Beauty: Als je haar maar goed zit!
Hoofdhaar en zeker dat van de vrouw is onderhevig aan verandering. Het modebeeld is bij het haar van de vrouw veel nadrukkelijker aanwezig dan bij mannen. Het modebeeld behelst modellen, maar ook kleur en dat kan zomer het tegenovergestelde zijn van een seizoen eerder. Maar daar moet je wel wat voor doen.
Wat past je?
Behalve kijken wat de mode brengt is het eerst en vooral ook kijken wat bij je past. Je natuurlijke haarkleur past natuurlijk bij je gezicht, maar niet iedere kleur past ook zomaar. Bekijk goed, eventueel met de professional in de kapperzaak, of een gewenste haarkleur wel past (doe ook eens een kleuranalysetest). Als de kleur je een flets uiterlijk geeft en je met vele lagen make-up moet gaan werken, om het toonbaar te houden, dan moet je wellicht overwegen om een andere kleur te nemen.
Als de kleur bepaald is, is het vervolgens van belang om te kijken naar het model. Als je stijl futloos haar hebt en je een volumekapsel ziet, moet je je eerst realiseren of je het waard vind om bijvoorbeeld continue met de föhn te werken. Als dat niet het geval is, bedenk dan wat je mogelijk wel kunt doen met het type haar wat je hebt. De professional kan je hierin het beste adviseren.
Modebeeld
Kleur
Het modebeeld is licht, misschien logisch als de warmere seizoenen er aankomen, maar het lichte is niet zomaar blond. Het blond gaat daadwerkelijk richting asblond of zelfs grijs, witgrijs om precies te zijn. Zoals eerder gezegd … grijs is het nieuwe blond. En als je dit gaat creëren, dan is vaak het ontkleuringproces een belangrijke factor. Laat je daarin ook goed adviseren, want ontkleuren is een aanslag op je haar.
Er zijn tegenwoordig wel een soort wassingproducten die de kleur uit het haar halen, maar dat gaat niet van diep donkerbruin naar asblond. Overleg dus wat voor jouw specifieke geval het beste is.
Model
Het model is pittig … en dat kan op verschillende manieren uitgelegd worden, want pittig kan kort zijn en daar zijn de aangepaste boblijnmodellen bij uitstek geschikt voor. Voor langer als achter geknipt en het model wordt richting de kaaklijn om het hoofd gefabriceerd.
Maar pittig is ook big hair. Big hair kennen we nog wel uit de jaren 80 met series als Dynasty en Dallas. Vrouwen met opgewerkt haar wat meedraait met het gezicht. Veel, heel veel haarlak is het resultaat.
De hedendaagse variant is weliswaar opnieuw veel volume, maar niet met overgestyleerde kapsels die om het hoofd gedrapeerd liggen. Gewoon, veel volume, gecreëerd met of touperen of stylingproducten. Of je haar leent zich van nature voor veel volume. Het voordeel is, alles mag … zolang er maar volume gecreëerd wordt.
Tenslotte is pittig ook lang, maar dan uit het gezicht en bij voorkeur vastgezet op het hoofd. De lengte is tot maximaal halverwege de rug en met een lage staart wordt het haar achter op het hoofd vastgezet met een klemmetje. De voor- en zijkant vallen dan bol. Of maak er een strakke staart van die uit het gezicht is gewerkt en, of strak op het achterhoofd zit, of met een losse lage knot nonchalant op het lage achterhoofd is vastgezet.
Meisjesachtig
Voor de vrouwen die het meisjesachtige leuk vinden mag de haarband weer. Niet te ver achter op het hoofd en het haar strak uit het gezicht. De haarbanden mogen voorzien worden van leuke strikken of bloemen en met wat kleuren die in kleding terugkomen, is dat prima te combineren.
Pony
Wat ook meisjesachtig kan maken is de pony. De pony is lang, op of over de wenkbrauw en de ogen zijn nadrukkelijk opgemaakt om het plaatje compleet te maken. Nadrukkelijk wil niet per definitie veel make-up zeggen, maar wel rondom het oog, zodat het meisjesachtige ook bij de ogen eruit springt.
Niet te geföhnd, maar wel enigszins in model gebracht. Combineer het met wild (al dan niet gestileerd) om het hoofd vallend haar tot even over de schouders en het meisjesbeeld is ook hier compleet.
Tot slot
Het hoofdhaar is als een sieraad. Is het passend bij het hoofd en de kleding, dan maakt het haar tot totaalplaatje compleet en is het een aanvulling. Is het haar verkeerd gekozen (kleur en/of model) dan ontsierd het alles, ligt de nadruk er teveel op en zal al het moois er omheen wegvallen.
Als je haar maar goed zit, is als reclameslogan dus helemaal zo gek nog niet gekozen.