InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Talgklieren

Beauty: Talgklieren

Beauty: Talgklieren Iedereen heeft talgklieren en sommige mensen (en dieren) hebben zelfs last van een overproductie van deze talgklieren. Waar zijn de talgklieren goed voor en wat kunnen we aan eventuele overlast doen?

Algemeen

Talgklieren liggen in de lederhuid en zijn altijd gecombineerd met haren. Een haar kan meerdere talgklieren bij zich hebben.
De talgklieren geven de witte vloeistof talg af, welke langs de uitgang voor de haar naar buiten komt op huid en betreffende haar.

De talgklier komt overal op het lichaam voor waar ook haar te vinden is en op sommige plaatsen vinden we meer dan een gemiddeld aantal talgklieren, zoals het hoofd (gezicht en tussen hoofdhaar), maar ook rond de tepels.

De hoeveelheid talg is van verschillende factoren afhankelijk. Het heeft te maken met:
  • man of vrouw
  • erfelijke invloeden
  • leeftijd
  • hormoonhuishouding
  • voedingspatroon
  • eventueel medicijngebruik (vitamine-A zuur achtige producten)

Samenstelling van de talg is als volgt:
  • cholesterol (esters)
  • glyceriden
  • wasesters
  • squalenen
  • lipiden

Functie

De kiemlaag die aan de binnenkant van de talgklieren maakt continue nieuwe cellen aan. Deze cellen maken vervolgens inwendig talg aan, welke op enig moment naar buiten moet en dit wordt, tezamen met geproduceerd zweet, verdeeld over de huid en het haar. Deze vettige laag (huidsmeer) maakt dat het een soort waterafstotende laag wordt.
Verder dient het ter verhoging van de weerstand tegen ziektekiemen.

Talg door de jaren

Typisch dat talg na de babyfase afneemt en pas weer opbouwt in de puberteit en er toch geen aantoonbaar droge huid in de tussenliggende periode is. Zoals bekend wordt er in de puberteit meer dan gemiddeld androgeen geproduceerd. Dit stimuleert de productie van talg met de extra gevoeligheid voor puistjes tot gevolg.

De zogenaamde plekjes van Fordyce zijn de zacht oplichtende bultjes die je vaak aan de binnenkant van de mond tegenkomt. Ook komen deze op de schaamlippen en op de penis voor. Het zijn ongevaarlijke talgbultjes die soms vanzelf weggaan en welke anders de huisarts of een dermatoloog kan verwijderen. Ze zijn niet besmettelijk.

Hygiëne

Het beste is een PH neutrale zeep te gebruiken. Deze stimuleert niet de productie, maar droogt de huid ook niet uit.
Bij vrouwen neemt de productie na de overgang af met als gevolg dat de huid droger wordt. Als extra is dan een voedingsrijkere dagcrème en bodylotion aan te bevelen.

Bestrijden van overactieve talgklieren

Overactieve talg in de puberteit niet bestrijden met hardnekkige middelen, maar met PH neutrale zeep de huid reinigen. Gels en crèmes met benzoylperoxide zijn meestal wel effectief, maar drogen de huid enorm uit. Zinksupplementen drogen niet uit, maar bieden wel de gewenste werking. Als het ernstig is dan kan er door een arts een antibioticum voorgeschreven worden. Dit is echter geen aanrader en zal ook niet snel uitgedeeld worden.

Momenteel zijn m.n. producten met retinoiden aan te bevelen. Ze afgeleid van vitamine A en hoewel het in het begin vaak erger lijkt te worden, werken ze op de lange duur wel en zal de productie van talg afnemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tieneracne onder de loep genomenAcne is de meest voorkomende huidprobleem bij tieners. Negen van de tien tieners worden ooit geconfronteerd met puistjes…
Acne: gezonde voeding voor de huid, behandeling & tipsAcne: gezonde voeding voor de huid, behandeling & tipsAcne is een irritante huidaandoening die je vooral tijdens de puberteit parten kan spelen. Het gaat om een overproductie…
Vette huid: oorzaken, behandeling & tips bij vettige huidVette huid: oorzaken, behandeling & tips bij vettige huidEen vette huid kan erg onaangenaam zijn, vooral omdat dit huidprobleem het opvallendst is in het gezicht. Voorhoofd, neu…
Jeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes, ook wel acné genoemd, zijn ontstekingen van de talgklieren in de huid. Bij acné zie je puistjes vooral in…

Reageer op het artikel "Beauty: Talgklieren"

Reacties

Els, 12-03-2013 05:12 #3
Ik heb een bultje in mijn nek. Het gaat nu zeer doen, wat te doen? Reactie infoteur, 12-03-2013
Niet ieder bultje is een talgklier, maar als het een talgklier is is de kans groot dat deze vanzelf weg gaat. Zelf aan gaan zitten rommelen is niet aan te raden, tenzij je met een steriele naald het bultje openprikt en de talg er uit kan. Goed desinfecteren en dan verschrompelt het. Als het groot en pijnlijk wordt kan de huisarts of bijvoorbeeld een schoonheidsspecialist het ook weghalen.

Pol, 06-06-2012 23:40 #2
Ik heb ze op mijn penis. Hoe kom ik daarvan af? Reactie infoteur, 07-06-2012
Talgklieren kunnen door de specialist weggehaald worden (met een beetje verdoving wordt er een sneetje in gezet en leeggehaald. Als het grote talgklieren zijn kan er zelfs een hechting op gezet worden). Als je ze eenmaal hebt, is de kans wel aanwezig dat ze weer terugkomen.

Casper, 14-01-2011 15:30 #1
Sinds lange tijd enkele talgbobbeltjes aan de binnenzijde van de lip. Komt dit vaak voor? En hoe kom je er af? Reactie infoteur, 15-01-2011
Soms verdwijnen talgbobbeltjes vanzelf, maar anders kan de huisarts ze met een steriele naald doorprikken.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 25-08-2010
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Reacties: 3
Schrijf mee!