InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Verzorgd en glanzend haar

Beauty: Verzorgd en glanzend haar

Beauty: Verzorgd en glanzend haar Verzorgd haar is voor iedereen iets anders, maar er is wel een grote gemene deler en dat is dat haar schoon is en een model heeft. Waarbij het type model, ook onderhevig aan mode, niet voor iedereen als even “mooi” ervaren wordt. Dat alles neemt niet weg dat het productenscala wat we standaard bij onze haarverzorging scharen, steeds groter wordt.

Hoofdhaar

De functie uit het verleden kunnen we achter ons laten en hoofdhaar kan nog wel een beschermende rol vervullen, maar dat kan je ondervangen met een muts. De huidige rol heeft slechts te maken met het uiterlijk. Hoofdhaar kan je mooier maken en is niet onbelangrijk, want “als je haar maar goed zit” wordt niet voor niets regelmatig gebezigd. Voor veel mensen is the finishing touch na het dagelijks toilet van douchen, verzorging lichaam en eventueel make-up. De commercie zou de commercie niet zijn als ze niet inspelen op de mogelijkheden die de verschillende stylingproducten in zich hebben. Gezond en glanzend haar dat is wat men wil, want dat impliceert min of meer dat je gezond bent (voor het oog) en ziet er fraaier uit. Als het niet uit de haarwortels meekomt, dan maar uit een potje. Spreekt voor zich dat de producten niet zomaar een leeg omhulsel voor glans zijn, maar ook nog een stukje verzorging bieden. De verzorgingsproducten die ook glans brengen, zijn dan ook niet aan te slepen. Ieder merk heeft minimaal één product specifiek voor glans in het assortiment.

Stylingproducten voor glans

Borstel

Geen product om in je haar te smeren, maar een om je haar te ontwarren… de borstel. Niet iedere borstel biedt dit, dit is afhankelijk van de haren in de borstel en de wijze waarop ze in de borstel bevestigd zijn. Maar er zijn wel speciale glansborstels, want ondermeer Zenner heeft een speciale glansborstel in het assortiment.

Bron: Pezibear, PixabayBron: Pezibear, Pixabay
Een serum, olie, spray of schuim?
Iedereen heeft ander haar, dus te zeggen dat er één product is dat voor iedereen werkt, is onzin. Het is bij ieder verzorgingsproducten, en dus ook een glansproduct, van belang om te kijken voor welke haarsoort het geschikt is én of je wilt dat het ook nog een verzorgend aspect heeft. Zo zal een olieproduct bij dun en fijn haar eerder een verslappend effect geven, dan wanneer je stug en weerbarstig haar hebt. Olie kan bij dit type haar juist die verfijning aanbrengen, waardoor het ook gemakkelijker in model gebracht kan worden. Waarbij er wel oliën zijn die specifiek voor fijner haar zijn, Kerastase heeft een elixer (in drie varianten) die het haar niet verslappen.

Het schuim vindt niet iedereen prettig, omdat we niet allemaal even handig zijn in het goed verdelen van het schuim over het haar. Vaak is de grootte van een tennisbal voldoende, maar men neemt als snel te veel en dat kan het schone haar juist weer vettiger doen ogen. Wees terughoudend, wat extra kan altijd nog. Een serum werkt vaak wat intenser en heeft een verzorgend aspect in zich, maar ook hier moet je uitkijken dat het haar niet verzwaard wordt. Glansserum van Keune of Toni&Guy werkt bijvoorbeeld prima. De spray is voor velen nog steeds het meest ideale om het hoofdhaar te verzorgen. Een spray is dunner dan een traditioneel olieproduct en de sprays voor glans, zijn ook meestal grotendeels sec voor glans. Als je hier voor kiest is dat prima, zo is er van Wella een olieachtig product in een spray en geeft een uitermate mooie glans. Natuurlijk is in sprayvorm ook de haarlak met glans. Prima om het haar na het stylen af te maken. Enkele merken die glans in het product hebben zijn Moroccanoilinous of Aveda Brilliant. Wat we nauwelijks meer zien maar wat wel glans op kan leveren is het azijnachtige product. Yves Rocher heeft nog een haarproduct in het assortiment. Gelukkig is de geur geneutraliseerd.

Innerlijke verzorging

Maar het allerbeste voor gezond haar is toch een goed leefpatroon, waarbij gezonde voeding natuurlijk essentieel is. Een gezond leefpatroon heeft zijn weerslag op alles, je ziet het aan de huid en dus ook aan het haar. Genoeg slapen, gezonde voeding, voldoende drinken, beperkte stress … kortom een leven in balans, zijn de ingrediënten die nodig zijn voor een gezonde levensstijl. Dat je dit af en toe wat aanvult met een mooie glansmaker voor het haar, is overigens niet erg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Verzorgd en glanzend haar"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Lichaamshaar
Schrijf mee!