InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Weetjes over de huid

Weetjes over de huid

Weetjes over de huid Een perzikhuidje willen we allemaal wel. Maar zon, kou, verwarming, stress, vermoeidheid laten hun sporen achter op ons gezicht. In dit artikel wordt besproken hoe je je huid mooi houdt en enkele tips.

Stralend schoon

Om je huid fris en gezond te houden, is het belangrijk om m elke avond goed te reinigen. Zeep is daarvoor niet zo geschikt, deze tast het beschermde talglaagje aan. Was je gezicht liever alleen met water of een speciale face wash. Of gebruik een reinigende milk of lotion. Vergeet bij het schoonmaken en verzorgen vooral je hals en decolleté niet.

Een natuurlijke facelift

De spieren van je wangen, ogen, mond en voorhoofd worden versterkt door gekke bekken te trekken. Deze regelmatige gezichtsgymnastiek zorgt ervoor dat de spieren in je gezicht groter worden en je huid weer opvullen. Hierdoor worden de contouren van je gezicht strakker en vervagen de lijntjes en groefjes. Bovendien verbeter je de doorbloeding van je huid en dat zorgt weer voor een mooiere teint.

De oefening

Oefen je kin-, mond- en halsspieren als volgt: trek je mond zo ver mogelijk naar links en daarna zo ver mogelijk naar rechts. Doe dit 25 keer naar links en 25 keer naar rechts.

Welk huidtype

Er bestaan verschillende soorten huidtype. Hoe weet ik welk huidtype ik heb en hoe ik deze behandel?

Droge huid

Je huid voelt strak aan en is extra gevoelig voor zon, wind en kou. Gebruik vochtinbrengende producten: rijke crèmes en maskers die je huid beschermen tegen invloeden van buitenaf.

Vette huid

Je huid glimt en heeft grote poriën en je hebt last van puistjes en mee-eters. Maak je gezicht s ochtends en s avonds goed schoon met een lichte reiniger en warm water. Gebruik reinigers en tonic met alcohol en vochtinbrengers op basis van water.

Gemengde huid

De huid van je voorhoofd, neus en kin (de T-zone) is vet, maar de huid van je wangen is normaal. Gebruik vochtinbrengers op basis van water, die je vaker op je wangen dan op de T-zone aanbrengt.

Tips voor een mooie huid

  • Stel je gezicht niet te veel bloot aan UV-straling. Gebruik daarom, óók als de zon niet schijnt, ene dagcrème met een beschermingsfactor. UV-straling komt namelijk gewoon door het wolkendek heen.
  • Zet de centrale verwarming niet te hoog: je huid wordt er droog en schilferig van. Als je bakjes water op de radiotoren zet, wordt door het verdampen de lucht minder droog.
  • Lichaamsbeweging in de buitenlucht zorgt voor een goede doorbloeding van de huid en dus voor een frisse teint.
  • Stress is funest voor je huid. Zorg voor voldoende ontspanning.
  • Een goede nachtrust geeft je huid de tijd om te rusten, te herstellen en nieuwe krachten op te doen.
  • Drink twee liter water of kruidenthee per dag. Vermijd koffie en alcohol.

Tip

Is je huid snel vlekkerig en geïrriteerd? Gebruik dan producten speciaal voor een gevoelige huid.
Gerelateerde artikelen
Crème, het tovermiddel voor een mooie huidEen mooie huid willen we allemaal. Al van jongs af aan leren wij van ouders, kennisse, vrienden en vriendinnen en reclam…
Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Een dagje strand, een strandvakantie of heerlijk in de zon op het terras. Hoe krijg je een perfecte bruine zomerhuid? Ho…
Verzorging droge huid: reinigingVerzorging droge huid: reinigingMensen met een droge huid hebben een huid die aanvoelt als een te krap gezichtsmasker. Dit komt doordat mensen met een d…
Beauty: reinigen gezichtBeauty: reinigen gezichtMet make-up zijn de meeste jonge dames al vroeg mee aan de slag, maar niet iedereen krijgt erbij uitgelegd dat het vervo…
Huidverzorging is belangrijkDe huid verzorgen is heel belangrijk. Je hebt maar één huid. Hoe kun je het beste je huid verzorgen?

Reageer op het artikel "Weetjes over de huid"

Reacties

Jootje (infoteur), 19-08-2007 16:26 #2
Hey Etsel,

Bedankt voor je reactie! Weet zeker dat mensen hier wat aan kunnen hebben.

Etsel (infoteur), 18-08-2007 09:06 #1
Goed informatief artikel. Ik heb nog wat aanvullende informatie voor je.

Droge huid kan normaal worden door twee maal 1 eetlepel meervoudig onverzadigde vetzuren per dag, 50.000 I.E. (Internationale Eenheden) vitamine A, 400 I.E. vitamine E en 2 eetlepels lecithinekorrels.

Vette huid. Bij proeven met vrijwilligers die een dieet kregen dat arm was aan vitamine B2, waren de eerste symptomen meeëters, vet haar en vette huid. Deze verschijnselen verdwenen snel nadat 15-30 mg. vitamine B2 waren gegeven. Mensen met een vette huid zijn daarom gebaat bij vitamine B2 (30 mg) in combinatie met een vitamine B-complex. Ook zonnebaden helpt bij een vette huid.

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 03-08-2007
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!