laatste jaren aardige trends. Enkele die er sinds kort zijn of die er nog aan zitten te komen.

Lippen

Verschillende populaire merken hebben al de lippenstift in 2 delen in het assortiment. De kleur met een soort laklaag er overheen, wat de kleur vasthoudt en niet doet afgeven. Was in het verleden de laklaag voor menig lippen nog wat hard of ronduit irriterend, de samenstelling is beduidend beter geworden en de lippen blijven ook bij menig tegenstander (vanwege de “bijwerkingen”) inmiddels soepel en hanteerbaar. Een duidelijke verbetering in het segment. Voeg daar de warme roze/rode kleuren aan toe die momenteel in het modebeeld zijn en je vindt er haast altijd de kleur die je zoekt. In de mode kleuren zit een heel subtiel glinstertje, wat het normaal iets onnatuurlijker doet lijken. Maar de toevoeging is zo beperkt dat het niet storend is.

Het merk MAC lijkt de kleur te hebben uitgevonden. Heldere, vrolijke en weinig subtiele kleuren die doorgevoerd worden in de lippenstift, maar ook de oogschaduw en zelfs de tasjes waar de producten in gaan. Erg fleurig voor de warme maanden.

Wil je alleen glans dan heeft o.a. Biotherm een voedende lippenglans met een zonnefilter en is ideaal op het strand of op de skipiste.

Ogen

De oogschaduw is aanwezig de komende periode. Aanwezig in de zin van weinig subtiele oogschaduw in zeegroen tot helder grijs en zelfs roze tinten. Allemaal heel vrolijk, maar wel van belang er voorzichtig mee om te gaan. Dit voorkomt dat je gezicht een palet wordt. Als je ogen alle kleur krijgen, probeer de rest qua kleuren dan wat subtieler te houden.

De oogcrèmes worden uiteraard ook steeds beter. Zo heeft de nieuwe lijn van L’Oreal een zachte oogcrème (kloppend inbrengen), maar ook de koele oogcrèmes in de verschillende lijnen van Chanel, Lancome of Dior zijn tijdens de warme maanden ook erg prettig. Ze halen eventuele zwellingen weg, koelen en laten je ogen “rusten”. Ook Kenzo heeft een nieuwe oogcrème, Angel Eyes met witte lotus, is een heerlijk product. De meeste zijn in gelvorm en het zijn prima producten voor de zomermaanden.

Nagels

De nagellak wordt in de lijn van de lippenstift meegenomen en vormen altijd leuke combinaties. Ook de zomermaanden zijn al weer voorzien van wat nieuwe kleuren met veel roze/rood, dieprood en gebroken wit. OPI is een voorloper als het gaat om kwalitatief hoogstaande producten, mooie kleuren en dit met een redelijke prijs.
Maar de smeerbaarheid die prettig is voor de een is dit niet per definitie voor de ander. Chanel bijvoorbeeld smeert wat zwaarder dan OPI of Sally Hansen, maar het is maar net wat iemand prettig vindt.
Wel is het zo dat iedereen de nagels zo snel mogelijk droog wil hebben en daar zitten wel grote verschillen in. Vaak is uitproberen toch het enige wat werkt om het zelf te ervaren.

Huid

Om de veroudering tegen te gaan verschijnen er iedere maand wel nieuwe producten. De ene maand komt Biotherm met een ogenschijnlijk revolutionair producten en de maand er na komt Chanel met een nieuwe superlijn. Binnen dat laatste merk heeft De Ultra Correction Lift wel heel goede kritieken gehad.

Overigens is de al oude sauna waar je huid door de stoom gereinigd wordt, voor de meeste mensen ook erg prettig. En dat heeft niets met mode te maken en is al zo oud als de weg naar Rome.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beauty: Natuurlijke make-upBeauty: Natuurlijke make-upWe zijn ook als het om make-up gaat steeds meer begin met de natuur te betrekken bij de totstandkoming van cosmetica. Op…
Beauty: OogpotloodBeauty: OogpotloodHet oogpotlood is zo’n cosmetica artikel dat meedeint op de golf van trends. Zo is het artikel mode en moet ieder oog er…
Make-up tips voor een donkere huidHeb je een donkere huid? Dan wil je alsnog mooie make-up op je gezicht aanbrengen. Waar moet je zoal op letten wanneer j…
Huidveroudering: welke factoren spelen een rol?Huidveroudering: welke factoren spelen een rol?Huidveroudering is velen van ons een doorn in het oog. Huidverjonging klinkt ons beter in de oren. Om huidveroudering bi…
MAC Cosmetics: de make-up van topvisagistenMAC Cosmetics: de make-up van topvisagistenIedereen wil er goed uitzien, toch? Een goede basismake-up kan sterk bijdragen aan een sterke uitstraling. MAC Cosmetics…

Reageer op het artikel "Modetrends in cosmeticaland"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 14-04-2010
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!