InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Een strak buikje: tips

Een strak buikje: tips

Een strak buikje: tips Moet na het eten een knoopje van je broek los omdat het knelt of heb je het gevoel alsof je weer in de 5e maand van de zwangerschap bent? Zonder plan gewicht verliezen, dat schiet niet erg op. Wil je een platte buik hebben, dan moet je niet alleen je buikspieroefeningen doen. Ook ademhalingsoefeningen en bepaalde voedingsregels kunnen helpen. Hoe je weer een strak buikje en sexy wespentaille krijgt!

Pas je voedingspatroon aan

Betere voeding en gezondere voedingskeuzes zullen helpen om een opgeblazen gevoel en het optreden van vetkussentjes te vermijden.

De beste voedingsmiddelen:
  • dierlijk eiwit (mager vlees, gevogelte en vis, bij voorkeur gegrild of gestoomd, eieren);
  • volkoren producten in kleine hoeveelheden;
  • groene groenten;
  • wortelgroenten (wortelen, radijs);
  • koolsoorten;
  • vers en gedroogd fruit;
  • pure chocolade;
  • water, kruidenthee en zwarte thee.

Beperk het gebruik van:
  • sausgerechten;
  • gefrituurde spijzen;
  • lactose-houdende zuivelproducten (melk, yoghurt, kwark, wit brood);
  • koolzuurhoudende dranken en vruchtensappen;
  • zetmeelrijke groenten, peulvruchten;
  • kauwgom, snoep, koek, gebak;
  • pasta, rijst, en vooral alle geraffineerde producten.

Goede eetgewoonten:
  • eet altijd op vaste tijden en zittend;
  • neem voldoende tijd (leg af en toe het bestek aan de kant) en kauw iedere hap 10-15 keer door om de spijsvertering voor te bereiden;
  • eet liever gekookte in plaats van rauwe producten (met weinig of geen vet bereid);
  • gebruik zo weinig mogelijk zout;
  • ban snacks, sandwich, gebak, pizza en frisdrank.

De juiste buikspieroefeningen

Lichamelijke beweging is een eerste vereiste voor een platte buik: verbranding van overbodige calorieën, plaatselijke vetafname, versterking van de buikgordel en verbetering van de houding. De oefeningen zorgen tegelijk voor een natuurlijke massage van de spijsverteringsorganen en dragen zo bij aan de bevordering van de stofwisseling en ontgifting:

  • Regelmatige duursport: activiteiten als wandelen, joggen, zwemmen, fietsen of skaten staan bekend als zogenaamde aërobe activiteiten. Na ongeveer 40 minuten training (op basis van een gemiddelde conditie) haalt het lichaam de benodigde energie uit de vetreserves. Twee tot drie maal per week één uur training is op lange termijn het absoluut geheime wapen in de strijd tegen ongewenste vetplooien!
  • Sit-ups: een platte buik is alleen mogelijk wanneer de buikspieren sterk en goed getraind zijn. Er bestaan specifieke oefeningen om de buikspieren heel gericht te bewerken, te rekken en te versterken, om zo het gevoel van een opgeblazen buik te verminderen. Tien minuten elke ochtend volstaan voor een six-pack en slanke taille.
  • Verbeter uw houding, hetzij door regelmatig een sportsoort als Pilates, Yoga, of dansen te beoefenen. Of gewoon door aandacht te besteden aan een rechte rug. Een slechte houding, ongeacht of dat zittend of staand gebeurt, leidt tot een verslapping van de buikspieren.

Je buikspieren trainen met een simpele ademhalingstechniek

Je kan ook je buikspieren trainen met behulp van een eenvoudige ademhalingstechniek. Die ademhalingstechniek is eigenlijk niet nieuw. Hij zou op zijn minst bekend moeten zijn bij yoga- en Pilates-volgelingen. De ademhaling speelt immers een belangrijke rol bij het uitvoeren van de oefeningen bij deze vormen van training. In principe gaat het daarbij om het aanspannen van de diepe buikspieren, zodanig dat de buik strakker wordt. Bedoelde ademhalingstechniek kan worden gebruikt terwijl je zit of staat. Het enige wat je hoeft te doen, is je buik in te trekken en de buikspieren zó strak te spannen alsof je een stomp verwacht. Als je het goed doet, haal je vijf sets in één minuut.

Ontspant je

De buik is het centrale "ontvangststation" voor onze totale mentale toestand. Anders gezegd: ons tweede stel hersenen. Bij een oncomfortabel gevoel, emotionele shock, stress of depressie hoopt zich de energie in de buikholte op en veroorzaakt pijnen, een opgeblazen gevoel en problemen met de spijsvertering.

Zo kun je je buik ontspannen

  • Adem krachtig in en uit. Het toverwoord daarbij is buikademhaling. Ga rechtop staan of op uw rug op de grond liggen, leg je één hand plat op de ingetrokken buik, open bij het inademen eerst de borstkas en dan de buik, houd de ingeademde lucht even in en adem in omgekeerde volgorde weer uit;
  • Zelfmassage: er bestaat een eenvoudige methode om stressplekken te ontwarren, pijn te verlichten en de spijsvertering te activeren: strijk over je buik, tast de kritieke zones af en werk daarbij altijd met de klok mee. Bewerk de gevoelige delen daarbij bijzonder intensief!
Gerelateerde artikelen
Het buikje: soorten en een strakke buik creërenHet buikje: soorten en een strakke buik creërenHet schoonheidsideaal is een strakke, platte buik. Toch hebben veel mensen een dikke buik, bijvoorbeeld een bierbuik. We…
Welke broek past bij mijn figuur?Welke broek past bij mijn figuur?Broeken en jeans zijn er in alle soorten en maten: heupbroeken, taillebroeken, strakke broeken, wijde broeken en nog vee…
Afvallen: waarom je buikvet blijft zittenAfvallen: waarom je buikvet blijft zittenVeel mensen doen keer op keer pogingen om gewicht te verliezen, maar slagen er niet in om blijvend van de overtollige ki…
Hoe krijg je een sixpack/wasbordje?Natuurlijk zie je ze wel op het strand: mannen en dames met mooie strakke buikjes en keiharde sixpacks oftewel een wasbo…
Flatterende kledingFlatterende kledingVele doen hun uiterste best om nog enkele kilootjes extra af te vallen. Dit terwijl je met de juiste kleding wel 5 kilo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een strak buikje: tips"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 06-10-2018
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!