InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Selftan: bruinen zonder zon

Selftan: bruinen zonder zon

Bruinen zonder zon is met een selftan voor iedereen geschikt die graag een bruin kleurtje wil tijdens de winter of voor diegene die niet uren in de zon willen zonnen. Bruin worden met een spray tan voor het hele lichaam, voor de benen of voor het gezicht, het kan allemaal. Hoe moeten we de huid verzorgen om een zo mooi bruin en egaal effect te krijgen? Wat doet een selftanning? Welke selftan producten zijn verkrijgbaar? Enkele tips:

Hydrateren

Om een zo egaal mogelijk effect te krijgen met een selftan, een zelfbruiner, moet de huid goed worden gehydrateerd. Een zelfbruiningsproduct gebruiken op een droge huid met schilfertjes is het resultaat teleurstellend: de huid wordt niet mooi egaal bruin. Zelfbruiningsproducten aanbrengen op ruwe plakken is het resultaat ook teleurstellend: veel vlekken. Vandaar dat de huid goed moet worden gehydrateerd, het liefst twee keer per dag de droge huid goed insmeren met een (vette) bodylotion voor een droge huid. Zorg dat de volgende gebieden van de huis goed ingesmeerd zijn:
  • De ellebogen,
  • De knieën en de
  • Onderbenen.
Zodra de huid een flink aantal dagen goed is gehydrateerd, kan er begonnen worden met selftanproducten.

Egale bruine tint

Hoe krijgen we een zo mooi en egaal mogelijke bruine huid met selftanning producten? Voor een mooie egale bruine tint, moet de avond voordat het selftanproduct gebruikt wordt, alle dode huidcellen worden verwijdert door scrubben. Vergeet tijdens het scrubben het gezicht niet.

Subtiel effect

Bouw je bruine kleur geleidelijk op door meerdere dagen achter elkaar een dun laagje aan te brengen. Voor een mooi subtiel effect kan de selftan gemengd worden met bodylotion of met de dagcrème. Begin nooit de eerste dagen jezelf met dikke lagen in te smeren met een selftanproduct.

Oranje?

Bang voor die gevreesde oranje kleur na het gebruik van een selftan product? Bouw je bruine kleur langzaam op door het selftanningsproduct te mengen met een dagcrème of met een bodylotion. Dit is een veilige manier om een oranje kleur te voorkomen.

Voorzichtigheid

Hoe kunnen we de selftanproducten gelijkmatig verdelen? Op je gezicht kan je het best een selftanproduct eerst aanbrengen op een watje en dan voorzichtig aanbrengen. Blijf uit de buurt van de haargrens en de wenkbrauwen. Ook je handen en je voeten breng je het selftanproduct eerst aan op een watje.
Handen en voeten vragen extra voorzichtigheid met iedere selftan: heel vaak verkleuren de vingers en de hielen oranje. Lees voor het gebruik de gebruiksaanwijzing goed door van je selftan product en volg de aanwijzingen goed op. Was je handen na het aanbrengen van een zelfbruiner zonder zon goed in met zeep: de handpalmen kunnen oranje uitslaan.

Ruwe ellebogen

Om rare verkleurde bruiningsvlekken te voorkomen op ruwe onderdelen van de huid, zoals de ellebogen en de knieën, is het een goed idee om vlak voordat de selftan gebruikt wordt, om eerst deze ruwe plekken in te smeren met een bodylotion.

Spraytan

Heel handig tegenwoordig zijn de selftanproducten in spray vorm: de spraytanproducten. Ondanks dat de spraytan zeer handig en snel is, wordt toch aangeraden om na het opbrengen van de bruinings spray, het product goed in te smeren op de huid. Dit ter voorkoming dat de huid bruine sproeten gaat vertonen.

Chemische reactie

Wat doet een selftanproduct op de huid? Een selftanning product brengt een chemische reactie teweeg op de huid. Door deze chemische reactie verkleurt de huid bruin zonder zon. De toplaag van de huid kleurt bruin. Deze bruine verkleuring van de huid heeft niets te maken met de aanmaak van de stof melanine. Melanine is de stof die de huid tegen de zon beschermt. Hebben we een mooie bruine kleur gekregen door de selftanning producten, onze huid is dus niet beschermt tegen de zon! Voordat we de zon ingaan met onze bruine huid zonder zon, goed insmeren met een hoge beschermingsfactor!

Optimale zon bescherming

Een optimale bescherming tegen de zon is het gebruik van een sunblock. Om toch een mooi bruin kleurtje te krijgen: meng de sunblock met een selftan product!

Is het duur?

Er zijn vele soorten selftan producten te verkrijgen, de ene wat duurder dan de ander. Afhankelijk van het te besteden budget en welk merk geliefd is bij de gebruikster, zijn er oa de volgende selftanproducten en selftansprays verkrijgbaar. Prijzen die hier worden aangegeven zijn prijzen die gelden voor eind 2010:
  • Nivea: Summer Beauty licht bruinende lotion en versteviging 9,39,
  • L`Oreal: Sublime Bronze zelfbruinende gekleurde gel 16,79,
  • Dr. Hauschka: Summer Impressions Bronzing Fluid 02 17,50 ,
  • Olaz: Total Effects dagcrème met een zomers tintje en SPF 15 19,99 ,
  • Clinique: Self Sun voor het lichaam 23,30 ,
  • Biotherm: Self Tanning Face Gel 27,85 ,
  • Estée Lauder: Bronze Goddess Self-Tanning Spray voor het lichaam 29,- ,
  • Lancaster: Self Tanning Satin Bronze Dry Oil Spray 34,- ,
  • Dior: Bronze Self Tanner Natural Glow 35,60 ,
  • Helena Rubinstein: Self Tan voor summer legs 38,37 ,
  • Veld´s: Color on demand voor gezicht en lichaam 39,50 ,
  • Sisley: Self Tanning Gel 85,- .
Gerelateerde artikelen
Mooi bruin worden met een zelfbruiner is eenvoudigMooi bruin worden met een zelfbruiner is eenvoudigGeen zonnetje, geen schadelijke uv-straling, maar toch bruin. Wie wat gebruind is, ziet er meteen stukken beter uit. En…
Bruin worden zonder zonBruin worden zonder zonVeel mensen willen graag een mooie bruine huidskleur, vooral in de zomer. Niet iedereen wil echter onder de zonnebank of…
Alles over zelfbruinersAlles over zelfbruinersVeel mensen gebruiken zelfbruiners. Maar wat zijn dat nu eigenlijk? Een zelfbruiner is, zoals de naam al zegt, een produ…
Bruin worden zonder schadelijke UV-straling!Zonnebaden is slecht voor je huid. Mensen willen toch graag een mooie zomerse bruine huidskleur en gebruiken onterecht g…
Beauty: ZelfbruinersBeauty: ZelfbruinersNatuurlijk gaat er niets boven de echte zon, maar als je je tere huid niet wil verspillen of je hebt een allergie voor l…
Bronnen en referenties
  • http://www.nivea.nl/producten/Lichaamsverzorging/summer-beauty/Summer-Beauty-Body-Lotion
  • http://www.loreal-paris.nl/huidverzorging/zonnecosmetica/sublime-bronze/zelfbruinende-gel.aspx
  • http://www.hauschka.nl/H4/producten/deko/si/index.htm
  • http://www.biotherm.nl/_nl/_nl/WOMEN/catalog/product.aspx?catpath=WOMEN^AXIS_WOMEN_SUN_CARE&catcode=F2_WOMEN_SUN_CARE_SELF_TANNERS&topcode=&prdcode=22018x
  • http://www.olaz.nl/product-range/total-effects/totaleffects_touch_of_sunshine_light_with_SPF15.php

Reageer op het artikel "Selftan: bruinen zonder zon"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 12-11-2010
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!