InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Spataderen, wat nu?

Spataderen, wat nu?

Spataderen, wat nu? Spataderen. Een groot probleem als je mooie benen wil hebben. Maar wat zijn spataderen eigenlijk? En hoe kom je er aan? En nog belangrijker, hoe kom je er af? In dit artikel meer over spataderen en het voorkomen en behandelen van spataderen.

Wat is een spatader?

Een ader is een bloedvat dat zorgt dat er bloed naar het hart stroomt. Wanneer zo'n ader verwijd is spreken we van een spatader. Spataders komen voor op de benen en zijn blauw paarsige aderen. Ook zijn ze vaak dik en kronkelig.

Hoe ziet een spatader eruit?

Er zijn drie soorten spataderen. De kleinste noemen we ook wel takkebosveen. Dit type spatader is erg bekend en brengt meestal geen klachten met zich mee. Het volgende type is de middelgrote spatader. Deze kan centimeters lang worden en zorgt vaak alleen voor cosmetische klachten. Tot slot hebben we de grote spataderen die vaak aan de binnenkant van het been lopen. Ook deze hoeven niet perse klachten te geven. Wanneer deze spatader wel klachten geeft is het verstandig een bezoek te brengen aan de huisarts. Deze klachten kunnen zijn; rusteloze benen, een moe en loom been en een zwaar gevoel in het been. De spatader zou kunnen gaan bloeden wanneer het ergens tegen aan stoot.

Wie kunnen er spataderen krijgen?

Er zijn een paar factoren belangrijk bij het ontstaan van spataderen:
  • Erfeijke aanleg: Vaak zijn spataderen erfelijk.
  • Staan: Mensen die veel moeten staan hebben een hogere kans op het ontwikkelen van spataderen.
  • Geslacht: Spataderen komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.
  • Zwangerschap: Doordat bij de zwangerschap de hormoonspiegel verandert worden de vaatwanden slapper. Er is sprake van een soort stuwing in de benen. Hierdoor kunnen spataderen vaker voorkomen bij zwangere vrouwen.
  • Thrombose: Bij thrombose ontstaat een bloedstolsel in de aders.
  • Vaak gaan spataderen gepaard met een andere afwijking aan de huid zoals eczeem, donkere vlekken of een gestoorde boedafvoer.

Hoe worden spataderen behandeld?

Sclerocompressie:

Bij deze therapie wordt er een soort lijm in de spatader gespoten. Vervolgens wordt de spatader dicht gedrukt en afgesloten. Het lichaam zelf doet de rest. Deze therapie is speciaal voor kleine tot middelgrote spataderen. Na dat de spatader is ingespoten moet er nog een paar weken drukverband om het been blijven. Chirurgen en dermatologen maken gebruik van deze therapie.

Operatie (strippen):

Vaak worden grote spataderen met een operatie verwijderd. Door het bloedvat op twee of meer punten bloot te leggen kan er een draad door gevoerd worden. Op deze manier wordt de spatader van binnen uit uit het been getrokken. Voordat de chirurg deze operatie uitvoerd zorgt hij voor een zware verdoving. Wanneer er kleine spataderen vast zitten aan de grote, worden deze ook verwijderd tijdens de operatie. Na de operatie moet enkele weken een elastische kous om het been gedragen worden.

Endoveneuze Lasertherapie (EVLT):

Dit is het allernieuwste op het gebied van spataderbehandelingen. Dankzij deze behandeling hoeft de spatader niet meer operatief verwijderd worden. Hij word van binnenuit dicht gelaserd. Via een kleine snee in de huid word in het bloedvat een dunne laserdraad aangebracht worden. Op deze manier word het bloedvat gesloten. Bij deze therapie is geen narcose nodig. Helaas zijn er weinig reguliere ziekenhuizen in Nederland waar ze gebruik maken van deze lasertherapie. Wel zijn er speciale klinieken die gebruik maken van deze behandeling.

Ambulante flebectomie van Muller:

Dit lijkt heel erg op de operatie, alleen is dit bedoeld voor kleine spataderen die niet weggehaald kunnen worden door middel van andere operaties of therapieen. Dit kan onder lokale verdoving gebeuren. Deze flebectomie word uitgevoerd door dermatologen.

Transcutante Lasertherapie (TCLT):

De kleinste spataderen reageren niet altijd even goed op sclerocompressietherapie. Deze kunnen sinds kort ook behandeld worden met een laser. Deze behandeling is speciaal voor de takkebosveen of besenreis.

Waar kunnen spataderen behandeld worden?

Spataders kunnen behandeld worden in de meeste ziekenhuizen. Er zijn een paar Nederlandse ziekenhuizen speciaal voor het verwijderen van spataderen. Dermatologen en chirurgen maken samen een behandelplan voor een patiënt. De lasertherapie word in de meeste reguliere ziekenhuizen niet uitgevoerd. Wel zijn er speciale klinieken voor de behandeling van spataderen bijvoorbeeld de velthuis kliniek.

Hoe kunnen spataderen worden voorkomen?

Lang staan helpt spataderen met ontstaan. Daarom is het goed om veel te bewegen. Vooral oefeningen waarbij de kuitspier vaak word aangespannen zijn goed voor de bloeddoorstroming en drukvermindering in de aderen. Lopen en fietsen zijn erg goed om spataderen te voorkomen. Mensen die aanleg hebben voor spataderen kunnen uit voorzorg elastische compressie kousen dragen wanneer zij lang moeten staan of zitten. Het gebruik van natuurlijke produchten kan de huiddoorbloeding bevorderen en vochtophoping verminderen. Dit kan vermoeidheid in de benen verminderen. Natuurlijke producten (rutosiden) zijn verkrijgbaar bij de apotheek. Hiervoor is geen recept nodig.
© 2010 - 2019 Geanne1992, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spataderen of varices: oorzaak en behandelingSpataderen of varices: oorzaak en behandelingSpataderen (varices) zijn abnormaal uitgezette en kronkelige aderen. De uitzetting wordt veroorzaakt doordat de druk op…
Informatie over spataderenInformatie over spataderenSpataderen, in de medische wereld varices genoemd is een verwijding van de aderen die het meest voorkomt in de benen. De…
Spataderen: oorzaken en behandelingSpataderen: oorzaken en behandelingSpataderen zijn verwijde aderen. Ze komen meestal voor aan de benen. Spataderen kun je zien aan de benen als duidelijk z…
Spataderen laserenVroeger was het verwijderen van spataderen een hele klus. Tegenwoordig is dat een stuk eenvoudiger. Door de spataderen t…
Spataderen: oorzaak en behandelingSpataderen: oorzaak en behandelingKronkelige, gezwollen aderen vlak onder de huid, worden spataderen genoemd (varices). De aderen of venen voeren het bloe…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidinfo.nl/spataderen.htm
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBK9a.htm
  • http://www.velthuiskliniek.nl/spataderen/

Reageer op het artikel "Spataderen, wat nu?"

Reactie

Carel Blankers, 18-07-2012 20:58 #1
Goede avond, mijn naam is Carel en ik ben vanochtend voor t eerst naar de huisarts geweest met een opspelende en zeurende pijn hebbende spatader in de rechterbovenbeen aan de binnenkant.

Mijn vraag is hoe lang mag of kan ik met de zeurende pijn rond blijven lopen alvorens weer naar de huisarts te stappen.

Ik heb overigens wel wat zakjes poeder ( pijnstiller ) en zalf meegekregen, maar ik loop en klim de hele dag voor mn werk en wordt snel moe van de pijn en t geforceerd lopen.
Groetjes Carel

Infoteur: Geanne1992
Laatste update: 24-02-2014
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!