InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Ontspannen, rust en relaxen in een spa

Ontspannen, rust en relaxen in een spa

Ontspannen, rust en relaxen in een spa Druk, druk, druk! Ontspannen schiet er door alle drukte vaak bij in. Om lekker in je vel te zitten, om je goed te voelen, krachtig en energierijk is ontspanning en relaxen in alle rust een weldaad voor lichaam en geest. Het is tijd om bij te tanken in een spa of in een wellness center. Wat zijn de voordelen van een sauna bezoek? Wat kan een ontspannen slaapje voor je betekenen? Enkele tips om meer te ontspannen en de drie leukste spa´s zijn op een rijtje gezet. Ontspan, geniet en voel je goed!

Geen tijd

We komen allemaal tijd te kort. We hebben het druk, enorm druk. We hebben niet genoeg aan 24 uur in een dag, we komen tijd te kort. Leren omgaan met onze kostbare tijd zal al een grote verbetering zijn. Het drukke leven is ons aan te zien, overal zijn er vermoeide gezichten. Een pas op de plaats maken, even een moment voor jezelf waar geen drukte heerst maar rust, doet wonderen.

Voordelen

Een dagje rust in een spa of sauna zal ons allemaal goed doen: daar knap je van op, daar kom je van bij, daar kan je op adem komen, daar kan je op krachten komen, daar kan je ontspannen en daar kan je genieten! Een uitstekend idee voor een weekendje weg? Bezoek een spa of wellness centra!

Gezondheid

Een bezoek aan de sauna doet onze gezondheid goed. Door de hitte van de sauna worden overtollige afvalstoffen afgevoerd. Door de sauna worden verschillende lichaamsfuncties gestimuleerd. Tijdens het bezoek aan een sauna gaat ons hart harder kloppen, waardoor er een betere doorbloeding in ons lichaam ontstaat. Andere grote voordelen van een bezoek aan de sauna zijn:
  • De warmte van de sauna werkt ontspannend,
  • De geest komt tot rust in deze ontspannende warmte,
  • De spieren kunnen zich ontspannen door de warmte van de sauna en
  • De gewrichten ontspannen zich onder invloed van de warmte.

Grondige reiniging van de huid

Een bezoek aan de sauna kent grote voordelen voor onze algehele gezondheid. Belangrijk is tijdens het sauna bezoek regelmatig goed afkoelen in het water. Deze afkoeling werkt behalve zeer verfrissend ook op de stimulatie op belangrijke hormoonorganen. De afwisseling van de warmte van de sauna en het verfrissende water heeft een groot voordeel: het zorgt voor een zeer grondige reiniging van de huid! Tijdens deze grondige reiniging van de huid wordt celvernieuwing gestimuleerd.

Finse sauna te heet?

Er zijn veel mensen die de gewone Finse sauna echt te heet vinden. Ze houden het amper een paar minuten vol, ondanks de wetenschap dat het goed voor onze gezondheid zou zijn. Tegenwoordig bestaan er sauna´s die niet zo heet zijn als de normale Finse sauna´s. In heel veel spa´s, sauna´s, Wellness centra´s en Thermen zijn infraroodcabines te vinden. Deze zijn minder heet dan de gewone Finse sauna´s.

Verschil sauna en infraroodcabine

Wat is het verschil tussen een normale Finse sauna en een infraroodcabine?
Allereerst is er het verschil in warmte: de Finse sauna is heet, in een infraroodcabine heerst er een temperatuur van “slechts” 40 a 60 graden Celsius en er heerst een normale luchtvochtigheid. Door het mildere klimaat van een infraroodcabine is deze vorm van een sauna gemakkelijker uit te houden. Overtollige warmte raakt het lichaam beter kwijt dan in een Finse sauna, waardoor niet iedereen een afkoelingsperiode nodig heeft.

Gezond eten en drinken

Tijdens een dagje spa, sauna, Thermen of Wellness centra is het van belang om zo gezond mogelijk te eten en te drinken, dit ter bevordering van de ontspanning en gezondheid. Veel spa´s hebben een speciaal menu, informeer van te voren naar het menu. Aanbevolen wordt om tijdens de lunch extra: granen, bonen, groenten en noten te eten en daarbij over de gehele dag genomen veel mineraalwater te drinken. Dit voedsel bezitten allemaal ruim voldoende magnesium. Magnesium is een mineraal dat belangrijk is voor de: Stofwisseling, een brandstof is voor de hersenen en voor het zenuwstelsel.

Natuurlijk kalmeringsmiddel

Het mineraal magnesium is een natuurlijk kalmeringsmiddel, ideaal tijdens een dagje ontspanning, rust en relaxen. Magnesium gaat de stress te lijf. Magnesium schijnt ook de nachtrust te bevorderen. Behalve in bovenstaand rijtje, zit het mineraal magnesium ook in donkere en pure chocola.

Aromatherapie

Geuren en aroma hebben grote invloed op zowel ons geestelijk als op ons lichamelijk welzijn. In de spa´s of wellness instituten zijn er aromatherapie behandelingen. De etherische oliën die gebruikt worden tijdens de aromatherapie kunnen naar keuze juist:
  • Ontspannend werken, of juist
  • Stimulerend werken.

Aromatherapie kan ook thuis gebruikt worden, zowel in de spa´s of in de Wellness centra´s zijn voor thuisgebruik verkrijgbaar:
  • Gezichtmaskers en
  • Bodyolien.

Slapen

Door de warmte van de sauna en door de heersende rust, kan iemand zich zo ontspannen voelen dat er behoefte is aan een klein slaapje. Gebruik deze dag in de spa om een klein dutje te doen. Geef toe aan het ontspannen gevoel en sluit de ogen. Zo´n ontspannen slaapje doet wonderen, al is het maar een klein en kort dutje. Even de voordelen van zo´n ontspannen slaapje op een rijtje:
  • Het maakt je actiever,
  • Het maakt je alerter,
  • Het vergroot de creativiteit en
  • Het verbetert je geheugen.

Kom tot rust

Kom tot rust, ontspan en geniet in de volgende drie spa´s:
Spa Ryoken in Zutphen, een prachtige Japanse Health Spa dat behoort tot de top van alle spa´s in Europa, met:
  • Kuuroord,
  • Sauna,
  • Beauty centrum,
  • Fitness centrum,
  • Thermen en met een
  • Sportcentrum.

Babassu skin en spa in Leiden: “Hoofd uit, huid aan,” een ware oase van rust met:
  • 6 behandelcabines,
  • Een sauna,
  • Een handen en voeten behandeling,
  • Supermassage´s,
  • Schoonheidsbehandelingen,
  • Waxing en ontharing,
  • Een voetenbar en met
  • Een make-up hoek.

Spawellness in Weesp, een oase van rust net buiten Amsterdam, met:
  • Sauna´s,
  • Sneeuwcabine,
  • Stoombaden,
  • Gezichtsbehandelingen,
  • Massage´s,
  • Zonnebank,
  • Lichaamsbehandelingen,
  • Een handen en voeten behandeling en verschillende
  • Culinair arrangementen.
Gerelateerde artikelen
Overnachten sauna en spa's: overzicht hotelsOvernachten sauna en spa's: overzicht hotelsEen dagje naar de sauna is heerlijk en teven goed voor lijf en leden. In een sauna kan je heerlijk genieten van de warmt…
Wellness: sauna, kuuroord, stoombadWellness: sauna, kuuroord, stoombadWellness arrangement en weekend. Wellness betekent ontspannen. Overal in het land is wel een wellness-centrum te vinden.…
Sauna kopen: Infrarood sauna, stoomcabine of gewone sauna?Een eigen sauna is een droom voor velen. Wie wil er tenslotte geen wellness center in zijn eigen huis? Maar wat is nou e…
Overzicht sauna's met badkledingOverzicht sauna's met badkledingEen dagje naar de sauna is heerlijk. Het is er lekker ontspannen genieten van de weldadige warmte en rust. Sommige mense…
Wellness: overzicht van de belangrijkste behandelingenWellness: overzicht van de belangrijkste behandelingenEén van de manieren om de stress van de maatschappij te ontvluchten is het magische woord wellness. Wellness is een verz…
Bronnen en referenties
  • http://www.ryokan.nl/
  • http://www.babassu.nl/index_spa.html
  • http://www.babassu.nl/
  • http://www.spawellness-weesp.nl/spa.aspx

Reageer op het artikel "Ontspannen, rust en relaxen in een spa"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 12-11-2010
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!