InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijk mooi met Cacaoboter

Natuurlijk mooi met Cacaoboter

Cacaoboter is een natuurlijk vet, onttrokken aan de cacaoboon (ja, die van de chocolade!). Cacaoboter smelt bij lichaamstemperatuur en wordt daarom vaak gebruikt in lippenbalsems en verzorgende zalven. Cacaoboter bevat een hoog gehalte aan vitamine E en is een anti-oxidant. Ze helpt littekens vervagen en is door haar voedende en verzachtende eigenschappen uitermate geschikt voor de oudere en droge huid.

Huid

Striae en littekens

Smeer dagelijks tweemaal je striae of littekens in met cacaoboter. Na enkele weken zullen ze vervagen. Ook zwangere vrouwen smeren zich best tweemaal daags in om striemen te voorkomen. Door je huid te voeden, wordt ze soepeler en zullen striae minder snel opduiken.

Droge benen

Als je last hebt van droge of schilferige benen kan je ze insmeren met cacaoboter in plaats van met bodylotion of bodycrème.

Ruwe ellebogen

Ruwe ellebogen kan je met een dikke laag cacaoboter invetten.

Eczeem en psoriasis

Ook een door eczeem en/of psoriasis aangetaste huid heeft baat bij het insmeren met cacaoboter. De cacaoboter helpt jeuk voorkomen, een veel voorkomend gevolg van deze huidaandoeningen.

Massagebar

  • Verwarm 160gr cacaoboter en 10gr sheaboter au bain-marie.
  • Verwarm gelijktijdig 10ml amandelolie, 10ml olijfolie en 10ml jojobaolie au bain-marie in een ander potje.
  • Zodra de cacaoboter en sheaboter gesmolten zijn en beide mengsels dezelfde temperatuur hebben, haal beide potjes van het vuur.
  • Roer de oliën voorzichtig door het cacao-sheaboter-mengsel.
  • Voeg indien gewenst een geurtje en/of een kleurtje toe.
  • Giet het mengsel in een of meerdere vormen. Je kan het mengsel in een bakje voor ijsblokjes gieten, zo krijg je kleine blokjes die goed zijn voor eenmalig gebruik.
  • Laat afkoelen.
  • Zoek een masseur/masseuse.

Gezicht

Crème voor de droge, gevoelige huid

  • Giet 30ml heet water over een handvol rozenblaadjes en laat trekken tot het water is afgekoeld.
  • Verwarm één theelepel cacaoboter, één theelepel bijenwas, 30ml druivenpitolie en 15ml abrikozenpitolie.
  • Zodra de cacaoboter en bijenwas gesmolten zijn, haal het potje van het vuur.
  • Roer 15ml glycerine en de rozenthee door het mengsel.
  • Mix het mengsel met de mixer tot je een crèmeachtig consistentie hebt.
  • Voeg vijf druppels etherische rozenolie en vijf druppels etherische geraniumolie toe.
  • Giet het mengsel in een potje. De crème is twee maanden houdbaar in de koelkast.

Lippenbalsem

  • Verwarm 5gr cacaoboter en 3gr bijenwas au bain-marie.
  • Verwarm 8ml amandelolie au bain-marie in een ander potje.
  • Zodra de cacaoboter en bijenwas zijn gesmolten en de amandelolie dezelfde temperatuur hebben, haal beide potjes van het vuur.
  • Giet al roerend de amandelolie bij het cacaoboter-bijenwas-mengsel.
  • Voeg indien gewenst een geurtje en/of kleurtje toe.
  • Giet het mengsel in een leeg potje of een lege lippenstifthuls.
  • Laat afkoelen.

Handen

Ruwe handen

Ruwe handen kan je verzachten door ze regelmatig in te smeren met cacaoboter. Vergeet ook niet je nagelriemen in te smeren, zij hebben ook baat bij een regelmatige voeding.

Crème voor nagelriemen

  • Verwarm 15gr bijenwas en 10gr cacaoboter au bain-marie.
  • Verwarm 10ml amandelolie en 5ml jojobaolie au bain-marie in een ander potje.
  • Zodra de cacaoboter en bijenwas zijn gesmolten en de oliën dezelfde temperatuur hebben, haal beide potjes van het vuur.
  • Giet al roerend het oliemengsel bij het cacaoboter-bijenwas-mengsel.
  • Voeg 4 druppels etherische rozemarijnolie en 4 druppels etherische citroen olie toe.
  • Mix het mengsel met de mixer totdat het de gewenste consistentie heeft. Als je het graag wat crèmiger hebt, moet je blijven mixen tot het mengsel een melkachtige kleur heeft. Wil je liever een balsem dan moet je mengsel nog wat doorschijnend zijn.
  • Giet het mengsel in een leeg potje.

Meer beauty

Meer verzorging met natuurlijke producten vind je in deze specials:
Gerelateerde artikelen
Natuurlijk mooi met ArganolieArganolie staat bekend omwille van zijn anti-agingeigenschappen. Arganolie bevat Omega 9 (Oleine), Omega 6 Linolzuur, en…
Alles over striaeStriae is ook wel een ander woord voor groeistrepen. Het ontstaat als vaak in de puberteit, door veel trainen of door ee…
Beauty: Body ButtersBeauty: Body ButtersDe body butters doen het goed de laatste jaren, steeds beter eigenlijk. Maar toch denken veel mensen bij body butter aan…
Striae, wat is het?Striae is een herkenbaar probleem voor veel vrouwen. Het kan zelfs een reden zijn om niet meer naar het zwembad te gaan.…
Striae / striemen verminderen met crèmesCrèmes behoren tot de meest gebruikte remedies om striae of striemen te verminderen. Hoewel we van deze producten geen m…
Bronnen en referenties
  • Het Zeepmakersgilde

Reageer op het artikel "Natuurlijk mooi met Cacaoboter"

Reacties

Leny, 02-03-2014 12:36 #2
Ik krijg uitslag van bijenwas wat kan ik daarvoor in de plaats gebruiken?

Sarah, 25-07-2012 14:47 #1
Hey,
ik zou graag willen weten waar ik ergens bijenwas kan kopen om deze
cremes enzo. zelf te maken?

thx Reactie infoteur, 26-07-2012
Ik heb mijn bijenwas gevonden bij drogisterij De Spons in Merksem maar je kan dit zeker bij andere drogisterijen vinden. Ik denk dat je het bij De Tuinen ook wel kan vinden.

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 13-01-2011
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!