InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Nagellak: weetjes en tips over het aanbrengen ervan

Nagellak: weetjes en tips over het aanbrengen ervan

Iedereen kent het, en ongeveer elke vrouw/meisje heeft er weleens gebruik van gemaakt: Nagellak! Maar hoe is het gebruik van nagellak eigenlijk ontstaan? Waar bestaat nagellak uit? En hoe kun je het het best gebruiken? Lees het allemaal in dit artikel! Nagellak, je ziet het overal. Alle drogisterijen verkopen ze, en op straat zie je allemaal mensen met gekleurde nagels. Maar wat weten we nu eigenlijk van nagellak?

Geschiedenis

Het gebruik van nagellak begon tijdens de Ming-dynastie (1368 - 1644 ) in China. Men gebruikte het toen om de sociale status van iemand af te lezen, dit was te zien aan de kleur. De mensen van adel mochten de kleuren goud en zilver gebruiken, de eliten diverse heldere kleuren. Hoe minder fel de kleur was, hoe lager de rang. De nagellak die toen werd gebruikt lijkt niet echt op de nagellak die we nu gebruiken. De bestanddelen van de nagellak van de Chinezen waren bijenwas, eiwitten, gelatine, Arabische gom en plantaardige kleurstoffen.

Bestanddelen nagellak van nu

De bestanddelen die in de nagellak van nu zitten, zijn voornamelijk chemische stoffen: het is eigenlijk een verfijnde versie van autolak.
  • Een "filmvormer", vaak nitrocellulose (2 tot 15% van het geheel)
  • Een oplosbaar hars zoals acrylics, die zorgt ervoor dat de lak glanst, het regelt de dikte en de aanhechting
  • Een weekmaker zoals kamfer, die maakt de lak flexibel een enigzins rekbaar, bijv.
  • Een "solventsysteem", bestaande uit oplosmiddelen voor de hars en nitrocellulose
  • Een andere verdunner, bijv. alcoholen om de kostprijs te drukken
  • Een kleurstof/pigment, voor de kleur, bijv. mica met een laagje titaniumoxide
  • Eventuele andere bestanddelen, zoals parfum of ultravioletabsorbeerder (zorgt ervoor dat de lak sneller droogt)

Hoe kun je nagellak het beste gebruiken?

Om te beginnen kun je van te voren het best je nagels bijvijlen, zodat je nagels een mooie vorm krijgen. ( Wel zo belangrijk omdat ze natuurlijk gaan opvallen door de nagellak). Ook kun je eventueel de nagelriemen voorzichtig iets naar achteren duwen. Voordat je de gekleurde nagellak gebruikt, kun je het beste een basecoat aanbrengen. Dit is een kleurloze nagellak die je nagels beschermt (bevat vaak ook extra bestanddelen die bijv. vitamines voor je nagels bevatten). Ook zorgt dit ervoor dat je nagels niet kunnen verkleuren (stel dat je een donkere nagellak gebruikt, dan wil je niet dat er een vleugje van de kleur in je nagels trekt, bovendien worden nagels die vaak worden gelakt op den duur verkleurd). Als de basecoat goed is opgedroogd kan de gewenste kleur worden aangebracht.

Zorg ervoor dat er niet teveel nagellak aan het kwastje zit: het liefst gewoon 1 druppeltje. Begin in het midden van je nagel en trek een verticale streep. Vaak zijn de kwastjes zo dik dat je na de streep in het midden alleen nog maar lichtjes de zijkanten hoeft bij te werken met een dun veegje nagellak. Als je optisch dunne nagels wil creëren kun je ervoor kiezen om een dun streepje aan beide zijkanten van de nagel ongelakt te laten. Dit is sowieso handiger, de kans dat de nagellak anders tussen je nagel en je vinger in komt te zitten is anders groot, en dat geeft geen mooi effect. Is de kleur niet dekkend? Breng dan een tweede laagje aan. Het is echter wel belangrijk dat ervoor wordt gezorgd dat het laagje nagellak goed is gedroogd voordat het nieuwe laagje wordt aangebracht. Anders duurt het ontzettend lang voor het geheel goed droog is. Als finishing touch kun je nog een laagje topcoat op je nagels aanbrengen. Ook dit is een kleurloze lak, deze zorgt ervoor dat de nagellak langer blijft zitten.
© 2010 - 2019 Want-to-infoyou, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over nagellakAlles over nagellakEen leven zonder nagellak, bestaat dat nog? Tegenwoordig heeft bijna iedereen nagellak op, je kunt het zo gek niet beden…
Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, nagellak aanbrengen op je nagels, het blijkt niet altijd een eenvoudig klusje. Als je niet goed lakt loop…
Crackle nagellakHoe handig zou het zijn, wanneer je in 10 minuten een set nagels hebt waar je u tegen zegt. Alsof je je nagels hebt late…
OPI en haar nagellakOPI en haar nagellakHet wordt tijd om het beroemde nagellak merk OPI eens onder de loep te nemen. OPI is één van de beste nagellak merken en…

Reageer op het artikel "Nagellak: weetjes en tips over het aanbrengen ervan"

Infoteur: Want-to-infoyou
Gepubliceerd: 22-08-2010
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!